DIY & Homing brengt doe-het-zelfsector al meer dan 30 jaar bijeen

DIY & Homing brengt doe-het-zelfsector al meer dan 30 jaar bijeen

“Iedereen die met de doe-het-zelf begaan is, moet hier gewoon zijn”, stelde Christiane Belsack, zaakvoerster van doe-het-zelfzaak Belsack te Halle, het ooit. Al meer dan dertig jaar is DIY & Homing in Kortrijk Xpo de leidende vakbeurs voor de doe-het-zelfretail in België. En hoewel het landschap in de afgelopen jaren grondig hertekend is, bewijst de beurs nog steeds zijn nut als bron van inspiratie, observeren organisatoren Pieter Desmet en Yvon Vanden Abeele.

Doe-het-zelfbeurs al voor ‘doe-het-zelf’ bestond

Van een jaarlijkse bijeenkomst van een achttal complementaire bedrijven in de doe-het-zelfbranche in een hotel in Sint-Niklaas, wist Yvon Vanden Abeele als toenmalig directeur van Kortrijk Xpo deze collectieve opendeurdagen  te ontwikkelen tot een internationaal bekende vakbeurs  van drie dagen, 5.000 bezoekers en gemiddeld 150 exposanten.


“Ook de dagelijkse gratis lunch op de middag dateert van het prille begin en is ondertussen een heuse traditie geworden”, blikt Yvon Vanden Abeele – inmiddels topman van het organiserende DIY Partners – tevreden terug. “Het was in die periode (begin de jaren ’80) dat de term doe-het-zelf tot stand kwam, wat voor het eerst de sector met haar acht productgroepen definieerde en dus ook de opportuniteit creëerde. Deelnemers zeggen het zelf: de beurs heeft mee de markt bepaald en doen groeien.”


Zorgvuldig bewaakt concept

De sleutel van het succes is volgens Pieter Desmet, Sr. Exhibition Manager bij Kortrijk Xpo, nog steeds de strenge strategische afbakening van de beurs: DIY & Homing spitst zich heel bewust toe op de retailzijde  van de doe-het-zelf, laat geen consumenten toe en is exclusief op de Belgische markt. “Bij ons komt niemand binnen die niet tot de doelgroep behoort. Dat is niet gemakkelijk om te handhaven, maar het is wel altijd onze sterkte geweest,” bevestigt Vanden Abeele.


In 2000 nam de organisatie ook concurrent Omnimat in Flanders Expo over, wat een nieuwe boost gaf, aangezien op dat moment de doe-het-zelfmarkt ook zelf volop begon te verbreden. Decoratie- en tuinzaken, hout- en ijzerwarenzaken begonnen immers een steeds belangrijkere rol te spelen in de branche. “Algauw bezette de beurs zo het quasi hele gebouw, met zo’n netto 14.000 m² en 210 exposanten.”


Aanpassen aan een nieuw retaillandschap

Vandaag dient zich weer een nieuwe situatie aan, maar een daarom niet minder interessante. “De markt is veranderd. In België tekende de doe-het-zelfmarkt tot nu toe jaarlijkse groeicijfers van 4 à 6%, dat is nu voor het eerst anders,” ziet Yvon Vanden Abeele.


Door de consolidatie op de markt zijn de vakbeurzen in de buurlanden bovendien één voor één verdwenen. In België konden de zelfstandige winkeliers weliswaar nog langer greep houden, maar ook hier keert onderhand het tij: zeer lang hadden de zelfstandigen 60% van het marktaandeel in handen, vandaag hebben de ketens – naargelang de schatting – al bijna 75% van de markt in handen.


Heeft een vakbeurs als DIY & Homing in België dan nog wel zin? “Het blijft cruciaal – zelfs meer dan ooit – om te weten wat er leeft op de markt. Naast de aankoopverantwoordelijken en zaakvoerders hebben wij onze doelgroep bovendien uitgebreid naar bijvoorbeeld de rayon- en categorieverantwoordelijken, zodat ook zij de kans krijgen om te zien wat er leeft.”


Ten slotte heeft DIY & Homing op vraag van Febin de data van beurs verschoven van het voorjaar naar eind september, zodat tijdiger geanticipeerd kan worden op het volgende voorjaarsseizoen. Verder is de beurs voortaan tweejaarlijks, alternerend met de Green Expo in Flanders Expo Gent.


Innovaties op de beursvloer

Pieter Desmet: “Traditioneel hebben wij veel A-merken die jaarlijks op de beurs exposeren. Maar dat wordt altijd aangevuld met veel nieuwe leveranciers, en dat is ook het voordeel dat wij hebben op bijvoorbeeld de huisbeurzen van de ketens zelf. Daar zien de mensen hun eigen leveranciers; willen ze nieuwe zaken zien, dan moeten ze naar hier komen. Zo hebben we bijvoorbeeld een Frans paviljoen van meer dan tien bedrijven.”


Het aantal bezoekersregistraties ligt dit jaar nu dan ook al hoger dan voor de vorige editie, met onder de inschrijvers zowel alle ketens als de grote zelfstandige doe-het-zelfzaken. Wat het aantal exposanten betreft, rekent Pieter Desmet dit jaar op een 140-tal bedrijven.


“DIY & Homing toont nog altijd het grootste aanbod in de sector. Of zoals Christiane Belsack van houthandel en doe-het-zelfzaak Belsack het zei: ‘Iedereen die oprecht met het beroep begaan is, moet hier gewoon aanwezig zijn.’ De tijd dat retail enkel bestond uit producten inkopen, wachten op je klant en dan verkopen, is lang voorbij”, observeert Yvon Vanden Abeele.


Pieter Desmet herinnert zich zo dat een achttal jaar geleden één van exposanten het toen nog onbekende schoenenmerk Crocs via de vakbeurs introduceerde op de doe-het-zelfmarkt. “Bijna niemand had er al van gehoord, maar vlak nadien is de rage losgebarsten. Wie er toen bij was en al had ingekocht, had een ongelooflijke voorsprong op de concurrentie.”


Ontbijtseminaries met Erik Haegeman en Kees van Opdorp

Een grote publiekstrekker zijn ook de ontbijtseminaries die al jaren plaatsvinden op maandag en dinsdag voor de opening van de beurs. Dit jaar brengt DIY & Homing zo het wellicht eerste publieke optreden van Erik Haegeman, de veelbesproken nieuwe CEO van Brico, sinds zijn overstap naar de keten. Op dinsdag is er vanwege producentenzijde Kees van Opdorp van Gardena, die het zal hebben over hoe je om moet gaan met het onderscheid tussen professionele klanten en eindconsumenten.


Op de beurs zelf is de Stars-in-the-Box-wedstrijd en -stand een publiekstrekker. Voor deze noviteitenwedstrijd sturen de exposanten hun nieuwigheden in, die enerzijds worden beoordeeld door een vakjury  (met Brico, Gamma, Hubo en twee zelfstandigen) en anderzijds door de bezoekers van de beurs. De laureaten worden vervolgens bekendgemaakt op de netwerkhappening van Comeos op maandagavond, die onderhand zelf ook een vaste waarde op de beurs is.


Netwerken is immers één van de sterktes van de beurs. “Onze beurs is één van de weinige gelegenheden waarop de sector nog face-to-face met elkaar in contact komt, en je ziet dat men daar wel behoefte aan heeft. Zeker in een gespannen klimaat met soms toch ook gespannen relaties, is het belangrijk die rol te blijven vervullen”, besluit Pieter Desmet.


DIY & Homing  op vindt op 29-30 september en 1 oktober plaats in Kortrijk Xpo. Voor meer informatie zie  www.diy-homing.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top