Drukken voor retailers is een bewuste keuze.

Drukken voor retailers is een bewuste keuze.

altAls we de drukkerijwereld van naderbij bekijken, valt het op dat de laatste decennia een ware omwenteling is gebeurd. Het aantal drukkers wordt kleiner en de technologie verandert aan een hoog tempo. Grafische Groep Bongaerts is een van de drukkerijen die nog steeds sterk staan.

 

Ook zij moeten echter elke dag strijd leveren. Door innovatie en gedurfde investeringen weten ze zich te handhaven in een sector met vele obstakels. Strategisch danken ze hun succes aan een heel bewuste keuze…  de retailmarkt te dienen.

 

Bart en Tom Bongaerts getuigen over wat het vergt om tegenwoordig een succesvol druk- en uitgeversbedrijf te runnen. Deze veertigers zijn als het ware met een drukpers geboren. Grafische Groep Bongaerts is destijds namelijk door vader Etienne Bongaerts opgericht als de bekende drukkerij-uitgeverij Kempenland. Een familiedrukkerij met veel geschiedenis hebben beide zonen omgetoverd tot een dynamisch en krachtig bedrijf. Ze brengen een verhaal van uitdagingen, maar voelen zich gesterkt door een stevige ruggengraat en liefde voor het vak.

 

Hoe  heeft u als drukker voor de retailmarkt gekozen?

B.B. : Daar gaat een stukje geschiedenis aan vooraf. De drukkerij was erg bekend om de gratis bladen Kempenland. Vijftien jaar geleden zijn die bladen echter verkocht aan De Vlijt, de toenmalige uitgever van de Gazet van Antwerpen.

 

altMijn broer en ik zagen dat de grote krantenuitgeverijen alle lokale bladen kochten en deze drukopdrachten integreerden in hun eigen drukkerij. Die gratis bladen werden dan overdag gedrukt, de dagbladen ’s nachts. Daar konden wij niet tegenop. We beseften dat we op termijn niet meer concurrentiëel zouden zijn. Bovendien kan je niet tegelijkertijd een magazinedrukker en een retaildrukker zijn, aangezien die deadlines door elkaar lopen. Dus moet je keuzes maken.

 

Daarom hebben we het bedrijf geheroriënteerd. Wij hebben ervoor gekozen om een volwaardige vellen- en heatsetrotatiepoot uit te bouwen. Op die manier belandden we eigenlijk als vanzelf op de retailmarkt. Wij kiezen voluit voor retail, omdat we vaststellen dat dit een van de weinige markten is die groeit.

 

Grafische Groep Bongaerts heeft grootse investeringen gedaan sinds jullie aan het roer staan.

B.B. : Je kan niet anders, wil je het etiket retaildrukker dragen. Je moet gewapend zijn om mee te spelen. Ik durf te stellen dat nu quasi alle persen voorradig zijn om aan de noden van de retailer te voldoen. 

 

Maar er is inderdaad veel stuurwerk aan vooraf gegaan om te staan waar we ons nu bevinden. In ’97 kochten we de gloednieuwe drukkerij Grafix van de Familie Verachtert in Dessel. Wilden we onze ambities waarmaken, was die overname dé kans bij uitstek!  We besloten alle rotatie bij Grafix te centraliseren.

 

Ook in Herentals zaten we niet stil. We kaltochten drukkerij De Peuter en drukkerij Sint-Norbertus over. Alles wat met vellendruk te maken had, verhuisde naar de vertrouwde grond te Herentals. Alsook de machines en aktiviteiten van de failliete Nederlandse drukkerij Tupos werden geintegreerd. Door het samenvoegen van deze drie drukkerijen in Herentals werden we meteen een weerbare speler in de markt van de vellendrukkerij en groeiden de rotatieactiviteiten weerom.

 

Qua logistiek werd alles veel eenvoudiger. We gingen van vier naar twee locaties. Dat was ideaal voor ons, gezien we twee broers zijn.

 

Is de investeringshonger nu even gestild?

T.B. : Neen. De vraag en het aanbod evolueren zo snel dat we wel moeten blijven investeren om onze klanten alle service te kunnen bieden die ze willen. Op dit moment wordt er een 4-kleuren Komori geïnstalleerd, die de mogelijkheid heeft om ook nog 2/2 te drukken. Dat is vrij uitzonderlijk. Deze markt wordt eigenlijk een beetje vergeten, vandaar dat wij erop inpikken.

 

We willen op korte termijn ook actief zijn op de digitale drukmarkt, zodat we aan alle vragen van de retailers kunnen voldoen. We hebben reeds 3 jaar een digitale Xerox staan, maar het is niet voldoende om die markt te bewerken. Als we iets doen, gaan we er in volle vaart tegenaan!

 

B.B.: Mijn visie op de digitale druk is dat er twee soorten digitale drukwerk bestaat. Ofwel komen onze klanten 50 stuks bestellen en willen ze deze nu hebben, ofwel wil men een geïntegreerde drukker. Digitale druk speelt goed in op die korte leveringstermijn. Dus moeten we mee evolueren in die markt! 

 

Is de drukkerswereld zo veranderd de laatste jaren?

altB.B. : Wat we vooral hebben gemerkt, is dat de klanten vaak in aankoopgroeperingen verzeilen of onderdeel gaan uitmaken van een grote groep. Zoals bijvoorbeeld Blokker. Er is een sterk fenomeen van concentratie. 

 

Aan de leverancierszijde zie je net hetzelfde gebeuren. Enkele jaren geleden hadden we het viervoud aan bijvoorbeeld inktleveranciers. Dat heeft natuurlijk effect op de drukkerswereld. Ook bij de drukkers nemen we die toenemende concentratie waar. Alhoewel er door  de wet op de continuïteit toch nog vele drukkerijen blijven rechtstaan die anders over de kop zouden gaan.

 

Door die wet schudden ze een groot deel van de schulden van zich af en blijven ze verder draaien. Wij, die alle moeite doen om ons bedrijf gezond te houden, moeten echter onze leveranciers wel gewoon blijven betalen. Ik vind dat op zijn minst concurrentievervalsing.

 

Hoe vang je die hindernissen op?

B.B. : Door nog meer te specialiseren. We willen een one-stop-shop creëren die de retailer de luxe geeft om alles bij zijn vertrouwde drukker te laten gebeuren. De evolutie die dit bedrijf meemaakte stond in den beginne reeds in het teken daarvan, en dat begint nu vorm te krijgen. 

 

Wij willen een groter pakket aan diensten leveren die de klant in staat stelt efficiënter te werken. Daarom zullen we ook onze twee drukkerijen aanpassen aan die geïntegreerde aanpak. Om onze klanten optimaal te kunnen dienen.

 

Ondervinden jullie gevolgen van  de befaamde brievenbustaksen?

altT.B. : Milieuheffing is een drogreden. Je moet weten dat het gros van papier waarop we drukken, gerecycleerd papier of bosafval is. De rest komt van speciaal aangeplante jonge bomen die herplant worden. Het is zoiets als een visbestand onderhouden. Er is geen enkele connectie met de tropische bossen die dikwijls als argument worden bovengehaald.

 

Daarbovenop komt nog dat enkel folders worden belast, maar dat folders volgens mij nog minder dan de helft uitmaken van het totale pakket dat men door de brievenbusgleuf steekt. Wat dan met DM, gratis weekbladen, dagbladen of doodgewone brieven? Die gaan toch door diezelfde gleuf, niet? Om nog niet te spreken over alle mogelijke magazines etc die men gewoon koopt en via hetzelfde kanaal weerom naar de oudpapierberg gaan.

 

Wat ze vergeten, is de schade die men toebrengt aan de handel! Dikwijls is de folder een kernelement in het economisch model van retailers, vermits dat nog steeds het meest effectieve medium blijkt te zijn voor retailers. Kan je je voorstellen dat de brievenbustaks soms meer bedraagt dan bedeling en druk samen? Hopelijk zijn ze in Vlaanderen slimmer en komt mogelijks Europa tussenbeide.

 

Heeft u veel last van buitenlandse drukkers die voet krijgen op de Belgische markt?

altB.B. : Dat valt nog mee. Landen zoals Polen, Tsjechië alsook Spanje of Italië proberen regelmatig een graantje mee te pikken. Maar het eindigt meestal snel, als er onderweg een staking of dergelijke voorvalt en de levering te laat is (lacht). 

 

Bepaalde drukwerken, zoals boeken maken wel een serieuze globalisering mee. Bovendien speelt de internationalisering ook in ons voordeel. 40% drukken we voor de Nederlandse markt. Onze Noorderburen zeggen namelijk dat wij flexibeler zijn.

 

Alles in beschouwing genomen, moesten jullie op dit moment over het lot moeten beslissen van het bedrijf, zouden jullie kopen of verkopen?

B.B. : (resoluut) Kopen! Verkopen moest je 5 jaar geleden doen.  Toch kan je als drukker quasi geen lange termijnvisie meer uitstippelen, vermits er constant bijgestuurd moet worden in een markt die volop digitaliseert. Ook ben je soms afhankelijk van zaken die je niet in de hand hebt. Men moest het maar eens in Vlaanderen of Nederland in zijn hoofd krijgen om ook brievenbustaksen te heffen. In dat geval voorspel ik een domino-effect dat zijn gelijke niet kent.

 

Constant bijsturen is de boodschap, zoals voor elke retailer…  

 

 

Voor meer informatie kunt u terecht op www.ggb.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top