E-marketing via EmailGarage.

E-marketing via EmailGarage.

altTegenwoordig is e-marketing een must. Mensen als trendwatcher Herman Konings en ervaren vakman Tony Mertens zeiden het al: Wie wilt blijven meedraaien als retailer, moet zich in de digitale wereld storten. Om de band met uw klanten te onderhouden, is e-mail een niet te versmaden middel. Daarom biedt EmailGarage een totaalservice aan voor alle mogelijke vormen van e-mailmarketing.


Omdat het ontwikkeld is voor en door mensen in de sales & marketing, is EmailGarage vertrokken vanuit de behoeftes van de bedrijfswereld. De hoofdmoot van EmailGarage is een eigen applicatie om e-mails in grote volumes te versturen. Maar het bedrijf verzorgt het hele plaatje van e-mailcommunicatie, zoals onder meer de implementatie en integratie van interne systemen, consulting en het opstellen van templates.


EmailGarage is een bedrijf van Belgische bodem dat internationaal klanten bedient, gaande van multinationals zoals Unilever en Sara Lee tot kleine lokale zelfstandigen. Kenny Van Beeck, die EmailGarage in 2004 oprichtte onder moederbedrijf LUON, geeft zoals steeds graag meer uitleg over hoe eenvoudige en effectieve e-mail marketing mogelijk is.

 

U bent zelf een specialist op het gebied van e-marketing en zeer actief als blogger en spreker. Wat is het belang van e-mail marketing?
K.V.B. : Het meest voor de hand liggende voordeel is dat e-mailmarketing toelaat om snel heel veel mensen te bereiken. Een mail kan binnen een uur bij 1,2 miljoen mensen aankomen. Zo’n grote volumes kunnen gewoonweg niet via de post. Maar het grootste voordeel is dat e-mailmarketing het mogelijk maakt om een “dialoog” op te bouwen met de klanten.


De effecten van e-mailmarketing zijn extreem meetbaar. Aan de hand van een mailing weet je wie waar klikt, wat de interesses zijn. Je kunt enorm veel data verzamelen en terugkoppelen in de communicatie. Het is een vorm van one-to-one communicatie. Je kunt het gedrag van de ontvangers analyseren, om nadien in te spelen op de behoeftes. De verzamelde informatie kan bijvoorbeeld gebruikt worden als prospectie of om zaken als de folders aan te passen. Het waargenomen gedrag kan je zelfs nog breder uittrekken en heuse tendensen onderscheiden.

alt
Jammer genoeg loopt er nog veel fout in de e-mailcommunicatie. Veel bedrijven sturen zomaar mails uit, zonder die aan te passen aan de doelgroepen of zonder achteraf iets met de rapporten te doen. De rapporten bevatten nochtans een schat aan informatie.


E-mails worden bovendien nog veel gemaakt door reclamejongens. Daar is op zich niets mis mee, maar vaak wordt de mail opgevat als een soort advertentie. Efficiënte e-mail marketing is iets complexer. Een eerste groot verschil tussen e-mail en een advertentie is het gebruik van beeldmateriaal. Goede foto’s zijn belangrijk, maar er wordt dikwijls roekeloos mee omgegaan. In een mailbox zijn afbeeldingen op het eerste moment meestal niet zichtbaar, dus de call-to-action mag zeker niet in een beeld. De eerste oogopslag, de eerste 5 seconden, moeten aanzetten om de mail te lezen.

 

Is e-marketing geen “ver van mijn bed”-show voor KMO’s?
K.V.B. : Nee, KMO’s kunnen heel goed gebruik maken van e-mail marketing. Maar mensen hebben ofwel te kleine verwachtingen of angst om eraan te beginnen. Ze hebben koudwatervrees voor dit onbekende terrein. De nieuwe media bieden nochtans veel meer kansen dan enkel met traditionele media te bereiken is. Om die vrees te overwinnen helpt EmailGarage, met zaken als training en template consulting.


EmailGarage is er op maat van elk bedrijf, zowel voor multinationals als voor vzw’s. Het is voor iedereen dezelfde applicatie, maar je kiest zelf hoe diep je erin wilt gaan. Je kan het gebruiken om gewoon e-mails te versturen, maar men kan ook veel verder gaan. Zo kan men bijvoorbeeld instellen dat wie op een bepaald element in een mail klikt, twee dagen later automatisch een nieuwe mail krijgt. Er zijn verschillende modellen van werken.
Een eerste mogelijkheid is dat de klant zelf met de online applicatie werkt. Er hoeft geen software te worden geïnstalleerd, er zijn geen licenties te betalen. De klant betaalt enkel in functie van het aantal verstuurde mails (het postzegelprincipe eigenlijk).


altEen andere mogelijkheid is dat de klanten alles outsourcen aan ons. Wij managen het geheel voor hen. In samenspraak met de klant worden er templates ontwikkeld op maat. De klant levert dan de inhoud, de teksten en het beeldmateriaal, en een team van EmailGarage werkt de e-marketing uit. Voor kleinere KMO’s is dit ook gemakkelijk als ze geen tijd of mensen kunnen besteden aan de e-campagne. EmailGarage kan dit in hun plaats uitwerken en verzenden.
Aangezien we werken met een erg gespecialiseerd team van EmailGarage, kan het zelfs voor grote bedrijven interessant zijn. Een voorbeeld is Unilever, die veel verschillende merken onder zijn vleugels heeft. Hierdoor moeten er verschillend e-campagnes uitgewerkt worden. In plaats van iemand per afdeling verantwoordelijk te stellen, wordt alles gecentraliseerd bij EmailGarage.


Is het tegenwoordig niet beter om aan marketing te doen via sociale netwerken, in plaats van via mail?
K.V.B.: Ik weet dat er de laatste tijd veel stemmen opgaan dat e-mails verleden tijd zijn en dat de zogenaamde social media de overhand nemen in de communicatie. Niets is echter minder waar. E-mail wordt door de sociale netwerken helemaal niet naar de achtergrond verdreven.  Integendeel, ze zijn juist de perfecte aanvulling op de sociale netwerken. Elk communicatiekanaal heeft zijn sterktes en zwaktes en voor veel zaken is het een kunst het juiste kanaal met de juiste boodschap te combineren.


Er is een wet die verbiedt de mensen rechtstreeks te benaderen, zoals bijvoorbeeld bij e-mail, zonder dat er om gevraagd werd. Via de social media is dit juist wel mogelijk. Voor commerciële of andere doeleinden kan men het juiste publiek opsporen, aanspreken en overtuigen zodat er dan latere e-communicatie mogelijk is via e-mail of andere kanalen.

alt
Bovendien heb je voor vele social media, denk bijvoorbeeld aan Facebook, toch een e-mailadres nodig.  Ik ben er van overtuigd dat e-mail blijft bestaan naast de sociale netwerken. Rss-feeds, blogs,…  zonder e-mail is dit ondenkbaar.
Het probleem met die social media is dat het voor vele bedrijven een sprong in het onbekende betekent. Jammer genoeg is dit onbekende voor velen ook onbemind. Via trainingen, workshops en cursussen proberen we hierin verandering te brengen, zodat de voordelen van zowel e-mail als sociale netwerken en de combinatie ervan worden ingezien.


Waarom is het nodig om een tool als EmailGarage te gebruiken voor het versturen van nieuwsbrieven en mails? Waarom niet gewoon via de eigen e-mailprovider?
K.V.B.: Het grote verschil is dat EmailGarage gespecialiseerd is in het versturen van e-mails aan een snel en hoog debiet. Hiermee bedoelen we dat we heel veel mails kunnen versturen in een heel korte tijdspanne, iets wat met de klassieke media onmogelijk is. Bovendien kunnen we de ip-adressen screenen en fouten rechtzetten zodat er minder e-mails bij de ongewenste berichten terechtkomen.


Het vergt een zeer gespecialiseerde en zware infrastructuur waar veel gewone bedrijven niet over beschikken. Waar kleinere bedrijven gedwongen zijn hun e-mails ’s nachts te versturen om het netwerk niet te overbelasten, kunnen wij dit doen wanneer de klant maar wil. Dit heeft als voordeel dat er onmiddellijk kan worden gereageerd op de e-mail en dat de gebruiker de e-mail ’s morgens niet vindt in een hele reeks (spam)berichten. 


Wij zijn bovendien in staat gepersonaliseerde en grondige rapporteringen te doen en diepgaande scenarioplanningen uit te voeren. Het outsourcen van e-communicatie is voor velen een last minder waar anders met het eigen personeel misschien wel maanden over wordt gedaan.


Hoe gebruiksvriendelijk is EmailGarage?
K.V.B.: Aangezien EmailGarage naast een technisch team vooral door sales en marketing mensen is ontwikkeld, is dit heel erg gebruiksvriendelijk. Er hoeft niets geïnstalleerd  of aangekocht te worden, het enige wat nodig is, is een altinternetconnectie zodat het overal werkt. Het ziet er ook eenvoudig uit, aangezien het wat lijkt op Outlook.


We beschikken ook over een helpdesk die de klant gratis en in drie talen kan helpen. We bieden daarnaast permanente trainingen aan. De basisapplicaties zijn helemaal niet moeilijk maar voor de extra features is een workshop soms wel aangewezen. De klant moet ook het voordeel ervan inzien en zien hoe ver men eigenlijk kan gaan. Die korte opleidingen (slechts 2,5u) met intensieve begeleiding is voor velen een dankbaar instrument om met alle applicaties te kunnen werken.


Kunt u nog iets meer vertellen over de aanvullingen op de mailing tool van EmailGarage?
K.V.B.: De mailing tool behelst de hoofdbrok van de diensten van EmailGarage maar hiernaast beschikken wij inderdaad over nog wat interessante diensten. Een eerste leuke service is een systeem van gepersonaliseerde e-coupons (online kortingsbonnen), iets wat de laatste tijd erg aanslaat. De klant kan er voor kiezen rechtstreeks bij de e-mail kortingsbonnen te voegen zodat die dan kan afgedrukt kan worden en zo naar de winkel gebracht worden.

 

Er kan ook een e-mailadres gevraagd worden waarna de klant een coupon krijgt. Dit doen we bijvoorbeeld voor Sara Lee maar ook voor Veritas of een lokale winkelier. Het kan zo simpel zijn als een coupon die automatisch verstuurd wordt voor de verjaardag van elke klant! Het is eenvoudig maar heel dynamisch.


Maar het interessantste is wat na de mailings komt. Zo kunnen we met EmailGarage ook de campagnes monitoren. We hebben controlemechanismes en maken rapporten en planningen die de klant helpen gerichter te gaan werken. Een andere dienst die we aanbieden is de templateconsulting. Met ons gespecialiseerd team gaan we advies geven aan kleinere of grotere bedrijven om de gepaste templates in elkaar te steken. alt


We hebben ook een wekelijkse nieuwsbrief waarin we de klant op de hoogte houden van interessante nieuwtjes over de wereld van de e-communicatie maar ook kunnen informeren over nieuwe applicaties.


En ten slotte zijn er zoals eerder vermeld ook de trainingen, de consulting en alle vormen van hulp aan de gebruikers die we aanbieden.  Kort samengevat, alles wat voor een klant interessant kan zijn op het gebied van e-communicatie bieden wij aan.


Op dit moment loopt een speciale zomeractie voor een soort audit van de mailings. Kunt u hier wat meer uitleg over geven?
K.V.B.: We hebben gemerkt dat de prijs van onze diensten een obstakel kan zijn. Waarom betalen voor iets wat je zelf gratis kan doen? Om verschillende bedrijven te laten kennismaken met ons product kan je momenteel voor slechts € 200 een beroep doen op onze diensten. Een commerciële e-mail is niet zomaar het samenzetten van wat tekst met beelden. Dat willen we laten zien aan (potentiële) nieuwe klanten.


We gaan uitleggen wat er allemaal op de markt is en hoe we een meerwaarde kunnen zijn voor het bedrijf. Voor vele bedrijven is het in de zomerperiode wat rustiger zodat ze tijd hebben om de wereld van de e-communicatie eens te verkennen.


Zowel op technisch als op marketing vlak hebben we veel te bieden, daar zijn we van overtuigd. Het is nu zaaks bedrijven hiervan te overtuigen en hen die meerwaarde te tonen zodat zowel zij als wij hier beter van worden.


 Interesse in een template consulting? Klik hier voor meer informatie.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top