Eerste Belgische winkel van modelabel comma geopend

Eerste Belgische winkel van modelabel comma geopend

De groep achter s.Oliver heeft donderdagavond plechtig de eerste spruit van zijn nieuwste retailconcept voorgesteld. Op de Antwerpse Meir is de eerste Belgische winkel van comma geopend, volgens country manager Benelux Katrien Maes een "hoger gepositioneerd dameslabel met een unieke en stijlvolle signatuur". De winkelopening is het begin van meer, véél meer, als het van Maes afhangt.

De opening van de eerste comma store is voor u ook een beetje een persoonlijke verwezenlijking, niet?

comma3K.M.: “Het is een idee dat ik twee jaar geleden heb geopperd, en zes maanden geleden heb ik groen licht gekregen van onze Duitse eigenaar Bernd Freier. De formule is al een paar jaar te vinden is in heel wat grootwarenhuizen en multimerkenwinkels, en was ik ervan overtuigd dat ook eigen winkels goed zouden werken in België.

 

Comma is namelijk een stijlvol, vrouwelijk en fashion-gericht merk. Op de Belgische modemarkt kun je het eigenlijk het best vergelijken met Massimo Dutti en Talking French. Het is modieus, besteedt veel aandacht aan kwalitatieve materialen en aantrekkelijke prints, en bevindt zich in een iets hoger prijssegment. Het leuke is dat comma ook heel herkenbaar is: het label is echt trouw aan zichzelf en heeft een vaste signatuur.”

 

Wie zijn de klanten van comma?

K.M.: “De formule richt zich in de eerste plaats op vrouwen tussen de 30 en de 45, al zien we ook jongere vrouwen binnenlopen in onze winkel. De felle kleurtjes en vrolijke motieven trekken iedereen aan, zodat we een mooie variatie in ons klantenbestand hebben.

 

Binnen comma hebben we bovendien drie collecties. Het merk comma is een collectie met veel business wear, maar met vrouwelijke touches. Ik beschrijf het graag als moderne dameskledij. De collectie ‘casual identity’ is dan weer – zoals de naam het zegt – een veeleer casual lijn. Het is dezelfde vrouw die naar haar werk een comfortabele broek en een leuk vestje wil dragen, maar nog steeds met die vrouwelijke en moderne elementen.

 

Tot slot is er ‘Designer’s choice by comma’, dat echt gefocust is op fashion en design, en een vrij uitgebreide lijn accessoires en schoenen biedt. Maandelijks komt overigens een volledig nieuwe collectie binnen.”

 

De verschillende lijnen zijn ook terug te vinden in het winkelconcept.

comma2K.M.: “In lijn met de filosofie van het merk is het concept van de winkel een sfeervolle boetiekachtige inrichting. Dat hebben we bereikt door onder meer warme kleuren, grote en mooie paskamers en een behaaglijke zetel in de winkel. Ook sfeervolle objecten, zoals bloemen en lampen, dragen bij tot het concept.

 

Zoals je zegt, is het onderscheid tussen de collecties inderdaad terug te vinden in de winkel. Zo is de wand voor comma wit, terwijl die van casual identity met hout is bekleed. Om het casual aspect te versterken vind je daar bovendien een tafel met lades waar we spulletjes in leggen, eerder dan strak meubilair.”

 

Een eerste winkel is natuurlijk nog maar een eerste stap. Hoe zal comma nu zijn bekendheid verhogen?

K.M.: “Comma heeft toch al een zekere bekendheid, doordat we het al jaren in de groothandel aanbieden. Er zijn heel wat shop-in-shops, zoals in warenhuizen van Galeria Inno en een aantal heel grote shops in multibrand-winkels.

 

Onder de huidige naam is comma al opgestart in 2002, terwijl de naam eigenlijk zelfs nog veel verder teruggaat. In de vroege jaren 1970 bestond comma als een modelijn die heel hoog gepositioneerd was. De groep s.Oliver heeft die merknaam gekocht en er een nieuwe invulling aan gegeven. Het klopt zeker wel dat comma, onder leiding van een nieuwe directie, de laatste jaren wel naar een hogere versnelling is geschakeld.

 

Natuurlijk zijn winkels nog steeds een heel effectieve manier om bekendheid te winnen. Om ruchtbaarheid te geven aan onze eerste winkel in België, hebben we alvast morgen een ludieke actie op touw gezet. Met een grote bakfiets, geheel in comma-stijl, gaan we fietshoesjes uitdelen op de Meir, waarbij ook drie fietsen worden verloot.”

 

Mogen we ons dan weldra aan een invasie van comma stores verwachten in de Belgische winkelstraten?

K.M.: “We zijn absoluut op zoek naar panden, ja. Na de zomer mag je je toch wel verwachten aan winkelopeningen. Traditiegetrouw openen we eigen winkels in de voornaamste steden, terwijl het mogelijk is dat we in kleinere steden met een franchisemodel zullen werken.

 

comma4Een voordeel is dat het concept geen grote winkels behoeft (rond de 100m²). Dat maakt dat er zeker even veel potentieel is als voor s.Oliver, dat ondertussen in de Benelux toch al een gevestigde waarde is. Voor kannibalisatie hoeven we bovendien niet te vrezen, want comma heeft zoals gezegd een heel duidelijke profilering. Je herkent een stuk van comma uit de duizend.

 

Nu hebben we weliswaar gebruik gemaakt van onze eigen s.Oliver-winkel, door ruimte voor de comma-winkel af te scheiden van de bestaande zaak, maar het is ook geen concept dat per se op de Meir hoeft. In een straat als de Huidevetterstraat had bijvoorbeeld ook perfect gekund.”

 

Is het geen barslecht moment om een nieuwe kledingketen te lanceren, zeker in het hogere prijssegment?

K.M.: “Vergeet niet dat de mensen in tijden van crisis ook teruggrijpen naar kwalitatieve en duurzame stukken. Als ze weten dat ze een degelijk stuk aanschaffen, zijn ze bereid daarvoor de juiste prijs te betalen.

 

De formule is weliswaar nog relatief klein – met een omzet van 120 miljoen euro in 2011 heeft het een aandeel van 10% in het bedrijf, maar het potentieel is ontzettend groot. Ook in Nederland zijn we volop bezig met expansie: we willen er eveneens winkels openen en in de Bijenkorf komt nu ook een shop. Die shop is erg betekenisvol, aangezien comma er in het luxewarenhuis vertoeft in het gezelschap van merken als Hermès.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top