Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Legodozen die tot leven komen

Gino Van Ossel zag een aantal opvallende trends terugkeren bij de sprekers. Zo ging het volgens de docent retailmarketing aan de Vlerick Business School steeds wel even over het digitale, maar toch bleken de aanwezige marketeers en retailers het vooral over fysieke winkels te hebben. Niet omdat ze het digitale kanaal verwaarlozen, maar integendeel omdat dat voor hen gewoon één stukje van het geheel is.


“Het digitale zit onuitwisbaar in de strategie van die succesvolle retailbedrijven verweven, maar het domineert niet. Kijk maar naar het voorbeeld van Lego, waar vooral ingezet wordt op service en beleving in de winkels.” Toch wil dat niet zeggen dat Lego niet bezig is met nieuwe technologieën of met digitalisering. De speelgoedmaker heeft immers ook een hele leuke ‘augmented reality’-app.


Het merk, dat maak je in de winkel

Bij lingeriemerk Hunkemöller zag Van Ossel hetzelfde: “Online maakt deel uit van de kernstrategie van de ondergoedketen, maar de winkel blijft centraal staan. De klant kiest helemaal vrij waar ze koopt, maar het merk, dat maak je in de winkel.”


Bongo hanteert een soortgelijke insteek. De Bongo-geschenkbonnen zijn weliswaar op veel plaatsen in de handel verkrijgbaar, zowel online als offline, maar de eigen winkels van het merk hebben toch nog een duidelijke rol te spelen in de ‘branding’ van het merk.


Het functionele vs. het emotionele

In die lijn merkte Gino Van Ossel ook op dat meerdere sprekers een duidelijk onderscheid maakten tussen het emotionele en het functionele. Retailers en merken moeten het de klant zo functioneel mogelijk maken, door onder meer te investeren in logistiek en integratie van de verkoopkanalen, maar een emotioneel element is evenzeer belangrijk.


Corporate storyteller Raf Stevens van Brandheroes was het daar alvast roerend mee eens: alles kan een kanaal zijn om je verhaal te vertellen, grijp die kans dan ook aan. Zelfs draagtasjes zijn een niet te missen opportuniteit om je merk uit te dragen, meende hij. “Staar je met andere woorden niet blind op het digitale”, voegt marketingexpert Van Ossel toe.


Evolutie, geen revolutie

“Het brengt ons overigens bij een andere rode draad op de RetailDetail RetailDay: de sprekers bepleitten allemaal evolutie, geen revolutie. Niet te bruusk zijn, was deel van de boodschap. Dat is niet goed voor je merk, niet goed voor je medewerkers én niet goed voor je klant,” aldus Gino Van Ossel.


Toch was er op zijn minst één spreker die voor sommigen ongetwijfeld revolutionair overkwam: Trendwolves-trendwatcher en etnomarketeer Rachid Lamrabats uiteenzetting over het belang en de groei van etnische minderheden als consumentengroep was zonder twijfel dé eye-opener van het evenement.


Geniet nog even na met de foto’s op de Facebook-pagina van RetailDetail.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Philip Mountford, CEO Hunkemöller: “Klant is trouw aan een merk, niet aan een retailer”

23/09/2014

Klanten zijn trouw aan een merk, niet aan een retailer. Het komt er dus op neer om meer merktrouw te generen, zeker in crisistijden, zegt Philip Mountford. Hij is sinds 2009 CEO van Hunkemöller en is het merk hoger in de markt aan het positioneren. Nu donderdag spreekt hij op de RetailDetail RetailDay.

Back to top