GfK lanceert inzichten in Belgische reissector

GfK lanceert inzichten in Belgische reissector

Marktonderzoeksbureau GfK, onder meer bekend van zijn kwartaalpublicatie Retail Reports, voegt een nieuwe sector aan zijn palmares toe. Vanaf het einde van dit jaar brengt GfK Retail & Technology ook Travel Insights over de Belgische markt: elk kwartaal kwantitatieve en kwalitatieve inzichten in de reis- en toerismesector van ons land.

Digitalisering en DIY

Van alle retailsectoren en alle ingrijpende veranderingen die die de laatste jaren doorstaan hebben, moet de reissector wel degene zijn die het meest van allemaal op zijn kop is gezet. Het was de allereerste branche die de digitalisering aan de lijve moest ondervinden en meteen ook de sector waar die zich tot nu toe het hardst heeft doorgezet. Waar consumenten vandaag nog twee keer nadenken vooraleer ze schoenen online bestellen, aarzelt niemand nog om vluchten op het net te boeken of zelfs hele vakanties met een muisklik vast te leggen.


Ondertussen wordt de reisagent of touroperator ook meer en meer aan de kant gezet door de reiziger zelf, die op eigen houtje zijn reis ineen knutselt. Hij vindt daartoe immers hulp bij overvloed op talloze platformsites waar gebruikers hun verblijven beoordelen, bij de (ook nog eens low-cost) vliegmaatschappijen of andere transportverleners zelf en uiteraard op al dan niet gespecialiseerde sociale netwerken.


Sterke nood aan inzichten

Om de reisbranche te helpen die uitdagingen aan te gaan, introduceert GfK zijn Travel Insights nu ook in ons land. “Want in een zodanig competitieve omgeving is er een sterke nood aan meer inzichten, zowel in het boekgedrag van de consument als in de dynamiek tussen de verschillende distributiekanalen in de reissector”, observeert GfK Director Home & Lifestyle Filip Van Dyck.


De eerste editie van de Belgische Travel Insights is voorzien voor het jaareinde. “Op dit moment is GfK volop bezig met het verzamelen van de gegevens alle stakeholders in de branche, gaande van reservatiegegevens van de reisagenten over directe verkopen van touroperators tot data van de luchtvaartmaatschappijen”, aldus nog Filip Van Dyck, die ook oproept met hem contact op te nemen voor informatie of vragen over de GfK Travel Insights.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top