Heikki Haldre: “De juiste maat is tweemaal prijs”

Heikki Haldre: “De juiste maat is tweemaal prijs”

“Een kwart van de kleding die online wordt besteld, wordt teruggestuurd door de consument. In 70% van de gevallen is dat omdat de maat niet correct is en niet omdat er een probleem is met de kwaliteit van het artikel”, zegt Heikki Haldre, medeoprichter en CEO van Fits.me.

Belangrijke drempel bij webshoppen

Haldre, van Estse origine, commercialiseert een softwareprogramma waarbij het voor de online consument volstaat om enkele afmetingen door te geven, zoals borstomtrek, heupomtrek, armlengte en de lengte van de romp. Meteen krijgt hij dan een aangepast silhouet op het scherm, dat hij vervolgens aan kan kleden met het kledingstuk dat hij wenst te kopen. Meteen ziet de klant of de outfit eventueel te kort, te lang, te ruim of te klein is.

 

“Met dit programma kunnen we een belangrijke drempel wegwerken in de onlineverkoop”, aldus Haldre. "Het uitgangspunt van de consument is immers om kledij te kopen, niet om het terug te sturen." Onder meer de ketens Avenue 32, Bilka, CC Fashion, Hugo Boss, L.K.Bennett, Mexx en Nicole maken dan ook al gebruik van de technologie.

 

Keuze van juiste maat is dubbele winst

Haldre: “Als we erin slagen om de mensen meteen de juiste maat te laten bestellen, winnen we twee keer. Een eerste keer omdat we met veel minder retourzendingen worden geconfronteerd, waardoor de kosten aanzienlijk worden gereduceerd. Een tweede keer omdat de consumenten minder schrik heeft om een verkeerde maat te ontvangen. Vandaag weerhoudt die onzekerheid over de juiste maat velen er nog van om online te bestellen, zeker omdat je in Europa met tal van maten wordt geconfronteerd.”

 

“We zien dat trouwens ook in de fysieke winkels. Het belangrijkste deel daarvan wordt uitgemaakt door de paskamers. Elke klant is immers uniek en wil de kleding passen. Als er geen paskamers zijn, zal 80% van de consumenten niet kopen. De conversieratio van interesse naar effectieve verkoop ligt online overigens tienmaal lager dan in een klassieke winkel. Dat komt door het gebrek aan die pasmogelijkheden. Met Fits.me kunnen we daar een antwoord op bieden.”

 

Massa data te verzamelen

Ook is er nog een extra bonus. “We zien dat consumenten winkels in- en uitlopen. Soms kopen ze, soms ook niet. Waarom dat zo is, weten we niet. Online kunnen we wel zien wat mensen bekijken, wat ze passen en of het stuk de juiste afmetingen heeft. Dat levert ons een massa data op, waarmee we commercieel aan de slag kunnen.”

 

Of Haldre echter geen concurrentie van 3D-concepten vreest? “Er is momenteel nog geen enkel 3D-concept voor commercieel gebruik. Voorlopig zijn er alleen nog maar start-ups. Bovendien is ons systeem zeer gemakkelijk te implementeren en is het zeer goedkoop. Wij garanderen daardoor dat de klant vanaf dag 1 winst kan maken met ons systeem”, aldus Haldre. Retailers die van het systeem gebruik wensen te maken, betalen een maandelijkse vergoeding aan Fits.me, dat commercieel vanuit Londen opereert.

 

Makkelijker om klanten af te snoepen

Een aantrekkelijke webwinkel met dergelijke technologische snufjes heeft volgens Haldre trouwens extra voordelen. “Het is een middel om klanten van de concurrentie af te snoepen. De drempel op internet is veel lager dan in een fysieke winkel.”

 

Heikki Haldre is een van de gastsprekers op het Fashion Congress van RetailDetail, dat op 12 juni plaatsvindt en waarop ook de de 'Belgian Fashion Personality of the Year'-award zal worden uitgereikt. Klik hier voor meer inlichtingen of om te reserveren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top