Het succes van huis-aan-huisreclame volgens BD’s Door-to-door Impact Survey 2011

Het succes van huis-aan-huisreclame volgens BD’s Door-to-door Impact Survey 2011

Consumenten blijven een sterke voorkeur behouden voor huis-aan-huisfolders in de mediamix. Zo blijkt uit de Door-to-Door Impact Survey. Het onderzoek peilt naar de perceptie van Belgische consumenten ten aanzien van huis-aan-huis reclame en wordt jaarlijks uitgevoerd door Marketing Development, een marktonderzoeksbureau gespecialiseerd in consumentenonderzoek, in opdracht van Belgische Distributiedienst (BD). BD, marktleider in de verspreiding van huis-aan-huisreclame, vindt het immers haar taak klanten inzicht te bieden in de beleving van het medium door de consument.

De resultaten

Wekelijks lezen mensen 24 minuten huis-aan-huiscommunicatie

83% van de ontvangers heeft aandacht voor folders, waarvan zelfs 22% alles aandachtig zegt te lezen. Van elk gezin lezen gemiddeld twee personen de folders. De gemiddelde tijd die men aan het lezen van huis-aan-huisreclame besteedt, bedraagt overigens wekelijks 24 minuten. Hiervan besteedt men gemiddeld 12 minuten aan het lezen van huis-aan-huisfolders en 12 minuten aan huis-aan-huiskranten.

Reëel effect op aankoopgedrag

Wie huis-aan-huisreclame ontvangt, legt dat niet zomaar naast zich neer. Liefst 80% gebruikt folders bij zijn aankopen. 51% van de ontvangers maakt zijn boodschappenlijstje op aan de hand van folders.

Folders stimuleren aankopen rond feestdagen

De thematische folders rond de feestperiodes missen hun doel niet: ze geven 73% van de respondenten ideeën voor hun feestaankopen. Ongeveer tweederde (61%) geeft aan dat ze zich op de folders baseren voor hun feestaankopen, en meer dan de helft (53%) geeft wel eens meer uit dan gepland na het lezen van een folder.

 

Deze tendens weerspiegelt zich in een verhoogd leesgedrag: folders worden meer bekeken in speciale periodes. Vooral rond Kerstmis en de solden vertoont het leesgedrag zeer hoge pieken. Ook tijdens minder voor de hand liggende periodes, zoals het autosalon, halloween en karnaval tonen respondenten verhoogde aandacht voor folders.


Rond de feestdagen en speciale promoties besteden vrouwen over het algemeen nog meer aandacht aan folders dan mannen. Echter tijdens de periode van het autosalon en de start van het tuinseizoen worden de folders beduidend meer gelezen door mannen.

Welk product aanprijzen via welk medium?

Huis-aan-huisfolders zijn opvallend zonder storend te zijn

 

Van alle reclamemedia worden reclame in huis-aan-huisfolders, tijdschriften en op televisie als het meest opvallende aangeduid. Folders worden tevens als minst storend beoordeeld, gevolgd door huis-aan-huiskranten en dagbladen. Bij de meest bruikbare en geloofwaardig media voegen zich ook de dagbladen, gevolgd door tijdschriften. Opnieuw sluiten huis-aan-huisfolders hier de top drie.

Voeding koopt men het dichtst bij huis

Bij het uitsturen van huis-aan-huisreclame moet men weliswaar verstandig tewerk gaan op het vlak van geografisch bereik. Het is belangrijk in acht te nemen op welke straal van hun huis consumenten bereid zijn aankopen te doen. Dit varieert duidelijk van product tot product. Om voeding te kopen, zijn de respondenten gemiddeld bereid maximaal 6,5 km af te leggen. Globaal genomen is men voor grotere en/of duurdere producten bereid meer afstand te overbruggen voor een aankoop. Zo wil men ongeveer 20 km afleggen om meubelen te kopen.

 

 

Wilt u ook weten waarom consumenten folders raadplegen? Surf naar www.d2dimpactsurvey.be of vraag uw brochure aan via email d2dsurvey@beldi.be
 

Consumenten blijven een sterke voorkeur behouden voor huis-aan-huisfolders in de mediamix. Zo blijkt uit de Door-to-Door Impact Survey. Het onderzoek peilt naar de perceptie van Belgische consumenten ten aanzien van huis-aan-huis reclame en wordt jaarlijks uitgevoerd door Marketing Development, een marktonderzoeksbureau gespecialiseerd in consumentenonderzoek, in opdracht van Belgische Distributiedienst (BD). BD, marktleider in de verspreiding van huis-aan-huisreclame, vindt het immers haar taak klanten inzicht te bieden in de beleving van het medium door de consument.

De resultaten

Wekelijks lezen mensen 24 minuten huis-aan-huiscommunicatie

83% van de ontvangers heeft aandacht voor folders, waarvan zelfs 22% alles aandachtig zegt te lezen. Van elk gezin lezen gemiddeld twee personen de folders. De gemiddelde tijd die men aan het lezen van huis-aan-huisreclame besteedt, bedraagt overigens wekelijks 24 minuten. Hiervan besteedt men gemiddeld 12 minuten aan het lezen van huis-aan-huisfolders en 12 minuten aan huis-aan-huiskranten.

Reëel effect op aankoopgedrag

Wie huis-aan-huisreclame ontvangt, legt dat niet zomaar naast zich neer. Liefst 80% gebruikt folders bij zijn aankopen. 51% van de ontvangers maakt zijn boodschappenlijstje op aan de hand van folders.

Folders stimuleren aankopen rond feestdagen

De thematische folders rond de feestperiodes missen hun doel niet: ze geven 73% van de respondenten ideeën voor hun feestaankopen. Ongeveer tweederde (61%) geeft aan dat ze zich op de folders baseren voor hun feestaankopen, en meer dan de helft (53%) geeft wel eens meer uit dan gepland na het lezen van een folder.

 

Deze tendens weerspiegelt zich in een verhoogd leesgedrag: folders worden meer bekeken in speciale periodes. Vooral rond Kerstmis en de solden vertoont het leesgedrag zeer hoge pieken. Ook tijdens minder voor de hand liggende periodes, zoals het autosalon, halloween en karnaval tonen respondenten verhoogde aandacht voor folders.


Rond de feestdagen en speciale promoties besteden vrouwen over het algemeen nog meer aandacht aan folders dan mannen. Echter tijdens de periode van het autosalon en de start van het tuinseizoen worden de folders beduidend meer gelezen door mannen.

Welk product aanprijzen via welk medium?

Huis-aan-huisfolders zijn opvallend zonder storend te zijn

 

Van alle reclamemedia worden reclame in huis-aan-huisfolders, tijdschriften en op televisie als het meest opvallende aangeduid. Folders worden tevens als minst storend beoordeeld, gevolgd door huis-aan-huiskranten en dagbladen. Bij de meest bruikbare en geloofwaardig media voegen zich ook de dagbladen, gevolgd door tijdschriften. Opnieuw sluiten huis-aan-huisfolders hier de top drie.

Voeding koopt men het dichtst bij huis

Bij het uitsturen van huis-aan-huisreclame moet men weliswaar verstandig tewerk gaan op het vlak van geografisch bereik. Het is belangrijk in acht te nemen op welke straal van hun huis consumenten bereid zijn aankopen te doen. Dit varieert duidelijk van product tot product. Om voeding te kopen, zijn de respondenten gemiddeld bereid maximaal 6,5 km af te leggen. Globaal genomen is men voor grotere en/of duurdere producten bereid meer afstand te overbruggen voor een aankoop. Zo wil men ongeveer 20 km afleggen om meubelen te kopen.

 

 

Wilt u ook weten waarom consumenten folders raadplegen? Surf naar www.d2dimpactsurvey.be of vraag uw brochure aan via email d2dsurvey@beldi.be
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top