H.J. Stoter, CEO Intergamma, pikt het niet langer!

H.J. Stoter, CEO Intergamma, pikt het niet langer!

Een nieuwe grote meneer in onze reeks over de DIY! Recent hebben we reeds enkele malen de DHZ-sector belicht, met beleidsvoerders van ketens zoals Hubo, Meno en Gamma aan het woord. Op suggestie van vakblad Publimat voegen we nu Intergamma aan deze lijst eerbare namen toe.

 

Intergamma is een franchiseorganisatie voor bouwmarkten in Nederland en België. Met de exploitatie van de winkelformules GAMMA en KARWEI is Intergamma marktleider in de doe-het-zelfmarkt in de Benelux. Er zijn 164 GAMMA-bouwmarkten in Nederland, 80 GAMMA-bouwmarkten in België en 128 KARWEI-bouwmarkten. Harm-Jan Stoter, gelauwerd in de voedingsindustrie sinds 1983 en in topfuncties bij o.a. Super De Boer en Laurus, staat sinds 2006 aan het hoofd van die bijna 375 winkels.

 

Algemeen directeur Harm-Jan Stoter is bovendien een rasechte Amsterdammer. Hij zegt dan ook naar goede Nederlandse traditie recht voor de raap wat hem op de lever ligt. In het tweede deel van dit artikel komt u te weten wàt de heer Stoter niet langer pikt. Hij hoopt dat de boodschap aankomt bij de talrijke leveranciers die de DIY rijk is… Veel leesplezier. 


Heeft  Intergamma in België en Nederland de vooropgestelde doelstellingen voor 2010 kunnen waarmaken? Valt er iets uit op te maken voor 2011?

H.J.S. : Grotendeels wel. In Nederland heeft Gamma de verwachtingen ingelost. Karwei heeft het op 1% na ook gehaald. Over België mag ik ook niet klagen. Gamma België had een moeilijk voorjaar, maar de tweede jaarhelft was behoorlijk.

 

In de toekomst voorzie ik in België wel een lichte achteruitgang. De laatste jaren in België waren goede jaren, met marktstijgingen van 3 %. Al is dat een vertekend beeld, aangezien er langs de kant van de zelfstandigen een nogal zware sanering aan de gang is. Veel grote lokale doe-het-zelfzaken worden onder de vleugels van de grote vier gebracht. Het aandeel van die vier spelers gaat dus nog toenemen. De kloof wordt dus nog groter…

 

Nederland zal het in 2011 daarentegen beter doen dan in 2010. Daar komen we omgekeerd uit een dal. De afgelopen jaren verloor de markt gemiddeld 5 à 6 % per jaar. Als je die dalende trend over bijvoorbeeld drie jaar ziet, dan snap je de vroegere bezorgdheid wel!

 

Hoe zie je de machtsverhoudingen tussen de top vier in de Belgische DHZ-sector evolueren?

H.J.S. : Als je het volgens de rangschikking van GfK bekijkt, halen Brico, Hubo, Gamma en Mr Bricolage (in die volgorde) ongeveer de helft van de totale marktomzet weg. Zij zijn daardoor de traditionele top vier.

 

Maar ik wil daar even een kleine kanttekening bij plaatsen. Onze derde plaats in die gedoodverfde top vier hebben we helemaal te wijten aan onze beperkte aanwezigheid in Franssprekend België. In Vlaanderen zijn we daarentegen marktleider!

 

Qua evolutie voorzie ik dat de bovengenoemde sanering onder zelfstandigen doorgaat. Op dit moment hebben kleine spelers, die nog niet bij één van de grote 4 zijn aangesloten, nog maar zowat 50% van het marktaandeel in handen. Een groot deel van hen zal snel overstag gaan, willen ze niet uit de markt worden geduwd… De markt evolueert duidelijk naar grotere concentratie. De laatste jaren was vooral Hubo op dat terrein erg actief!

 

Menouquin oftewel de Meno-Groep heeft toch ook grote overwinningen gehaald , hoe plaats je deze groep dan?

H.J.S. : Euh, wie?  Meno is in  “the big picture” geen issue. Dat bedrijf zit in mijn beleving niet in de “Big 4”. In onze hoofden speelt die niet mee met de groten.


En de machtsverhoudingen onder de bouwmarkten in Nederland?

H.J.S. : In Nederland zijn we nummer 1 en 3. De volgorde is er Gamma, gevolgd door Praxis, Karwei, Formido, Multimate en Hornbach. Deze “Big six”maken 73 à 74 % van de totale omzet in Nederland.

 

Op die manier is de markt er nog meer geconcentreerd dan in België. Op een totale omzet van ongeveer 4 miljard euro gaat het natuurlijk om flinke bedragen. Zelfs op de Nederlandse markt zal er bovendien nog wel wat consolidatie optreden.

 

De expansie in Belgie blijft voor Gamma toch wat achter. Is de franchisestructuur geen remmende factor?

H.J.S. : Ja, dat geef ik toe . Onze grote franchisenemers hebben  een behoorlijke positie en durven elkaar zelfs te beconcurreren. Dat is één van de nadelen en moeilijkheden om te expanderen.

 

We zijn een landelijke speler met quasi geen dekking in Brussel of Wallonië. Daar is dus eveneens werk aan de winkel. Vooral die gouden driehoek Brussel-Antwerpen-Gent is interessant. Maar de groei wordt ook geremd door de moeilijkheid om panden boven de 2.000m² te vinden. Dit is een ramp!


Wat met de rest van de Benelux?

Eerst en vooral zijn we marktleider in de Benelux. We doen dit dus niet onaardig. Bovendien zie ik overal nog veel groeimogelijkheden.

We hebben ongeveer 30% marktaandeel in de Benelux, kort op de hielen gezeten door Maxeda. Als je ziet wat we dit jaar hebben geopend in Nederland, is het duidelijk dat we nog niet tegen het plafond zijn gestoten.

 

Maxeda staat te koop tussen nu en 3 jaar. Kloppen de geruchten dat Intergamma met Maxeda DIY aan de onderhandelingstafel zat?

H.J.S. : Maxeda is niet te koop volgens mij… (grijnst) Al is het binnen nu en 2 jaar wel verkocht, dat weet ik zeker!

Maar op dit moment is het niet opportuun om te antwoorden of ik kandidaat ben. (grijnst) Wij volgen onze eigen koers en kijken dan wat er op ons afkomt!

 

Met Gamma Gent en Turnhout staat er een mooi concept voor de Belgische markt. Dit jaar heb ik weinig uitnodigingen ontvangen voor winkels die zijn omgebouwd. Slaat het concept dan niet aan of sta ik niet meer op de uitnodigingen?

H.J.S. : Nee, het slaat zeer zeker aan! Kortelings waren Poperinge en Diksmuide aan de beurt, en ik zie er mooie resultaten. Mede dankzij het concept!

 

Er is een groot verschil tussen België en Nederland voor de DHZ, namelijk in België wordt nog gebouwd. Je kunt er nog grond kopen, terwijl in Nederland quasi geen grond meer te koop is.Het zorgt ervoor dat we in België iets meer gefocust zijn op de bouwkant en in Nederland op de decoratiekant.

 

We zijn er met ons nieuwe winkelconcept in geslaagd een mooie synergie tussen beide te vinden. Die bestaat uit minder bouwmarkt en meer decoratie. Decoratie is namelijk belangrijk! Verf, verlichting, gereedschappen zijn echte DIY-artikelen volgens mij. Of niet soms?

 

We krijgen bovenop het “oude cliënteel” ook nieuw cliënteel dat zijn weg vindt en het leuk vindt om te kopen bij Gamma. De typische decoratiewinkels zoals Kwantum, Home Market en dergelijke voelen dat ook aan, zeker weten! Een mooi concept met absoluut  de laagste prijs van de markt, zowel in België als in Nederland, wat wil je als consument nog meer?

 

Doordat we dit gevoel in de winkels willen doorvoeren hebben we meer meters nodig! Bredere gangpaden, meer presentaties en meer shows hebben bewezen meer omzet te brengen. Dus moeten onze winkels mee evolueren. Onze omzetstijging is het bewijs dat het werkt.

Naast die decoratiegevoeligheid mogen we ook niet blind zijn voor de clicks-ontwikkeling.


U bedoelt het webgebeuren ?

H.J.S. : Ja, groter assortiment op laag roterende producten . Via internet kan je het totale spectrum aanbieden. Wij zijn daar al een tijdje mee bezig. Bijvoorbeeld voor tuinhuizen heeft 80% van de mensen zich reeds van tevoren geïnformeerd.

 

De klant weet dus wat hij wil.  Misschien moeten we in de fysieke winkels dezelfde ruimte invullen, maar dan meer aangekleed. Het volledige assortiment plaats je dan op de webshop, die we bemannen met mensen die online kunnen assisteren bij de aankoop.

 

Het concept dat ik beschrijf is niet uit de lucht gegrepen, hoor. Het zit er binnenkort aan te komen!

 

Online integratie en meer decoratie is wel een flinke ommezwaai.

H.J.S. : We moeten wel. Rudi Petit-Jean (formuledirecteur Gamma België) had trendwatcher Herman Konings uitgenodigd. Die windt er geen doekjes om. We moeten dus mee! De consument verwacht het. Vooral in Nederland, wat volgens Konings een trendland is en waar de acceptatiegraad van e-commerce voorlopig hoger ligt dan in België.

 

We moeten online inspireren en assisteren bij de keuzes die de klant maakt. Je bent bijvoorbeeld aan het klussen en je hebt een probleem. Je twittert,facebookt, Hyves’t effe het probleem en wij sturen per kerende het antwoord op uw vraag. Dit is fantastisch voor de klant.

Wij gaan op dat vlak de versnelling inzetten. Binnen dit en 2 jaar moet het totaal geïntegreerd zijn!


Ik las in de pers dat Gamma Vilvoorde werd gesloten door een fout bij een franchisenemer (CRH) van Intergamma. Ik kan mij inbeelden dat het voor het management van Gamma België niet prettig was. Uit goede bron heb ik ook vernomen dat het eigenlijk met een soort mantel der liefde is toegedekt.

H.J.S. : Ja, daar is een fout gebeurd en Intervest Retail heeft gewoon doorverhuurd aan Brico. Het was een ramp! Ondertussen hebben we een kleinere Gamma in Vilvoorde neergezet, maar dat is natuurlijk niet ideaal. Ik geef grif toe dat we door die fout minder omzet draaien daar.


Een deel van inkoop zit terug in Nederland. De vorige keer was dat geen succes (1994-1999. Uit die polemiek is Hubo ontstaan, nvdr.). Wat maakt het nu tot een succes? Zullen de inkoopcentrales niet meer naar elkaar toe groeien, daar er volop wordt gezocht naar synergieën tussen België en Nederland op assortimentsgebied?

H.J.S. : Dat het in de jaren ’90 geen succes was, durf ik  niet te zeggen. Het is een kwestie hoe je het bekijkt.

 

Er zijn verschillen tussen Nederland en België. Technische verschillen, zoals bijvoorbeeld de deuren, zijn een feit. De klinken staan op andere plaatsen in beide landen. Ook het elektriciteitssysteem is anders en de koperen leidingen zijn zelfs totaal anders (België 16mm en Nederland 15 mm doorsnee). Zelfs binnen België zijn er dan nog verschillen! (grijnst)

 

Maar koper is koper en verf is verf. Dikwijls spreken we bij aankoop met dezelfde leverancier. Dus is het efficiënter om dit via één contact te laten verlopen voor alle enseignes van Intergamma. De lokale aankopen houden we natuurlijk wel lokaal.

 

Eind ‘94 hebben we de fout gemaakt om het commercieel beleid en de marketing via Nederland te laten gebeuren. Dat was niet slim! Inkoop en Folder van Gamma België werden gecentraliseerd. Alleen radio en tv bleven lokaal qua publiciteit, samen met Verkoop en de nieuwe afdeling Commerciële ondersteuning.

 

In ‘99 is besloten om op effectiviteit te werken en vanaf dat moment vonden weer alle commerciële activiteiten van Gamma België plaats in Antwerpen. Er is echter een verschil tussen effectiviteit en efficiëntie! We proberen dus evenwicht in te vinden in de belangen van de totale groep. Er is nu Centrale inkoop en assortimentsbepaling gebeurt lokaal. Lokale verschillen worden op die manier opgelost. Maar Centrale inkoop kan wel met meneer Akzo Nobel afspraken maken over de totale groep heen. Of die verf nu een andere naam heeft in beide landen, maakt mij eigenlijk geen zier uit!

Er is wat onrust bij de leveranciers. Wat is de strategie? Gaan we de food-kant op?

H.J.S. : Nu raak je een gevoelige snaar. Ik heb met verbazing toegekeken op de reacties van de leveranciers op de grieven van groepen als Intergamma, Maxeda en Hubo. Die leveranciers leggen het gewoon naast zich neer!

 

Als een groep FMCG in de DIY-sector aangeeft dat het dramatisch gesteld is met de service, logistiek en capaciteit, en men doet of de neus bloedt – of men gaat zelfs in de verdediging – dan houdt het op een bepaald moment op en gaan we het zelf doen. Ik pik dit niet meer!

 

In de “food” is dit ondenkbaar, hoor! Daar hebben ze het ‘category management’ meer in eigen hand,en waarna ze bestellen bij desbetreffende leveranciers. In de DIY is het meer zo dat de leverancier  produceert, distribueert én het concept neerzet in de winkel. Als je dit beter doet en in meerdere handen legt, kan het efficiënter en word je minder afhankelijk. Die weg zullen wij inslaan.

 

Ik word gek van lege schappen! Wat moet die consument niet denken? Daar leven wij wel van, hé!

Daar ga ik even dieper op in!

H.J.S. : Dat dacht ik al. (bulderlach) Als de inkoopcentrales van Intergamma in België en Nederland naar elkaar toe groeien, zou je kunnen opperen dat er banen verloren zullen gaan. Ik denk het niet , vermits we deze mensen perfect kunnen inzetten in het “category management”.

 

We gaan dus zelf aansturen. Onze eigen mensen zullen vanuit de klant vertalen wat er in het assortiment moet zitten, hoe de schappen eruit moeten zien, enzovoorts. We zullen onze medewerkers nodig hebben…

 

Rudi Petit-Jean en zijn collega's geven in diverse interviews aan dat het triestig gesteld is met de performance van de DHZ-leveranciers en dan vooral op het vlak van de leveringen. Is het echt zo erg gesteld?

H.J.S. : Dramatisch! Die discussies blijven steeds aanhouden. Vooral de verdedigende stellingen vanwege de leveranciers geven geen goed gevoel over de toekomst! Als die heren leveranciers zich nu geschaamd hadden, dan hadden we samen oplossingen kunnen zoeken.

 

Geert Verkest (Algemeen Directeur Maxeda België) en Erwin Van Osta lieten in die interviews verstaan dat ze dezelfde mening toegedaan zijn. Nou, dan ben je als leverancier met je eigen toekomst aan het spelen. Een schande!

 

We doen meer moeite om de consument te bereiken. We doen hogere bestedingen qua marketing. Wij doen alles om hun product beter aan de man te brengen. En dan leveren ze 4% niet uit. Dit is wel 4% omzetverlies, hé! Ik zou als leverancier toch even nadenken. Dit is “low hanging fruit”.

 

Blijkbaar zien de leveranciers het helaas anders. Het heeft natuurlijk te maken met de hoge financiële eisen. Wat werkkapitaal verminderen, risico’s spreiden, langere aanvoerlijnen, minder stock aannemen, ... Langs de andere kant, wat zijn nu die kapitaalkosten? 3 à 5 %, meer is het toch niet?

 

Grote bedrijven zoals Philips zijn bijvoorbeeld een ramp. Je kunt het aan geen mens vertellen. Ze nemen Massive over, gaan plotseling ook eigen winkels beheren (Massive en Light Gallery, nvdr.), een nieuw SAP systeem, ze veranderen de productie en ga zo maar door. Op het einde van de rit zijn ze niet meer met hun klant – wij –  bezig. Ze leveren gewoon niet! Wat moet ik tegen mijn consument zeggen? Zit maar in het donker? Brandt eens een kaarsje?

 

Bij Philips vinden ze dat ze dit geweldig geregeld hebben. Ze hebben de voorraden gereduceerd en werken efficiënter. Eindresultaat is echter dat ze 20% gewoon niet leveren en ik gigantische gaten in mijn schap heb.

 

Nu, ik geef Philips als voorbeeld, maar Akzo Nobel is ook een drama hoor. Nochtans is dat ook geen kleine jongen, me dunkt. En zo kan ik blijven doorgaan… Je krijgt er een punthoofd van!


Geef eens een voorbeeld.

H.J.S. : De laatste week van 2010 hadden we meer voorraad besteld, omdat we een superweek verwachtten. Toen kregen we te horen dat een aantal leveranciers gewoon gesloten waren. Dicht! “We leveren even 2 weken niet, want wij zijn op vakantie. Daaag, en doe de groeten aan de consument,” moeten die dan denken. Heel bijzonder moet ik zeggen.

 

Wel, om daarop te anticiperen stellen wij de parameters bij en plaatsen we grotere bestellingen. We zeggen het van tevoren. Grappig genoeg levert dat dan weer grote paniek bij de leveranciers als resultaat.

 

Hoe los je dit op?

H.J.S. : Nogmaals, we proberen het met de leveranciers op te lossen. Anders ben ik genoodzaakt het zelf te doen, of met anderen. Iedereen kan wel eens een probleem hebben, en daar kan ik begrip voor opbrengen. Maar meer dan een jaar is onbegrijpelijk.

 

We moeten naar “just in time delivery”, zoals in de “food” sector. Helaas zijn we daar in de praktijk nog ver van verwijderd.

 

Ik zou als fabrikant even nadenken en een afspraak beleggen over hoe we dit kunnen oplossen. De klok tikt namelijk! De amateurs vliegen er onherroepelijk uit.

 

Het zit wel diep, hé.

H.J.S. : Door jou heb ik morgen weer gedoe met mijn leveranciers en fabrikanten. Proficiat! (bulderlach) Maar het is de waarheid.


Bestaat met Bricorama als een van de grote franchisenemers bij Intergamma de mogelijkheid dat de Franse markt zal worden aangeboord?

H.J.S. : Nee, daar beginnen wij niet aan. Laat anderen dat maar doen.

 

Is Intergamma nog een franchise-organisatie pur sang ? Is het niet meer een verzameling van investeerders en investeringsmaatschappijen?

H.J.S. : Het is inderdaad een mengvorm. Bricorama is bijvoorbeeld een groot winkelbedrijf. Terwijl meneer Verkinderen in West-Vlaanderen een echte plaatselijke ondernemer is. Ook bij Karwei hebben we veel kleinere partijen. 

 

Langs de andere kant zijn we wel een pure franchise-organisatie, omdat we geen eigen winkels hebben. De franchisenemers moeten evenwel boven de partijen kunnen staan als het gaat over expansie en zaken als het benutten van kansen. Het is in hun eigen belang, maar ook in ons belang natuurlijk.


U noemde Hubo de Chinezen van de DIY? Is dat vanuit het HUBO-standpunt geen logische keuze?

H.J.S. : Ja, ik noem ze zo, omdat het zo is! Ik vind Erwin Van Osta een geweldige vent die een aantal zaken erg goed doet! Ik kijk met bewondering toe naar wat hij in Frankrijk en Spanje aan het uitvoeren is.

 

Loop echter eens door de nieuwste Hubo en denk het logo weg. Je waant je gewoonweg in een Gamma. Het zijn regelrechte kopieën, dat ziet het kleinste kind. Hun tuinfolder van dit jaar is krak dezelfde als de tuinfolder van Gamma vorig jaar. Misschien is dat wel slim, maar het is zo’n beetje als de Chinezen, zoals ik al zei.


Waar zullen Intergamma en Gamma België staan in 5 jaar tijd?

H.J.S. : Er komt nog meer concentratie in beide landen. Doe-land, Big Boss en dergelijke zijn in Nederland met name al gestopt. Het lijstje zal bovendien nog groeien. Intergamma zal op zich niettemin weinig veranderen.


Akkoord, het is best wel ingewikkeld geregeld. Als ik echter wat afstand neem, stel ik vast dat het ons eigenlijk niet hindert. We zijn een gezond ingewikkeld  bedrijf. Beursgenoteerd of private equity is ook niet altijd een pretje, hoor.


Denkt u eraan een 2e formule op de Belgische markt te lanceren, cfr Karwei in Nederland? Of aast u op Hubo of Brico?

H.J.S. : Karwei in België? Nee, absoluut niet!  Om van scratch te beginnen met Karwei? Geen denken aan. We zouden er nooit aan beginnen om winkel per winkel te gaan openen, zoals Albert Heijn blijkbaar van plan is. Een “green field operatie” zou voor ons zinloos zijn. Via een overname een 2de formule hebben, willen we daarentegen natuurlijk altijd bekijken.


Hoe kijkt u naar de ombouw van enkele Praxis naar Plan-It?

H.J.S. : Je bedoelt dat Plan-it omgebouwd wordt als ideale bruid voor Hornbach? De enige die het natuurlijk weet is George Adams, en die weet wel waar hij zijn waar kan slijten als de tijd rijp is.

 

Wat ik wel weet, is dat er weinig Belgische  plekken zijn in periferieomgeving die een verzorgingsgebied hebben van zowat 300.000 huisgezinnen. Dan kom je weer in die gouden driehoek en daar is de densiteit zeer hoog. Ook de moeilijkheidsgraad om grote winkels te openen in Nederland en België maakt snelle groei voor Hornbach quasi onmogelijk.

 

Toch denk ik dat Maxeda in zijn geheel gaat verkopen. Ze hebben het vorig jaar tenslotte ook gedaan met de verkoop van onder andere V&D - inclusief La Place - en zo meer.

 

Hoe dramatisch is de situatie op de Nederlandse DIY-markt ? (Stoter is ook voorzitter van VWDHZ, de Vereniging van Winkelketens in de Doe-Het-Zelfbranche.) Is Harm-Jan Stoter tevreden met het tot op heden bereikte resultaat?

H.J.S. : Wat me tegenviel is dat ik niet in een groeimarkt terecht kwam, maar in een verdringingsmarkt. Ook was de marktdaling in Nederland van 4 miljard euro naar 3,2 miljard euro gesukkeld. Op 4 jaar tijd spreken we dan over circa -17 %. Daar word je niet vrolijk van! Ik verwacht in Nederland ook nog een -3 %. Vooral de kleine zelfstandigen zijn de slachtoffers.


In België is de markt de laatste jaren daarentegen gemiddeld gestegen. De markt was ongeveer 1,6 miljard euro. Op dezelfde termijn is de Belgische DHZ zelfs met een 250 miljoen gestegen. Dat kan tellen.

 

Het lijkt erop dat Nederland in de toekomst minder verslechtert en dat België een eerste knik krijgt (van ongeveer 2%). Maar dit was dit jaar al, hoor. Men rapporteert +2% , maar ik denk dat de realiteit -2 % is. Er zijn namelijk veel overnames gebeurd van formules die niet in de top 20 zaten, maar na de overname ineens wel. Nederland is veel transparanter in cijfers en veel beter gedefinieerd.

 

De marktdefinities in beide landen zijn weliswaar niet echt te vergelijken. Overigens iets waar aan zou kunnen gewerkt worden. In Nederland zitten bijvoorbeeld ‘Verf en marktspeciaalzaken’ in de definitie Bouwmarkten. Dit geeft geen duidelijke vergelijkingen, natuurlijk. Gelukkig hebben we in de 5 jaar dat ik hier ben toch al serieuze stappen gezet.

 

U komt zelf uit de food. Nooit  heimwee? Wat denkt u trouwens van AH op de Belgische markt?

H.J.S. : Heimwee naar de “food” heb ik vooral met kerst (bulderlach). Food heeft een andere dynamiek als de DIY. Ietsje sneller vooral. Je moet maar eens aan Geert Verkest vragen hoe onvergelijkbaar food en DIY qua logistiek, leveranciers en marketing zijn. Dat verschil is echt tamelijk groot.

 

Albert Heijn België wordt volgens mij een groot succes, aangezien de verkoopprijzen in België veel hoger liggen dan in Nederland. AH is een grote jongen.


Tot slot leren we graag iets over uw visie als Nederlander op België.

H.J.S. : De huidige toestand biedt niet echt economisch perspectief, me dunkt. Als je bijvoorbeeld ziet hoe de Nederlander reageert op de economische crisis. Hij of zij knipt de geldbeugel dicht. De Belg blijft daarentegen consumeren en leeft gewoon verder zonder zich druk te maken, regering of niet.  De Belg blijft ook investeren in stenen. Het is kortom een totaal andere mentaliteit.

 

Het financieringstekort is iets waar een Nederlander zich enorm druk om zou maken. Ook de kwestie rond de pensioenen. In Nederland gaat men gewoon langer werken. In België is dit zelfs nog geen discussie. Hoe kan je nu geld naar de schatkist aandragen met een gemiddelde pensioenleeftijd van 57 jaar? Je ziet toch van ver dat dat niet kan! Mensen leven veel langer en de actieve bevolking kan de passieve bevolking nooit financieren. Helder toch?

 

De Belgische reactie vind ik daarom zeer bijzonder, en heel spannend. Ik snap dat het ingewikkeld is, maar ik zou me toch zorgen maken over een onbestuurbaar land. Hoe lang gaat de Belg nog door?

 

Nog zo’n voorbeeld: de loonkost is in België al de hoogste van Europa. Hoe gaat dat verder? Wie gaat dit betalen? Als de koopkracht daalt door het politiek gekrakeel, zullen we allemaal in de klappen delen, ik hoop dat men dit beseft! Ik moet daar rekening mee houden  in mijn budgettering, maar word hier niet vrolijk van als ondernemer!

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top