Interview met Rik De Nolf over de formaatwijziging van De Streekkrant

Interview met Rik De Nolf over de formaatwijziging van De Streekkrant

altOpmerkelijke nieuws in medialand: De Streekkrant, vanouds op broadsheet, gaat vanaf 3 februari 2010 over op het tabloid formaat! Jorg Snoeck initiatiefnemer en zaakvoerder van RetailDetail is ervaringsdeskundige in de materie. Tien jaar geleden had hij zijn eigen gratis krant in Antwerpen, Apart Magazine,met een wekelijkse oplage van 400.000 exemplaren. Jorg verkocht Apart Magazine aan de toenmalige Vum, nu Corelio, en werd commercieel directeur van de regie Passe Partout, nog steeds de gedoodverfde concurrent van de Streekkrant. De ideale background voor een interview met gedelegeerd bestuurder Rik De Nolf.


JS: Hoe lang bent u reeds bezig met het plan om het formaat van de Streekkrant te veranderen?

RDN: Wij houden de consument steeds goed in de gaten en merkten dat het handige formaat van de Zondag in de smaak valt van onze lezers. De Zondag vindt iedere week opnieuw vlot de weg naar honderdduizenden ontbijttafels. Dat was voor ons een eerste signaal om deze piste ook voor de Streekkrant te analyseren. Gezien de enorme oplage van onze huis-aan-huis-bladen, wekelijks plusminus 2.900.000 exemplaren, moet de lancering ook producttechnisch perfect kunnen ingepland worden. We hebben dan ook gewacht tot onze nieuwe rotatiepersen die vorig jaar opgestart werden, 100%  gerodeerd waren. Door deze capaciteitsverhoging zijn we vandaag  in staat om de productietijd van een Streekkrant te beperken tot maximum 2 dagen. We mogen dan ook terecht het predicaat ‘krant’ claimen.

 

altJS: Drukt u de volledige Streekkrant op heatset persen of op coldset?
RDN:  Alle Streekkranten worden in Roeselare gedrukt op heatset persen. De Limburgse Weekkranten worden bij Concentra in Beringen gedrukt en dat zijn nog steeds coldset producten. Wij zijn in staat om pas maandagavond af te sluiten. Doordat we nu kunnen drukken aan een snelheid van 60.000 exemplaren per uur zal de vernieuwde Streekkrant  vanaf woensdag al bij de mensen op de tafel te liggen.

 

JS: Dat is nieuw!
RDN: Inderdaad, wij hebben met de Belgische Distributiedienst een afspraak om  alle edities vroeger te bedelen, in principe op woensdag.


JS: Hoe ga je bladen, zoals Wetthra, 't Fonteintje, de Wegwijzer e.a. uit de wind zetten, zodat deze kunnen verder leven? Of gaan we op termijn richting integratie?
RDN: Het is geenszins de bedoeling iets te veranderen aan de andere gratis bladen. Ze werken op hun manier en doen dit naar behoren, zodat er hier geen reden is om iets te veranderen. Trouwens, de verspreidingsgebieden van deze producten liggen heel anders dan bij onze Streekkranten en deze kranten worden op glanzend papier gedrukt. Het concept is niet vergelijkbaar.


JS:De “nieuwe Streekkrant” lijkt op het eerste gezicht boordevol met redactie te staan, maar toch zie ik dat u de verhouding van 1 pagina redactioneel  op 3 pagina’s publiciteit aanhoudt. De Streekkrant brengt wel een heel gevarieerd nieuwsaanbod. Hoeveel redacteurs moet u hiervoor inzetten?
RDN: De Streekkrant ontsnapt niet aan een aantal economische wetmatigheden, we blijven per slot van rekening een gratis krant, vandaar die verhouding. Door het nieuwe formaat kan de  lezer in één oogopslag de 2 pagina’s bekijken, maar door een goed uitgekiende en vooral erg gevarieerde lay-out zetten we de lezer wel aan om toch van links naar rechts te lezen. Voor de Streekkrant werken we een 12-tal kernredacteurs, een vrij beperkte equipe, die aangevuld wordt met  honderden freelancers. Samen met de korte omloopsnelheid blijft dit de beste garantie om actueel en lokaal nieuws te brengen. De titel moet de lading blijven dekken: nieuws uit de streek.


JS: Binnen de Roularta portfolio zijn er nog kranten met een hoge oplage. Gaat u deze ook op tabloid formaat drukken?
RDN:  Alle edities van De Streekkrant krijgen hetzelfde tabloid formaat.  Onze stedelijke bladen, zoals bijvoorbeeld Gent en Antwerpen, hebben inderdaad grotere oplages, maar een aanpassing van de edities is nu niet aan de orde. Het spreekt voor zich dat we dit wel op de voet blijven volgen.

 

JS: De vele edities impliceren enorm veel salesforce. Gaat u uw verkoopteam van 140 mensen uitbreiden, of moeten ze gewoon wat harden werken?
RDN: Ik was blij te merken dat onze eigen mensen enthousiast reageerden op de aanpassing. Ik reken erop dat dit enthousiasme zich vertaalt naar de adverteerder toe. Het is een samenspel: goede redactie gekoppeld aan een goede bedeling levert respons en respons levert adverteerders hetgeen ze nodig hebben: volk over de vloer! Als iedereen zijn stuk van het werk levert, moet dit lukken.

 

JS: De retailers worden geplaagd met onoverzichtelijke gemeentetaksen op hun folders. Toch is de folder nog steeds het grootste medium in België. Was het niet dé moment om op mooi wit magazinepapier over te schakelen? Of zou dit het kostenplaatje onrealistisch zwaar maken?
RDN: Eigenlijk zijn de Streekkrant en de folder  twee verschillende producten; beide zeer effectief .  Wij zien wel dat vele retailers zeer tevreden zijn met de resultaten van hun advertenties in de Streekkrant. Als Mode Vögele bijvoorbeeld, een dubbele pagina reserveert, vertaalt zich dat gegarandeerd in een hogere omzet in hun winkels. Dankzij de heatset  technologie zijn we  in staat waarheidsgetrouwe beelden te drukken. De retailers en de detailhandelaars willen een mooi medium dat zorgt voor omzet, zonder afbreuk te doen aan hun producten. Daarom was heatset een must geworden.

 

JS: Gaat de mm/kolom prijs een zware aanpassing krijgen? Een halve pagina wordt nu een hele.
RDN: Daarom zijn we afgestapt van de mm/kolom prijs; we werken nu met modules. Maar   inderdaad, een halve pagina wordt nu omgezet in een hele pagina.  De prijzen gaan echter niet spectaculair wijzigen. Dit is in feite een geschenk voor de adverteerder: door die omzetting naar een pagina moet hij de ruimte van de bladspiegel niet meer delen. De extra aandacht van een pagina gaat volgens mij meer impact opleveren.


JS: Met Streekkranten van minimum 48 pagina’s wordt u in één slag de koning van de tabloid! Hoe denkt u dat uw concurrenten gaan reageren? Richting A4?
RDN: Na al die jaren heb ik geleerd in de eerste plaats naar onszelf te kijken. Dit heeft ons het meeste opgebracht. Wij focussen ons op de lezer, en proberen zijn/haar wensen in te vullen. Als dit gebeurt gaat het bereik omhoog en meer bereik betekent meer respons. Dat was onze bekommernis in het verleden en zeer zeker ook voor de toekomst.

 
JS:Verwacht u een nog grotere prijsoorlog, nu de formaatverschillen met enkele concurrenten van de baan zijn?
RDN : In de Gratis Pers wordt altijd op scherp gespeeld. Dit zal nu niet veranderen. Maar er zijn economische wetmatigheden en deze moeten gerespecteerd blijven, wil je overleven. De prijzen die wij hanteren, zijn steeds in verhouding met het afgenomen volume en het bereik dat de klant realiseert. Dit blijft ook in de toekomst de meest gezonde manier van werken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top