Joeri De Waele (Fundoo): “sterke multichannelretail is beste wapen tegen Amazon”

Joeri De Waele (Fundoo): “sterke multichannelretail is beste wapen tegen Amazon”

De tijd dat België ontwikkelingsgebied was op het vlak van e-commerce is helemaal voorbij. Doe-het-zelfretailer Fundoo gaat resoluut voor crosschannel en ziet dat het allemaal heel snel evolueert: sinds de lancering van het concept in 2012 tekent het bedrijf naar eigen zeggen een twee- tot zelfs driecijferige groei op.

Grote spelers hebben de weg vrijgemaakt

Uit een studie van Insites en Comeos bleek het ook al: online shoppen is niet meer enkel voorbehouden voor een kleine groep innovators, maar wordt ook in België ‘mainstream’. De komst van enkele grote buitenlandse spelers is daarbij eerder een zegen dan een vloek, vindt Joeri De Waele, mede-eigenaar van Fundoo: zij hebben immers de Belgische consument vertrouwd gemaakt met e-commerce door hun investeringen in onder meer 'above the line'-communicatie.

 

Ook de ‘switch’ naar crosschannel van bekende fysieke retailketens, zoals schoenenketen Torfs, komt volgens De Waele e-commerce in zijn geheel ten goede. “Ze geven vertrouwen in online. Vandaag is het al zover gekomen dat kledij als categorie online groter is dan reizen, iets wat tot voor kort ondenkbaar leek.”

 

Dat de behoefte aan e-commerce in België niettemin beperkt zal blijven door de reeds hoge winkeldichtheid in het land, gelooft de retailondernemer niet. “Er is ook hier ondertussen een steeds groter wordende groep van ‘digital natives’, die zich automatisch tot het internet wendt. Bovendien gaan tijd en gemak steeds meer doorwegen in de consumentenbehoefte, waardoor het internet nog aantrekkelijker wordt.”

 

Naar "Retail 4.0"

Fysieke winkels hoeven daarbij niet voor hun leven te vrezen, maar in de toekomst moeten ze volgens Joeri De Waele wel naar een ander model. Dat model noemen ze bij Fundoo “Retail 4.0”: “Het is een model waarin de klant veel meer centraal staat. Het fysieke kanaal is er overigens een belangrijk contactpunt in, als plek waar service kan geboden worden maar waar ook impulsaankopen gebeuren.”

 

Concreet vult Fundoo de winkel in als belevingscentrum, waar ook bijvoorbeeld een achttal kiosken staan met producten kunnen die niet in de showroom staan. “De functie van de winkelverkoper moet trouwens ook echt veranderen, dat merken we in de praktijk. De klant is vandaag dusdanig goed geïnformeerd dat de verkopers zelf experten moeten zijn.”

 

Offline groter winkelmandje

Werken met adviesverkopers komt ook echt de omzet ten goede, merken ze bij Fundoo. “Het offline winkelmandje is dubbel zo groot als online. Eenmaal de klant in de winkel is, kun je hem direct beïnvloeden: je kunt het winkelmandje vergroten door middel van cross-selling en zo meer.”

 

Sinds eind maart het getransformeerde winkelpunt van Fundoo is geopend, ziet de retailer dan ook dat consumenten vanuit het hele land naar de showroom in Nevele komen. Toch komt het merendeel van de omzet wel nog steeds van de webshops, moet De Waele toegeven.

 

“Retailers, wees Amazon voor!”

De concurrentie van online pure players als Bol.com en Coolblue is uiteraard aanwezig, maar De Waele meent dat door in te veel verschillende categorieën te stappen zij het riscico lopen om hun propositie te vervagen. “Met onze focus op vrijetijdsartikelen willen wij een duidelijke eigen identiteit behouden.”

 

Deze spelers vormen volgens hem dan ook niet de grootste bedreiging; online retailgigant Amazon is dat wel. “Als Amazon naar België komt, zou dat een ramp betekenen voor de volledige retail, online én offline.” De Waele doet dan ook een oproep aan de sector: “In landen waar al een sterke multichannelmarkt is, zie je dat Amazon minder marktaandeel kan innemen. Het interesseert hen daarom ook minder om dergelijke markten te betreden. Wees Amazon dus voor!”

 

Multichannel is daarbij volgens Fundoo de krachtigste formule, al zal er ook ruimte blijven voor kleine online nichespelers die een sterk verhaal hebben, zoals bijvoorbeeld makers van babykleertjes of verkopers van bioproducten.

 

Gewoon een webshop openen voor de massa is echter nog weinig interessant: “De markt wordt steeds concurrentieler en schaalvoordeel is erg belangrijk. Je moet ‘top of mind’ zijn: de top drie ‘takes it all’. Daarom zetten wij ook in op het uitbreiden van onze categorieën en op fysieke expansie.”

 

E-tail pas echt groot als de foodretailers mee gaan doen

Kleinere zelfstandigen die online willen gaan, geeft De Waele de raad om het vooral niet zelf te doen. “Het is veel interessanter de krachten te bundelen via platformen. Dat hoeft niet het platform van Amazon of Bol.com te zijn, er zijn ook meer lokale initiatieven.”

 

Want dat er nog groeimarge is online, weet de zaakvoerder zeker: “Het is nog maar het beginstadium. De grote golf zal pas komen wanneer de foodretailers ook online gaan meespelen. Als de consument de gewoonte en het vertrouwen krijgt om ook eten online te kopen, gaan we echt naar een digitale economie.”

 

 

 

Op donderdag 14 november delen Joeri De Waele (Fundoo) en Jan Huysmans (bol.com) hun visie op e-commerce op de vierde sessie van het Vlerick Retail Platform. Wil je erbij zijn? RetailDetail mag 4 gratis toegangskaarten verloten. Maak kans door voor 25 oktober 16u te mailen naar pauline.neerman@redactie.retaildetail.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top