The Kase mikt op 15 Belgische winkels in drie jaar

The Kase mikt op 15 Belgische winkels in drie jaar

“Onze eerste winkel in het Wijnegem Shopping Center, die we op 25 oktober hebben geopend, presteert boven verwachting”, zegt Philippe Lauga van de Belgische tak van The Kase. Tegen eind dit jaar wil hij in België drie à vijf verkooppunten hebben, over drie jaar moet de teller op vijftien staan.

Smartphonehoesje ter plaatse bedrukt

The Kase – verwijzend naar “the case”, het Engels voor doosje – maakt en verkoopt beschermcases en sierhoezen voor smartphones en tablets in allerlei materiaal, gaande van onder meer hout, plastic, leder en rubber tot metaal. Klanten kunnen voor het uitzicht van hun case of hoes kiezen tussen een prêt-à-porter-versie en een persoonlijk ontwerp. In de winkel wordt het gekozen ontwerp meteen op het gewenste materiaal afgedrukt.

 

Naast hoesjes en beschermcases bieden de boetieks van The Kase ook nog accessoires aan, zoals koptelefoons en oortjes, geluidsversterkers, designopladers en juwelen voor smartphones. Enkele hiervan kunnen overigens ook worden gepersonaliseerd.

 

"Potentieel is erg groot"

“We merken dat zowat iedereen in onze winkels komt. Er is een goede spreiding, zowel qua leeftijd, als qua sociaal profiel. Jongeren willen vooral een humoristische aankleding van hun smartphone of tablet, ouderen willen er een foto van hun kleinkinderen op”, aldus Lauga. Een bijkomende doelgroep zouden ondernemingen kunnen zijn die hun werknemers of hun relaties een eigen beschermhoes voor hun smartphone of tablet gunnen. “We kunnen hen een ideaal relatiegeschenk bieden”, aldus nog Lauga.

 

Volgens Lauga is er trouwens een groot potentieel voor zijn aanpak: in België heeft al 28% van de bevolking een smartphone. In het eerste semester van 2013 gingen meer dan 1,1 miljoen nieuwe toestellen over de toonbank, wat een kwart meer was dan in dezelfde periode een jaar eerder. De verkoop van het aantal tablets groeit nog sterker: in vergelijking met 2012 was er vorig jaar sprake van een verdubbeling.

 

Doel: 3000 winkels tegen 2023

The Kase ging in december 2012 met vijf winkels van start in Frankrijk als initiatief van de families Rosenblum (de oprichters van de webwinkel Pixmania) en Barthes (oprichters van een keten voor de verkoop van mobiele telefonie). Intussen staat de teller bij The Kase al op zo’n 120, want naast Frankrijk is de keten nu ook actief in Duitsland, België, de Verenigde Staten, Singapore en Hongkong. Tegen 2023 wil het concern dan ook 3000 à 5000 verkooppunten tellen, waarvan een derde in Azië. Voorts staat ook Australië met stip genoteerd.

 

The Kase koos van bij de start trouwens voor een combinatie van fysieke winkels en online: “De consument kan zijn foto of zijn ontwerp via internet uploaden en vervolgens zijn hoes in de winkel afhalen. Of hij kan ze laten leveren aan huis. In dat laatste geval komen er in België wel 4,90 euro verzendingskosten bij.”

 

In België focus op winkelcentra

Lauga nam de licentie op The Kase voor België en Luxemburg en wil hier een eigen netwerk van winkels uitbouwen in eigen beheer. Daarbij denkt de Belgische licentiehouder voor zijn nieuwe vestigingen in de eerste plaats aan de winkelcentra, zoals Waasland Shopping, Woluwe, Westland en zo meer. Voor deze zomer is alvast een nieuw filiaal gepland in winkelcentrum L’Esplanade in Louvain-La-Neuve.

 

Qua steden wil hij aanwezig zijn in onder meer Antwerpen, Brussel, Gent, Luik en Namen. Als beoogde oppervlakte rekent The Kase op boetieks van 30 à 70 m². “Het moeten volwaardige winkels zijn”, klinkt het.

 

Shop-in-shops op termijn mogelijk

Voor een shop-in-shopformule wordt in eerste instantie niet gekozen: “We hebben ruimte nodig om onze bedrukkingsmachines te zetten. Dat is moeilijk als je dat in een andere winkel moet gaan doen. Op termijn sluiten we het concept van shop-in-shops echter niet uit. Die zullen zich dan wel moeten focussen op de verkoop van prêt-à-portermodellen, die dus niet meer ter plaatse bedrukt moeten worden”, aldus Lauga.

 

De eerste ervaringen zijn positief: “We zijn in Wijnegem goed kunnen starten met de week van de herfstvakantie. Daarna hadden we een sterke Kerst- en Nieuwjaarsperiode, die boven verwachting was. En ook bij het begin van het nieuwe jaar loopt het goed.” Drie klanten op de vier kozen voor een gepersonaliseerde hoes of case met een eigen ontwerp.

 

Aanbod volgt de seizoenen

“Of consumenten hun gekozen ontwerp vaak willen vervangen, weten we nog niet. Daarvoor is onze ervaring nog te kort. Internationaal zijn we nog maar een goed jaar actief. Wel willen we hen die aanleiding geven: net als in de modesector zullen we werken met seizoensaanbiedingen. We zullen speciale collecties voor de prêt-à-porter hebben met Valentijn, met Kerst en bij evenementen, en werken daarvoor samen met ontwerpers uit de hele wereld.”

 

Voor de keuze van de pret-à-porter doet The Kase overigens een beroep op het publiek. Ontwerpers, fotografen en schilders mogen hun werken posten op de website van de keten, waarna de bezoekers kunnen stemmen. De ontwerpen met de meeste stemmen gaan nadien in serieproductie en per verkocht exemplaar ontvangt de ontwerper nadien een vergoeding.

 

Dat Lauga geregeld verwijst naar de modesector is niet toevallig, want voor zijn activiteit als licentiehouder bij The Kase werkte de Fransman onder meer als directeur retail voor Celio, als directeur retail voor Levi Strauss in Europa en het Midden-Oosten en als algemeen directeur van Karen Millen voor Europa. “Ik wou een concept dat levensvatbaar was en dat dicht bij de modewereld zou staan”, aldus Lauga.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top