Krëfel wilt de puntjes op de Ë.

Krëfel wilt de puntjes op de Ë.

altElektro-huishoudketen Krëfel begon in 1958 heel klein in het rurale Humbeek als de droom van Auguste Marcel Poulet. Ondertussen is de retailer uitgegroeid tot Belgische marktleider in de verkoop van huishoudtoestellen. Het is nog steeds een echte familiezaak, maar dan één die bijna 1100 mensen tewerkstelt.

 

Ook het aanbod is al flink uitgebreid. Krëfel biedt huishoudelektro, TV, video, audio, telecom, multimedia, keukens en dergelijke meer aan. Sinds 2007 is het er zelfs mogelijk om een persoonlijke lening aan te gaan, in samenwerking met Santander.


RetailDetail brengt u een blik achter de schermen en een blik in de hoofden van COO Jos Van Belle en van chief executive Pascal Poulet. Laatstgenoemde is, zoals u al kon raden, kleinzoon van oprichter Auguste Marcel.


Hoe is Krëfel gegroeid tot de marktleider in huishoudapparaten die het nu is?
P.P. : Het begon allemaal in een hoeve in Humbeek. Mijn grootvader Auguste Marcel Poulet had het idee om de gloednieuwe huishoudtoestellen aan de Vlaamse gezinnen te introduceren. Dat was in 1958, wanneer elektrische apparaten nog maar net hun intrede maakten in het huishouden en dus zeer nieuw en spectaculair waren. In de jaren ’60 opende Krëfel, dat toen nog Correxpo heette, zijn eerste winkel. Een piepklein winkeltje van maar 60m², maar modern wit ingericht en met een ruim assortiment.


De waarden die toen aan de grondslag van Krëfel lagen, zijn vandaag de dag nog altijd dezelfde. Krëfel staat voor een diepgaand respect voor de klant en de wens om een ongeëvenaarde prijs en kwaliteit te leveren. De werknemers hebben als doel een zo goed mogelijke service bieden en voor de klanten de puntjes op de “Ë” zetten. (lacht) Die waarden zijn zo goed bewaard kunnen blijven, omdat het bedrijf volledig in handen van de familie is gebleven.

alt
J.V.B. : Natuurlijk is Krëfel ondertussen wel enorm uitgebreid, tot de marktleider die het inderdaad nu is. We hebben 71 winkels verspreid over het land, allemaal in eigen beheer. Het is onze strategie geworden om Krëfel-winkels te vestigen op gemakkelijk bereikbare plaatsen en in zeer ruime panden tot 3000m². Daarom opteren we voor baanwinkels of shopping centers. Vandaag de dag is het merendeel van de Krëfel winkels gelegen in de commerciële verkoopcentra aan de rand van de steden, in de nabijheid van de grote toegangswegen en met ruime gratis parkingmogelijkheden.


Krëfel is dus echt van Belgische bodem, ondanks de naam?
P.P. : Ja absoluut, Krëfel is helemaal Belgisch. Mijn grootvader heeft de naam ontleend aan het Duitse plaatsje Krefeld. Hij had een bijzondere band met die stad omdat hij een tijdlang in de regio heeft gewerkt voordat hij zijn eigen zaak in België opstartte. Hij wilde wilde dat zijn producten geassocieerd zouden worden met degelijkheid en kwaliteit, iets wat we tot op heden typisch Duits noemen.

 

Vandaar de keuze om de naam een Duits accent te geven. We ervaren trouwens dat Duitse apparaten hun reputatie nog steeds waarmaken. Zo zijn onze ingerichte keukens van Duitse origine.


Recent heeft de hoofdzetel in Humbeek een spectaculaire opknapbeurt gekregen. Wat is er allemaal mee gebeurd?
J.V.B. : Wel, ons logistiek centrum begon uit zijn voegen te barsten, de laatste uitbreiding dateert van 10 jaar geleden! Dus beseften we dat het hoog tijd was voor een nieuwe uitbreiding. Het bijzondere is dat in ons logistiek centrum in Humbeek alle diensten geïntegreerd en gecentraliseerd zijn. Bovendien hebben we zeer veel opslagruimte nodig, omdat Krëfel met een direct delivery system werkt. Wij slaan alle aangekochte producten zelf op, om de beste verkoopsvoorwaarden bij de leveranciers te hebben.

 

Bij de vernieuwingswerken aan de hoofdzetel is van alles gebeurd. Eerst en vooral werd de oppervlakte van ons logistiek centrum uitgebreid met 22.500m² voor extra kantoren, extra opslagruimte en voor een ondergrondse parking van 5.500m².

 

De parking is een aangenaam voordeel voor de werknemers, maar eigenlijk is ze er gekomen voor de leefbaarheid van de buurt. Al het af- en aanrijden, het laden en lossen zorgt voor heel wat drukte overdag. De ondergrondse parking maakt een groot deel van de activiteiten onzichtbaar voor de bewoners waardoor ze meer rust krijgen. Ja, we zijn zeer begaan met onze sociale omgeving!

 

altDe 80 extra laadkaaien die werden aangebouwd zorgen ervoor dat alles vlotter en veiliger verhandeld wordt. We doen vanuit het logistiek centrum 16 000 operaties per dag, goed voor 4 miljoen verhandelde producten per jaar.


P.P. : Onze uitbreiding heeft nog andere positieve gevolgen. We hebben 50 nieuwe jobs kunnen creëren waardoor onze tewerkstelling met 13,2% gestegen is. In deze tijden mogen we daar best fier op zijn.

 

Het was voor ons ook heel belangrijk om het logistieke hart van Krëfel milieuvriendelijker te maken. Op het dak van de nieuwe opslagruimte hebben we 2.500 zonnepanelen geïnstalleerd, zij zorgen voor 60% van de totale stroomvoorziening van het bedrijf.


Krëfel heeft naar verluid een heuse Krëfel Academy. Wat moeten we ons daarbij voorstellen?
P.P. : (lacht) Veel. De Krëfel Academy, gevestigd in het logistiek centrum te Humbeek, is het permanente opleiding- en vormingcentrum van het bedrijf. Zowel verkopers als logistieke medewerkers krijgen er hun opleiding en continue vorming. En dat is absoluut noodzakelijk! Alles evolueert zo snel, dat als men niet continu gevormd wordt men daadwerkelijk achter komt te staan op het vlak van technologieën en producten.


De Krëfel Academy kan 140 mensen tegelijk opleiden en vormen, verdeeld over 5 opleidingszalen. De ‘school’ biedt verschillende opleidingen: productcategorieën, productkennis, nieuwe technologieën en logistieke opleidingen. Leveranciers geven deze opleidingen opdat de verkoopsteams in de Krëfel-winkels alle specifieke informatie kunnen geven aan de klanten.


Wat zijn de verdere toekomstplannen van Krëfel?alt
J.V.B. : Ah, de toekomst ziet er veelbelovend uit. Het vernieuwde logistieke centrum zal ons vele mogelijkheden bieden om de positie van Krëfel nog te versterken. We zullen als keten verder kunnen uitbreiden. We hebben onlangs nog nieuwe winkels geopend. We kiezen onze locaties steeds op basis van klantenpotentieel.


Sinds 1998 bieden we ook superingerichte keukens op maat. In 27 van de 71 winkels hebben we een keukenshowroom. Keukens zijn een groeiende markt en dus een belangrijke factor voor de groei van Krëfel. Op dat vlak zullen we zeker nog uitbreiden.


Maar dat is niet alles. De oude winkels laten we niet verkommeren. We zorgen ervoor dat al de winkels mee blijven met de telkens evoluerende moderne normen. Soms vraagt dit herlocaties, zoals in Fléron en Flémalle. In de nabije toekomst heeft Krëfel nog een tiental projecten die in de startblokken staan, maar momenteel nog wachten op de nodige vergunningen.

 

We hechten ook veel belang aan onze financiële stabiliteit. Onze groei werd steeds van binnenuit gefinancierd, zonder overnames, en we zijn van plan om dat in de toekomst zo te houden.

 

Samengevat geloven we in een toekomst van verdere groei met nieuwe projecten, winkels en jobs! 

 

 

Meer: Krëfel investeert in logistiek en wil tien nieuwe winkels openen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top