Marc Peeters (Veritas) is Belgian Fashion Personality of the Year

Marc Peeters (Veritas) is Belgian Fashion Personality of the Year

De voorbije vijf jaren kende Veritas een gemiddelde stijging van zijn omzet met 11%. Veritas groeit op het schiereiland van de mode, zegt voorzitter Marc Peeters. Zijn verwezenlijkingen bij de keten leverden hem gisteren de titel Belgian Fashion Personality of the Year op.

Fashion Personality of the Year

Peeters was samen met CEO Katrien Maes van Talking French en algemeen directeur Ronald Boeckx van e5 mode genomineerd voor de Fashion Personality of the Year Award, die op 12 juni werd uitgereikt op het Belgian Fashion Congress van RetailDetail.

 

Jarenlang werkte Peeters voor Neckermann en later als CFO voor Thomas Cook West-Europa. Als Wim Desmet het gezicht van de toerismegroep was voor de buitenwereld, was Peeters datzelfde voor de interne organisatie. Hij zorgde ervoor dat strategisch en financieel alles volgens plan verliep.

 

In 2002 stapte Peeters evenwel over naar Veritas om er CEO te worden. Hij vervulde die functie tot begin dit jaar, toen hij de scepter doorgaf aan Ine Verhaert, die voordien commercieel directeur en aankoopdirecteur was. Zelf werd hij voorzitter van de raad van bestuur. Tegen 2020 wil Marc Peeters het verkoopcijfer van Veritas rond 200 miljoen euro zien schommelen.

 

Naar 200 winkels over vijf jaar

Daar stopt het bovendien nog niet, want voorzitter Marc Peeters wil het aantal winkels verder uitbreiden van de huidige 124 naar zowat 200. Peeters: “Het is vandaag een hype om te stellen dat de fysieke winkels hebben afgedaan. Wel, wij delen dat geloof niet. Wij blijven ervan overtuigd dat ze nog een toekomst hebben. De consument wil immers zien en voelen wat hij koopt en hij apprecieert het advies van het winkelpersoneel. Wel zal alles nu gebeuren in samenspel met online: we verkopen ook rechtstreeks via het web en in de winkels gaan we in het voorjaar van 2015 starten met digitale kiosken. We trekken dus volop de kaart van omnichannel.”

 

De naai- en modeketen telt momenteel 124 winkels, tegen het einde van het jaar komen er nog vier bij.“Onze ambitie is om over circa vijf jaar zowat 200 winkels te hebben”, aldus Peeters. “Voor België en Luxemburg hebben we recentelijk nog een studie laten doen, waaruit bleek dat er plaats was voor circa 140 verkooppunten. Dat betekent dat we de andere in het buitenland zullen openen.”

 

Buitenlandse expansie in straal van 350 km

De buitenlandse expansie ziet Peeters in eerste instantie in de buurlanden: Zuid-Nederland, het Duitse Noordrijnland-Westfalen en Noord- en Oost-Frankrijk worden als fysiek hinterland beschouwd, weliswaar met lokale accenten en verschillen. “We willen ons focussen op een straal van 350 km rond ons distributiecentrum in Tisselt (Willebroek)”, legt Marc Peeters uit.

 

De eerste buitenlandse testwinkels zijn voor 2105 voorzien. Ze zullen net als de Belgische in eigen beheer worden uitgebaat door Veritas. “Zeker in een eerste fase zal dat het geval zijn. Het is de beste manier om een inzicht te krijgen op wat er leeft op een bepaalde markt.” Of er nadien wordt overgeschakeld op een formule van franchising of masterfranchising om zo de groei te versnellen, is nog niet uitgemaakt. Op langere termijn wil Veritas ook buiten de straal van 350 km winkels openen.

 

Unieke positie op het schiereiland van de mode

De jongste jaren kende Veritas alvast een sterke groei: de omzet steeg van 35 miljoen euro in 2001 naar 113 miljoen euro in 2013. Zelfs een zware brand in het magazijn in Kontich begin 2013 kon de groei niet fundamenteel afremmen.

 

Het was een expansie die tot nog toe werd gedreven door hogere omzetten in de fysieke winkels. “We hebben een sterke positie opgebouwd”, zegt Peeters. “Veritas zit op het schiereiland van de mode. Onze roeping is de mode te individualiseren: klanten kunnen hun kleding zelf maken of ze kunnen die ook afwerken met gekochte accessoires. En hierin zijn we uniek; niet alleen in België, ook in het buitenland. Het is dus veel ruimer dan te zeggen dat we meersurfen op de hype van het zelf haken, naaien of breien. Ons model heeft een duidelijk maatschappelijk draagvlak. De missie van Veritas benoemen we als ‘How to be you in today’s fashion’.”

 

Zachte lancering voor webverkoop

Al neemt dat niet weg dat het bedrijf nu bewust instapt in het omnichannel-verhaal. “We hebben gekozen voor een zachte lancering”, zegt Peeters. “We wilden dat de technologie goed werkte en dat ook onze bedrijfsprocessen goed verlopen. En dat is gelukt. De omzet in de testfase was alvast veelbelovend.”

 

Tussen de lancering in november vorig jaar en eind mei werden de goederen die online werden gekocht bij de klant aan huis afgeleverd, maar sinds begin juni heeft hij of zij ook de keuze tussen een thuislevering of een levering via de fysieke winkels. De harde lancering van de webverkoop komt er in september 2014: dan zal via het web het hele gamma van Veritas, goed voor zo’n 25.000 referenties, worden aangeboden.

 

Zoektocht naar partner heeft nog eindje te gaan

De verdere groei in zowel binnen- als buitenland en in zowel fysieke winkels als online vergt heel wat middelen en competenties. Daarom startte Veritas vorig jaar een strategische oefening die moet leiden tot de instap van een nieuwe partner en zo ook een wijziging van de historische aandeelhoudersstructuur. Het kan daarbij zowel gaan om een financiële investeerder als om een industriële partij, die zowel strategisch als operationeel hulp kan bieden.

 

“De oefening is nog niet rond, we hebben nog een stuk van het traject te gaan. Er wordt nog overlegd met de aandeelhouders. De verwachting is dat we tegen het einde van het jaar of uiterlijk begin 2015 een beslissing hebben genomen”, aldus Peeters. Een beursgang om extra financiële middelen op te halen, behoort alvast niet tot de onderzochte pistes.

 

“Belangrijk voor ons is dat de partner bereid is om ons te helpen bij het ontplooien van de strategie die we zelf hebben uitgezet.” Veritas is momenteel immers nog in handen van zeven families, die sinds 1924 de aandeelhoudersstructuur uitmaken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top