Marijn van Roij: “In onze kernregio draait Zalando al break-even”

Marijn van Roij: “In onze kernregio draait Zalando al break-even”

Het zijn niet alleen shoplustige fashionista’s die aan het gillen slaan als ze een pakketje van Zalando zien, ook bij zowat elke denkbare moderetailer ontlokt de naam (hevige) emoties. Op 6 juni 2013 legt Marijn van Roij, country manager van Zalando België, op het eerste RetailDetail ‘Belgian Fashion Congress’ uit hoe de e-tailer op zo’n korte tijd zo’n grote impact op het modelandschap heeft kunnen krijgen.

U bent marketing manager bij Zalando.nl geweest. Wat zijn de verschillen tussen de Belgische en Nederlandse consumenten? Spreek je ze op een andere manier aan?

M.v.R.: “De verschillen tussen Nederland en België zijn moeilijk vast te stellen omdat België eigenlijk in twee markten verdeeld is. Je hebt de Vlaamse markt enerzijds en de Waalse markt anderzijds, en deze willen nog wel eens tegenstrijdig reageren. Dat maakt het een heel interessante, maar soms ook complexe markt.

 

Zo zijn de Walen iets gevoeliger voor koopjes en hebben ze veel gemeen met de Fransen, terwijl de Vlaamse consumenten meer op eenzelfde lijn zitten met de Nederlanders. Ze doen hun aankopen zeer weloverwogen.

 

Wel kunnen we zien dat de Belgische consumenten, in tegenstelling tot de Nederlandse, nog minder gewend zijn om online te shoppen, wat betekent dat we ons iets meer richten op het uitleggen van de specifieke voordelen van online winkelen.”

 

Is de Belgische klant conservatiever als het om mode en online winkelen gaat?

M.v.R.: “Eigenlijk bestaat er zeer veel interesse voor mode en online winkelen bij de Belgische consument. Vanwege de complexiteit van de markt (de taalbarrières en verschillen in cultuur) heeft e-commerce zich in België anders en later ontwikkeld dan in andere landen.

 

Desondanks zijn consumenten enthousiast en willen ze het online winkelen graag uitproberen. Dat is ook de reden waarom het e-fashionlandschap in het afgelopen jaar enorm gegroeid is. Wij zijn blij dat we daar een belangrijke rol in hebben kunnen spelen.

 

Wat betreft mode zien we geen grote verschillen in merken of stijlen. Ons assortiment is breed en dat wordt duidelijk gewaardeerd door onze Belgische klanten.”

 

Wat is de huidige marktpenetratie van Zalando in België?

M.v.R.: “Onze naamsbekendheid is met ongeveer 80% in beide delen van het land erg hoog. Dit is opmerkelijk, gezien het feit dat we de markt pas een jaar geleden hebben betreden.”

 

E-tailers als Zalando hebben het prijsargument in de sector gebracht. Klopt dit? En hoe belangrijk is prijs voor Zalando?

M.v.R.: “Het aanbieden van scherpe prijzen is natuurlijk ook een van onze doelstellingen. We zien onszelf echter niet als een prijsdiscounter, maar als een modebedrijf met sterke merken en een breed assortiment. Het is de gehele winkelervaring die telt bij Zalando: we streven ernaar om klanten te winnen via scherpe aanbiedingen en de beste service voor een mooie prijs.”

 

De steeds terugkerende vraag over Zalando: kan het winstgevend zijn? En is het gratis retourbeleid op lange termijn te beheren?

M.v.R.: “De gratis verzending is een van onze USP’s. Het is daarnaast goed geïntegreerd in ons zakenmodel: de manier waarop wij e-commerce zien, houdt onder meer in dat wij de verzendkosten voor onze klanten willen dragen.

 

Met betrekking tot de winstgevendheid; vorig jaar hebben we het break-even point bereikt in de DACH-regio, die bestaat uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland en onze kernregio is. Het doel is om dit ook voor de andere gebieden op korte termijn te bereiken.”

 

Is er een toekomst voor offline retail?

M.v.R.: “Wij zijn van mening dat e-commerce een enorme trend zal worden, ook in België. Er zal echter zeker een vraag naar beide concepten blijven bestaan, zowel online als offline. De klant maakt zelf de keuze voor welke manier van winkelen hij of zij gaat, met de daarbij horende voordelen.”

 

Merken en producenten zijn steeds meer direct gericht op de consument, ook online. Is het einde van de multimerkenretailer in zicht?

M.v.R.: “We zijn ervan overtuigd dat de klant in veel gevallen behoefte heeft aan producten uit een diversiteit van productsegmenten. Direct aankopen bij één betreffend merk maakt dit moeilijker, omdat er altijd een kleiner aanbod beschikbaar zal zijn. Zalando beschikt over meer dan 120.000 producten van 1.200 merken. Dit stelt de klant in gelegenheid om op één plek het juiste aanbod te vinden dat aan alle behoeften kan voorzien.

 

Een familie die op zoek is naar een leuke tas voor de moeder, sneakers voor de kinderen en sportschoenen voor de vader kunnen dit allemaal bij ons vinden, terwijl ze bij brandshops drie verschillende aanbieders zouden moeten benaderen.”

 

Is multichannel een idee? Zou Zalando overwegen om offline winkels te beginnen en heeft het zin dat offline retailers webshops hebben?

M.v.R.: “Wij richten ons op online retailing. Dit levert ons enorm veel mogelijkheden op met betrekking tot productaanbod en diepte. We zijn hierdoor eveneens niet beperkt tot lokale openingstijden of vakanties en bieden onze klanten in landelijke gebieden een ruimere selectie dan ze lokaal zouden kunnen vinden.

 

Toch kan het natuurlijk zin hebben voor een offline retailer om ook een webwinkel te openen en hiermee hun marktpositie te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan een boekenwinkel die via een online shop een veel breder, specifieker en dieper aanbod kan bieden.”

 

 


Schrijf u hier in voor het eerste Belgian Fashion Congress, met als sprekers o.a. Adu Advaney (mede-oprichter Mexx en manager Fashion Fund One), Richard Macey (Kipling) en Marijn van Roij (Zalando). Let op: de plaatsen zijn beperkt tot maximum 150 deelnemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top