Narrowcasting staat of valt met attractieve en up to date content.

Narrowcasting staat of valt met attractieve en up to date content.
alt

RetailDetail sprak met Bruno Hancké

 

Als we spreken over "narrowcasting" of "digital signage", dan denken we aan schermen in winkels, shopping centra, stations, enz. met promoties en informatie. Maar narrow casting kan een stuk verder gaan, stelt  Bruno Hancké, managing partner van ThisPlays2. TP2 werd opgestart begin 2008 en is ondertussen de narrowcasting partner  van o.a. Passage Fitness First, Krëfel, Free Record Shop, Game Mania en Telenet.
 


RD: Een eerste voor de hand liggende vraag: wie is ThisPlays2?
BH: ThisPlays2 werd in 2008, amper twee jaar geleden opgericht door vier vennoten. Elk van die vennoten is  verantwoordelijk voor zijn eigen afdeling : concept, operationele opvolging, installatie en IT. We combineren zo onze eigen jarenlange ervaring in de sectoren van marketing, achtergrondmuziek, creatie van content, technische installaties , kortom alle facetten van een succesvol narrowcasting project.
 
RD: Wat was de trigger, waarom werd ThisPlays2 opgericht?
BH: Bij de oprichting van ThisPlays2 constateerden we dat narrowcasting projecten te vaak worden verkocht als een eenvoudige optelsom van schermen, hard- en software. Marketingafdelingen kregen demo's van hoe je met de software snel een clip of een filmpje kan doorsturen via het internet en snel een carrousel of een loop kan maken. Dan nog even op play klikken en je zag onmiddellijk het resultaat in je winkelpunt. Knap! Meestal  werd het  project dan opgestart met mooie en dure content van het webdesign bureau  en dan … concentreert de marketingafdeling zich op andere prioriteiten. Het gebeurt  maar al te vaak dat de schermen nog  snel snel geüpdatet worden om vier uur vrijdagnamiddag door de marketingassistente, de DTP'er van dienst of, godbetert,  zelfs de IT afdeling. Gevolg:  schermen met verouderde clips, clips van lage kwaliteit en uiteindelijk mooi egale zwarte flatscreens. Waarom? Simpelweg omdat de operationele workload van een narrowcasting project dikwijls zwaar wordt onderschat. En net daar kan ThisPlays2 een meerwaarde betekenen. We zorgen niet enkel voor de volledige technische installatie, maar stellen ook samen met de klant een contentplan op en we nemen de verantwoordelijkheid voor de dagdagelijkse opvolging , het zogenaamde content management.
 
RD: Hoe pakken jullie dat aan in de praktijk?
BH: Het klinkt misschien cliché en erg basic , maar eerst bespreken we met de klant het concept en zijn concrete doelstellingen. Hiervoor vertrekken we van een uitvoerige checklist, die meteen alle en vaak ook  ongekende mogelijkheden zichtbaar en bevattelijk maakt. Meestal wordt er initieel enkel gedacht aan  louter reclame op de schermen. Maar met ThisPlays2 willen we dieper graven.  Wat wil de klant écht bereiken met zijn schermen?  Wat zijn de concrete doelstellingen? Meer verkopen? De klanten informeren?  Interactie opwekken? De bezoeker verrassen? De sfeer op het winkelpunt optimaliseren?  ... Om het overzicht te behouden over  de content – alle audiovisuele communicatie voor op de schermen – werken we met het A.C.L.I.P. model. Dat staat voor Audio, Corporate, Leisure, Internal advertising en Publicity. Op basis van dit model bouwen we samen met de klant een contentplan en maken we duidelijke afspraken voor de totale duur van de overeenkomst. Op die manier is de klant zeker dat op al zijn locaties zijn schermen effectief werken en resultaat opleveren. Maar dan zonder de operationele druk en aan een fractie van de kostprijs die heel dit proces  intern zou meebrengen.
 
RD: Gaat het zover dat een opdrachtgever zelf kan verdienen aan zijn schermen?
BH: Dat is natuurlijk de natte droom van onze opdrachtgevers. Schermen installeren en hop, de adverteerders stromen toe. Maar dat is echt niet zo evident. Als eerste prioriteit moet de keten een eigen "TV kanaal" creëren met eigen bedrijfsinformatie en commerciële promoties, eventueel gekoppeld aan lifestyle content, nieuws, weer, etc. Daarna  kan er gekeken worden of  er adverteerders geïnteresseerd zijn om campagnes uit te werken, waarbij de schermen een facilitaire, maar belangrijke rol spelen. We werken hiervoor samen met professionele partners uit de reclame- en marketingwereld en zijn  er  zo in geslaagd om voor onze klanten interessante recurrente inkomsten te genereren. Alhoewel dit nog in zijn kinderschoenen staat, voelen we duidelijk interesse vanuit de adverteerderwereld om hier op een creatieve manier mee om te springen. In de nabije toekomst zal het mogelijk zijn voor adverteerders om op een transparante manier campagnes te plannen op verschillende narrow netwerken.
 
RD: Hoe zien jullie de toekomst?
BH: Een netwerk van screens met centraal of decentraal aangestuurde content is niets futuristisch meer. De uitdaging is wel om hier zeer gedisciplineerd en vakkundig mee om te gaan. Dat is de enige manier om een return-on-investment te realiseren. De implementatie van detectie en meetsystemen zal een en ander meetbaar maken. Ook de optimalisatie van de sfeer mag niet uit het oog verloren worden want communicatie is nog steeds geen wiskunde, en zal het ook nooit worden. Het gaat om een dialoog met mensen zoals u en ik. Alleen zo zullen interactieve toepassingen, al of niet gecombineerd met narrowcasting, aan belang winnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top