Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn.

Start in de vierde stad van Nederland

Utrecht is met zo'n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. "We rollen langzaam uit over de stad", zegt Michiel Muller, medeoprichter van Picnic. "We kunnen niet in één keer 50 bezorgwagentjes de weg op sturen, dat zal geleidelijk groeien. Net als bij de start in Amersfoort vorig jaar betrekken we de inwoners van Utrecht bij het opbouwen van hun supermarkt.” De eerste vier bezorgautootjes worden geladen met bestellingen in The Wall, de nieuwe hub aan de A2.


Inwoners van Utrecht kunnen zich aanmelden voor de bezorgdienst door de app te downloaden en zich vervolgens te registreren.

 

De komst van Picnic past bij het beleid van de gemeente Utrecht om voedselverspilling tegen te gaan. ;Utrechtse supermarkten gooien immers per jaar voor vijf miljoen euro aan ingekocht voedsel weg (Bron: rapport Van voedselverspilling naar voedsel, juni 2015). Picnic gaat verspilling tegen omdat het geen grote voorraden aanhoudt, maar exact bestelt bij leveranciers wat de klant eerder heeft besteld. “Dit zorgt voor nagenoeg geen derving in vers, minder dan één procent”, stelt Muller.

 

Naar uitbouw fijnmazige stadsdistributie

De werkwijze van Picnic sluit tevens aan bij de ambitie voor fijnmazige stadsdistributie en de milieuwensen van de Domstad, die schonere vervoersmiddelen promoot met een milieuzone en subsidies verstrekt voor elektrisch rijden.

 

Picnic ziet zo ook het combineren van bezorging met bestellingen van andere aanbieders als een toekomstige optie: “We zijn niet alleen een ‘highway to the fridge’. We kunnen op termijn ook retouren van andere aanbieders meenemen”, aldus Muller. "Bezorging voor andere merken, bedrijven en diensten duurt geen jaren meer", verwacht medeoprichter Frederik Nieuwenhuys. "Gemeenten willen graag naar een gecombineerde distributie in de steden. Wij zijn begonnen met boodschappenbezorging en hebben daarmee distributie gebouwd."

 

The Wall als tweede hub

De bestellingen voor de nieuwe regio worden geladen in winkelcentrum The Wall aan de A2, waar Picnic 1500 m² heeft gehuurd. Deze tweede lokale hub ligt centraal ten opzichte van Leidsche Rijn, Vleuten en De Meern en de stad Utrecht.

 

Picnic opereert in Amersfoort met ongeveer 100 bezorgers vanuit de eerste hub van ongeveer 750 m². Bij dit verzamelpunt komen de bestellingen binnen, die Picnic vervolgens ’s avonds doorgeeft aan de leveranciers. Die leveren de orders de volgende ochtend bij de hub aan, waar de bestellingen bezorgklaar worden gemaakt en worden geladen voor de wijken. Ieder autootje neemt dertien à veertien bestellingen mee. De dienst rijdt de boodschappen momenteel in Amersfoort, Leusden en Soest met 34 elektrische wagentjes naar in totaal 8000 gebruikers.

 

Muller wil dit jaar de uitgroei naar andere steden versnellen, maar daarbij een verstandig tempo aanhouden. Hij kijkt op korte termijn naar uitrol in Almere en Apeldoorn: “Ook Rotterdam staat hoog op ons lijstje, maar we gaan eerst naar steden in de buurt”. In 2017 volgt de bouw van een tweede warehouse elders in het land en opent Picnic meer hubs voor de uitlevering van bestellingen.

 

Vers populair

Klanten noemen de gratis thuisbezorging, niet wachten bij de kassa en niet sjouwen met volle tassen als belangrijkste redenen voor de overstap naar Picnic. Het gros van de huidige klanten heeft inmiddels meer dan vijf keer een bestelling van minimaal 50 euro geplaatst en 15 tot 20 procent bestelt tweemaal per week. 

 

Muller geeft geen exacte omzetcijfers, maar stelt dat Picnic in Amersfoort winstgevend is en “ongeveer evenveel omzet behaalt als een filiaal van een grote supermarkt. We hanteren daarbij normale supermarktmarges." Versproducten als brood, bananen, groenten, melk en ook zware boodschappen als cola, kattenvoer en dergelijke zijn de populaire producten op de bestellijst van Picnic, die in totaal 100.000 producten telt. 

 

Ook het groeiende aanbod van lokale producten wordt veel genoemd als reden voor bestellen. Picnic levert sinds kort lokaal bier uit Leusden en Amersfoort, sambal van Sambal Bert uit Amersfoort en de Lange Soester van banketbakker Lex Verkley in Soest. “Ook in Utrecht gaan we lokale producten bezorgen. Zo bieden we lokale producenten gelegenheid om letterlijk bij de klant aan huis te komen”, aldus Muller. 

 

Boodschappenradar

Picnic introduceerde onlangs nog de boodschappenradar, waarmee klanten tot op de minuut nauwkeurig kunnen zien wanneer hun bestelling arriveert. In de app waarmee de boodschappen besteld worden, is in real time te zien waar de bezorger op dat moment is en hoe laat de boodschappen voor de deur staan. “De boodschappenradar lijkt op de service van taxidienst Uber”, zegt Frederik Nieuwenhuys. “Je ziet op het scherm van je mobiele telefoon ons autootje rijden en weet dus precies hoe laat je bestelling wordt afgeleverd. Je hoeft maar een paar minuten thuis te zijn.”

 

Is de klant toch niet aanwezig voor de aflevering, dan wordt hij gebeld door de bezorger. Deze komt dan op een later tijdstip voor de tweede maal aan de deur tijdens de bezorgronde door de wijk. De dienst rijdt driemaal per week door de wijken volgens drie bezorgtijden tussen 15.30 en 22.30 uur. 

 

Over Picnic

Picnic werkte drie jaar lang met een team van dertig specialisten aan een distributiemethode waarmee boodschappen zonder onnodige tussenschakels in de wijk worden rondgebracht. De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat de bezorging is. Doordat de kosten van de distributie laag zijn, kunnen ook de boodschappenprijzen laag zijn en is de bezorging gratis. 

 

Picnic is een initiatief van internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys, de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Bas Verheijen is voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000. Serie-ondernemer Michiel Muller stond aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel. 

 

 

Over hoe die opstart van Picnic helemaal in zijn werk gegaan is en wat de toekomst van zo'n unieke speler is, komt Joris Beckers trouwens op 28 april spreken op het RetailDetail Congress in Willebroek. Kijk voor meer informatie en de bestellink op http://www.retaildetail.nl/events/RetailDetailCongress2016.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Deze startups dagen de supermarkt uit

22/09/2016

Is er werkelijk sprake van disruptie in foodretail? Voorlopig blijft de supermarkt het dominante retailkanaal, maar deze onlinespelers hebben de ambitie om daarin verandering te brengen: vier modellen om in het oog te houden. 

Vers brood komt steeds vaker in online assortiment

31/05/2016

Brood zal steeds vaker online worden aangeboden. De opkomst van de online broodverkoop heeft gevolgen voor supermarkten, industriële bakkerijen en de consument, stelt Rabobank in het rapport Online Bakery: Browsing for Bread.

 

Back to top