RetailDetail RetailDay: met Lego-blokjes timmeren aan de weg

RetailDetail RetailDay: met Lego-blokjes timmeren aan de weg

Een verhaal van optimisme en hoop in de retailsector, dat wil de eerste RetailDetail RetailDay brengen. Iedereen heeft moeilijke tijden achter de rug, maar het nieuwe tijdperk biedt tal van groeikansen. De hamvraag is dan ook waar die groei te halen valt.

Met Lego-blokjes timmeren aan de weg

Het congres, dat op 25 september zijn debuut maakt met het thema Retail Fast Forward, is opgedeeld in vier blokken die elk een sterke groei-opportuniteit vormen in de ‘nieuwe retail’. Zo gaat het eerste blok over hoe de retail kan blijven groeien in een wereld waarin de traditionele multimerkenwinkels steeds meer onder druk lijken te staan. Dit biedt echter nieuwe kansen voor monomerken, zoals onder meer Lego goed heeft gezien.

 

Het speelgoedmerk opent aan een gestaag tempo eigen winkels en verkoopt ook online direct aan consument, zonder echter de harmonie met de klassieke retailers uit het oog te verliezen. Ward Van Duffel, nota bene een Belg, is verantwoordelijk voor alle directe verkoop bij de Deense speelgoedgigant en zal op de RetailDetail RetailDay zijn visie op de toekomstige relaties tussen rechtstreekse en indirecte verkoop uit de doeken doen.

 

“Retailers zijn nog niet genoeg merkgericht”

Het tweede blok biedt een ‘fast forward’ in het domein van branding en marketing, een gebied dat inmiddels ook voor retailers van groot belang geworden is. “Retailers zijn vaak nog sterk gericht op de verkoop, maar minder op het creëren van een merk. Dat is logisch, dat zit in hun genen”, merkt Vlerick-docent en dagvoorzitter Gino Van Ossel op, “maar vandaag gaan de twee hand in hand.”

 

Hunkemöller is daarvan volgens de marketingspecialist een topvoorbeeld. CEO Philip Mountford heeft de lingerieketen met succes merkwaarde opgeplakt: “Je kan zeker niet zeggen dat Hunkemöller nog een ondergoedretailer van dertien in een dozijn is.”

 

Bij die merkcreatie speelt communicatie een cruciale rol. Daarbij is zoveel meer mogelijk dan de klassiek mediareclame. Raf Stevens van Brandheroes zal het daarom over het effect van 'corporate storytelling' hebben op 25 september.

 

Hoe communiceer je omnichannel?

Wie bovendien dacht dat e-commerce het einde van de stenen winkel zou betekenen, zat er mooi naast. E-commerce gaat weliswaar niet meer weg, toch biedt het ook mooie kansen voor de traditionele retailers. Peter van den Steen, adviseur bij Osudio, heeft een lange ervaring in digitale ‘change’, waaronder bij Inno en Thomas Cook. Hij is dan ook de geknipte persoon om hier in het derde blok over te getuigen.

 

Omnichannel gaan betekent echter niet alleen het naadloos integreren van online en offline met de klant als centrale pijler, het betekent ook omnichannel leren communiceren. Want wat betekent omnichannel nu voor communicatie? En hoe doe je dat ook digitaal? Olivier Lemaire, managing director bij Mediabrands Audience Platform zal vertellen hoe een onmichannelomgeving en mediaplanning feilloos samen kunnen gaan.

 

Niches en massaretail vinden elkaar

Als vierde blok brengt RetailDetail op zijn eerste RetailDay tot slot het topic ‘focus’, want om ‘fast forward’ te kunnen gaan in de retailwereld van vandaag en morgen, moet men vooral ook durven kiezen. Specialisatie wordt namelijk een belangrijke sleutel tot succes in dit landschap waar “alles overal” te vinden is. Zo zal Rachid Lamrabat van Trendwolves het hebben over etnomarketing, over hoe sommige nu nog kleinere segmenten in onze samenleving snel groeien en hoe ook zij een interessante en lucratieve doelgroep kunnen vormen binnen de massaretail.

 

Dat niches evengoed hun plaats hebben in het grotere retailgeheel, heeft ook Bongo begrepen met zijn welbekende cadeaubonnen. Het ongeefbare geefbaar maken, zo omschrijft verkoopdirecteur Ruud Tiebos zijn product, dat bewust niches opzoekt en het daarmee behoorlijk ver schopt: in België kent Bongo een marktaandeel van meer dan zeventig procent in een steeds competitiever wordende markt. Op 25 september hoort u het hele verhaal.

 

“Iedereen is zoekende”

“Het zijn dergelijke innovatieve succesverhalen die we met de sector willen delen. We voelen aan dat retailers inspiratie zoeken. In deze tijden is iedereen zoekende en de vraag naar ideeën waar marketeers en ondernemers zelf mee aan de slag kunnen, is groot”, ziet Van Ossel.

 

“Op de RetailDetail RetailDay hebben we daarom heel bewust gekozen om breed te gaan en in eerste instantie te kiezen voor inhoud, eerder dan voor louter klinkende namen. We willen mensen prikkelen met concrete informatie en inspiratie.”

 

“De inspiratie vloeit dan ook niet enkel uit de formele momenten en de lezingen, maar eveneens uit de ontmoeting. Het gaat om de dialoog. RetailDetail probeert dé ontmoetingsplaats te zijn voor iedereen die bezig is met marketing en communicatie en die te maken heeft met retail. Er is geen enkele andere plek waar die mensen elkaar op zo’n grote schaal kunnen ontmoeten.”

 

Wil u er ook bij zijn op de RetailDetail RetailDay op 25 september? Schrijf u dan nog snel in via www.retaildetail.be/events.

Het is ook mogelijk om een tafel te reserveren op de RetailDetail RetailDay, zodat u tijdens de lunch met klanten of medewerkers aan één tafel kan zitten. Neem voor meer info hierover contact op met rebecca@retaildetail.be of telefonisch via 03 500 89 59. Wees er echter vlug bij, want de tafels zijn beperkt.

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top