Saturn, pionier in elektronica voor het grote publiek.

Saturn, pionier in elektronica voor het grote publiek.
alt Saturn werd in 1961 in Duitsland opgericht en bouwde sindsdien een ijzersterke reputatie op. De positionering van Saturn berust op drie belangrijke pijlers: vernieuwing, een zeer ruim gamma kwaliteitsproducten en garantie van de beste prijs. Het merk is in bijna 50 jaar gegroeid tot een van de leiders op de markt van de elektronica in Europa. We blikken samen met  Valère Somers, CFO Media Markt – Saturn terug op de geschiedenis van deze pionier. Daarna kijken we naar de toekomstplannen in België.

RD: Vanwaar de naam ‘Saturn’?
VS: Alles begint met een symbool. Begin van de jaren ‘60: de Koude Oorlog woedt volop en Amerika lanceert zijn Apollo-programma. Op 27 oktober 1961 lanceert de NASA zijn eerste Saturn raket. Dit was een eerste belangrijke stap in het bijna gekke streven om mensen naar de maan te sturen en ze vervolgens ook veilig naar de aarde terug te brengen. Saturn is tot dan toe de sterkste raket ooit gebruikt en wordt  zo het symbool bij uitstek voor innovatie. Ook in die periode, in juli 1961, openen Friedrich Wilhelm en Anni Waffensch hun eerste elektronicazaak in het Duitse Keulen. De 120 m² van de winkel worden in het begin ingenomen door de verkoop van elektronicaproducten aan diplomaten van overal ter wereld. Ze geven hun winkel de naam “Commerce Electro Saturn Gmbh & Co”. Al van bij de start neemt de kleine onderneming een leiderspositie in en biedt ze haar klanten de allernieuwste trends met een groot aantal producten in voorraad. Zo is het merk bijvoorbeeld het eerste met een volledig uitgeruste hifi-studio in zijn winkel naast zijn aanbod van vinylplaten. In de jaren ‘70 krijgt Saturn al snel de reputatie het grootste assortiment platen te koop aan te bieden in slechts één winkel. Klanten kunnen er rustig de collectie bekijken, hun favoriete hits beluisteren en producten kiezen en kopen voor de laagste prijs op de markt. Vandaag heeft het merk nog steeds dezelfde reputatie een uitzonderlijke keuze van platen, cd's, dvd's en spelletjes aan te bieden. Het beste voorbeeld hiervan is zonder twijfel het moederbedrijf in Keulen met een aanbod van meer dan 300.000 referenties, het grootste in Europa. In 1977 worden Friedrich Wilhelm en Anni Waffensch ook eigenaar van een vijftiental kleine winkels in de elektronicasector: Hansa-foto. Ze besluiten ze deze winkels te verenigen onder één dak in het Hochhaus in Keulen; een belangrijke beslissing. Dit nieuwe concept biedt 10.000 m² verkoopruimte, volledig ingenomen door elektronica; de start van de uitbreiding van het merk vanaf het begin van de jaren ’80.

RD: En hoe zette die expansie zich door?
VS: Vanaf het begin van de jaren ‘80 kent Saturn een sterke groei en blijft het merk zijn rol van pionier op het vlak van technologie voortzetten.  Nadat Saturn in 1981 de grootste videostore van Duitsland opent en de platenafdeling uitbreidt tot 3.000 m², wordt Saturn de tweede meest bezochte bezienswaardigheid van Keulen. In 1982 opent het merk de eerste computerstore. De regionale uitbreiding van Saturn in Duitsland begint met de opening van een winkel in Frankfurt in 1985. Hierop volgt een snelle groei en na de hereniging breidt de onderneming zich in het hele land uit.

RD: Waar moeten we de samenwerking met Media Markt ergens situeren?
VS: 1990 is een belangrijk jaar in de geschiedenis van Saturn. Het merk wordt als onafhankelijke entiteit opgenomen in de groep Media-Saturn Holding GmbH, die ook eigenaar is van Media Markt en een dochteronderneming van de groep Metro. Met die twee concurrerende merken in de holding werkt het management van toen een “dubbele merkstrategie” uit. De twee merken opereren als concurrenten binnen dezelfde groep. Ze krijgen een onafhankelijk management en volgen elk een andere weg in de operationele businessvoering door verschillende assortimenten aan te bieden. Deze strategie wekt in het begin verbazing maar heeft zeker bijgedragen tot het succes van de groep. De consument krijgt de keuze tussen twee merken die heel erg verschillend zijn hoewel ze talloze gelijkenissen vertonen.

RD: Wanneer start de internationale expansie?
VS: De integratie in de Media-Saturn Holding GmbH is ook het begin van de uitbreiding van de groep buiten Duitsland. Er worden winkels geopend in Oostenrijk, Frankrijk en Italië. In 2004 worden ook de eerste winkels in Oost-Europa geopend in Polen en Hongarije. In 2005 vestigt Saturn zich op de Spaanse markt, vervolgens in Nederland in 2006. In België opent het merk in 2007 twee winkels na elkaar in Vlaanderen. Saturn opent eind oktober 2007 zijn eerste Belgische winkel in Antwerpen, in het winkelcentrum van de vroegere Stadsfeestzaal op de Meir. Een maand later opent een tweede winkel zijn deuren in Wilrijk op de Boomsesteenweg. Deze twee winkels bieden zowat 100.000 verschillende producten aan. Vanaf 21 oktober 2009 is Saturn eveneens aanwezig in het zuiden van het land waar het merk een winkel opent in Luik, in het nieuwe shoppingcenter Médiacité. Met deze nieuwe opening geeft het merk Saturn het startsein voor zijn ontwikkeling in Wallonië en zijn duurzame verankering in België. Eind 2009 opent het merk zijn vierde winkel, deze keer in het West-Vlaamse Brugge. Nu donderdag  11 maart 2010 opent Saturn in Kortrijk. Later dit jaar volgt in ons land ook nog de opening van Saturn in Bergen.

RD: Wat betekent dit hele verhaal vandaag vertaald in enkele key-figures?
VS: Als zelfstandige entiteit binnen de Duitse groep Media-Saturn Holding GmbH staat het merk vandaag voort 240 winkels in 13 Europese landen. In 2008 realiseerde de groep Media-Saturn Holding GmbH een totale omzet van 18,9 miljard euro en stelde het 60.000 mensen te werk. Media Markt-Saturn België realiseerde dat jaar een omzet van 492 miljoen euro met bijna 1.400 personeelsleden. De groep beschikt vandaag in België over 5 Saturn-winkels (Antwerpen, Wilrijk, Luik, Brugge en Kortrijk) en 14 Media Markt-winkels.

RD: Over de meest recente opening, de Saturn in K in Kortrijk, praten we even door met Patrick De Pourcq, Store Manager van Saturn Kortrijk. Waarom precies Kortrijk?
PDP: Saturn wil steeds liefst een pioniersrol spelen in de ontwikkeling van een nieuwe winkelcentrum. Dat was al zo in Antwerpen, Brugge en Luik en ook in Kortrijk willen we meewerken aan de heropleving van Kortrijk als shoppingstad. Ook niet onbelangrijk is de ligging van het shoppingcentrum K in het midden van de stad, op wandelafstand van het station en met veel parkeermogelijkheden. Dit past perfect binnen de strategie van Saturn.

RD: Wat betekent Saturn Kortrijk voor de lokale tewerkstelling?
PDP: In de nieuwe winkel kunnen 77 mensen aan de slag. Saturn ging hiervoor, in samenwerking met VDAB, op zoek naar een dynamische ploeg die in de eerste plaats gepassioneerd is door het productaanbod van Saturn. Deze fervente gamers, fotografen of computerspecialisten krijgen van Saturn de nodige verkoopsopleidingen om een optimale klantenservice te kunnen garanderen. Saturn kiest elke keer opnieuw voor een zeer lokale invulling van haar personeelsbestand. 75% van het personeel van de nieuwe Saturn komt uit Kortrijk of de nabije omgeving.

RD: Zijn jullie een belangrijke speler in dit nieuwe toch wel erg speciale shopping centrum?
PDP: Ik denk het wel. De nieuwe Saturn winkel van strekt zich uit over een totale oppervlakte van ongeveer 3.100 m². De winkel biedt meer dan 70.000 verschillende referenties aan en de allernieuwste technologische producten, waaronder bijvoorbeeld verschillende soorten driedimensionale televisies. En wat die driedimensionale televisies betreft: de eerste 3D-televisie zonder bril – echt iets heel speciaals – wordt donderdag tijdens de opening geveild in Saturn Kortrijk! De ontspanningsafdeling  heeft een zeer uitgebreide collectie cd’s en dvd’s.  In de Kids Corner en Gaming Corner presenteert de winkel bovendien een gespecialiseerd aanbod en advies voor zeer specifieke groepen van klanten. Voor deze producten wil Saturn telkens de beste prijs garanderen.

RD: Iedere Saturn gaat prat op zijn eigenheid en zelfstandigheid. Is dat marketingtaal of realiteit?
PDP: Absolute realiteit! Net zoals de andere  Saturns functioneert ook de Kortrijkse winkel zelfstandig. Dat wil zeggen dat het aanbod zo goed mogelijk aansluit bij de wensen en behoeften van het plaatselijke cliënteel. Door deze gedecentraliseerde organisatiestructuur, beslist de winkel bovendien ook zelfstandig over prijzenbeleid, marketing en tewerkstelling. En wat absoluut uniek is, als storemanager kon ik een aandeel kopen van 10% in Saturn Kortrijk. De allerbeste motivatie om het beste van mezelf te geven en met een stuk ‘PDP’ de eigenheid van Saturn Kortrijk af te zekeren.

Praktisch

Net zoals alle andere winkels in K is de nieuwe Saturn open van maandag tot zaterdag van 9u30 tot 19u30 en elke vrijdag tot 20u. Uitzonderlijk is K en Saturn ook open op zondag 14 maart van 10 uur tot 18 uur.


Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top