Scotch & Soda vooral een mix van Amsterdams en Amerikaans

Scotch & Soda vooral een mix van Amsterdams en Amerikaans

Scotch & SodaHet modemerk Scotch & Soda is een relatieve nieuwkomer in het Belgische retaillandschap. Nochtans is het merk, een trendy mengeling van ‘classic-’ en ‘vintage’-stijlen, al aanwezig in 27 landen en maakt het momenteel furore in New York. In België wordt het merk verdeeld door GAB, Groep Alain Broekaert, dat ook al de distributie van onder meer modemerken als Pepe Jeans en Hackett voor zijn rekening neemt. Jasmien Jacobs is er retail director voor het Scotch & Soda in België en Luxemburg.

Scotch & Soda komt, anders dan de naam doet vermoeden, van onze noorderburen.

J.J.: “Scotch & Soda heeft zijn roots in Amsterdam, waar het in 1980 is opgericht. In 2001 heeft het merk evenwel drie nieuwe eigenaars gekregen en is er ook besloten een nieuwe richting uit te gaan wat design betreft. Op dat moment is Scotch & Soda eigenlijk geworden wat het nu is, namelijk een lifestylemerk dat zich inspireert op de ‘varsity’-look: de stijl van Amerikaanse colleges (varsity komt van ‘university’, nvdr.), met vintage-elementen en sterke detailaccenten.


Scotch & Soda logoOorspronkelijk was er enkel een herencollectie, die snel heel succesvol werd in Nederland en ook steeds meer daarbuiten. In 2008 werd daarop voortgeborduurd met het ‘shrunk’-label, de collectie voor jongens. Het is een kopie van de herenlijn, zogezegd gekrompen tot kinderformaat. Bij Scotch & Soda Shrunk is het eigenlijk de vader die zijn zoon kleedt naar zijn evenbeeld.


In 2010 werd daar de vrouwenlijn Maison Scotch aan toegevoegd en sinds afgelopen zomer is er ook R’Belle voor rebelse meisjes. Maison Scotch baseert zich steeds op het typische beeld van de Parisienne, terwijl R’Belle een pittiger product wil brengen dan de doorsnee meisjeslook.”

Een jong product, met toch ook een kindercollectie. Wat is de doelgroep van Scotch & Soda eigenlijk?

J.J.: “Scotch & Soda is er voor jonge mensen, maar vooral voor mensen die jong van geest zijn. Ons klantenpubliek bestaat uit eigenzinnige, kritische mensen bij wie het mag afwijken van het voor de hand liggende. Eigenheid en creativiteit staan altijd centraal bij Scotch & Soda. Zo heeft het merk sterk oog voor detail met kleine cadeautjes binnenin de kleding of tekstjes en toffe boodschappen.”

Vandaag is Scotch & Soda aanwezig in een hele waslijst landen in Europa en zelfs daarbuiten. Gaat het merk in al die landen voor landelijke dekking?

J.J.: “Nadat het merk in Nederland groot is geworden, heeft het zich met behulp van een aantal sterke partners ook in het buitenland kunnen opwerpen. Eerst in België, daarna daarbuiten. Met GAB hebben we de exclusiviteit voor het merk in België, Luxemburg en Egypte (omdat we daar een productie-eenheid van hemden hebben).


Scotch & Soda ShrunkWe hebben Scotch & Soda ongeveer tien jaar geleden in de Belgische groothandel geïntroduceerd en zijn 3,5 jaar geleden begonnen met eigen winkels. Ondertussen zijn dat er negen, maar in de toekomst willen we vooral expanderen in Wallonië. Er zijn plannen voor Namen, Luik, Brussel (in de buurt van de Dansaertstraat) en Luxemburg.


In december opent bovendien de eerste kinderwinkel in Antwerpen. Brussel volgt, en daarna kan het concept nog verder uitbreiden. De bedoeling is in ieder geval met Scotch & Soda aanwezig te zijn in de belangrijkste steden van België.


Internationaal ligt de focus nu vooral op de Verenigde Staten. In New York heeft Scotch & Soda recent een heel succesvolle winkel geopend. Wellicht omdat het merk reeds die Amerikaanse stijl heeft, slaat het er ontzettend goed aan.


Sowieso beoogt Scotch & Soda vooral een kwalitatieve penetratie, eerder dan een kwantitatieve penetratie. Het doel is aanwezig te zijn op een aantal sterke locaties. Landelijke dekking mag natuurlijk waar mogelijk, maar hoeft niet per se. Nu is Scotch & Soda bijvoorbeeld zeer succesvol in Duitsland, dus daar zijn redelijk wat expansieplannen.”

Tegenwoordig is het veelal goedkope fast-fashion wat de klok slaat in modeland. Hoe kunnen jullie je daartegenover positioneren?

Maison ScotchJ.J.: “In België is de prijs nooit een probleem geweest. Onze klanten zijn meerwaardezoekers voor wie Scotch & Soda een bewuste keuze is. We hebben een eerlijke prijszetting, en ik zou dan ook niet kunnen zeggen wie onze directe concurrenten zijn. Er zijn wel merken die dezelfde inspiratiebronnen hebben, maar die zijn meestal commerciëler en werken meer met logo’s.


Wij bieden daarentegen een stijl en een concept aan dat eigenheid stimuleert. Zo zijn onze verkopers stylisten. We noemen ze ook echt zo. De store managers zijn op hun beurt ‘fashion hosts’ die de klanten echt moeten ontvangen en begeleiden.”

Over concept gesproken: het eerste wat opvalt in een Scotch & Soda-winkel is de geur. Wat is het belang van dat olfactieve element?

J.J.: “De ‘merkbeleving’ is bijzonder belangrijk: we willen dat wie de winkel binnenstapt, zich thuis voelt en er wil blijven vertoeven. Op dat vlak is onze visual merchandising ook vrij uniek: spullen liggen nonchalant op tafel, hemden hangen aan een haak in plaats van netjes opgeplooid in het rek te liggen en er zijn overal hoekjes die uit een huiselijk tafereel lijken te komen.

 

Ook de geur versterkt die merkbeleving. Bovendien komt de geur de passant buiten tegemoet en dat prikkelt de nieuwsgierigheid. Klanten reageren overigens erg positief op die geur. We verkopen het parfum zelf ook in de winkels en dat gaat heel vlotjes over de toonbank.


Geur is volgens mij zeker iets belangrijks, maar elk merk moet vooral zijn eigen concept uitdenken. Bij GAB hebben we ook andere merken waar geur geen deel uitmaakt van de beleving, al probeer ik bijvoorbeeld ook bij Hackett geurkaarsen te laten plaatsen rond de kerstperiode. Het heeft absoluut toegevoegde waarde. Hoewel het moeilijk kan zijn om een geur te vinden die universeel geapprecieerd wordt, dat is vaak iets persoonlijks.”

Welke retailtrends zie je in de toekomst opduiken?

Scotch & Soda R'BelleJ.J.: “Voor Scotch & Soda is merkbeleving zoals gezegd bijzonder belangrijk, niet het minst door de enorme groei van e-commerce. We hebben in België nog een achterstand in te halen ten opzichte van Nederland, maar die kloof wordt heel snel gedicht. Als mensen dan de stad in gaan, moet de winkelbeleving van A tot Z perfect zijn. Daar moeten we heel sterk in zijn, want we moeten de klant bij wijze van spreken uit zijn zetel trekken.


Onze klanten zijn bovendien heel actieve mensen, dus shoppen ze ook online. Scotch & Soda heeft een webshop, een blog en is actief op sociale media als Facebook. Vooral voor jonge mensen zijn het internet en de sociale media bepalend voor hun beeld en leefwereld. We willen dus nog actiever worden op dat domein, bijvoorbeeld met Twitter en dergelijke meer, en natuurlijk moet meer en meer gestreefd worden naar de integratie van online en de fysieke winkels. De twee combineren is van groot belang. Met GAB streven we naar een nog betere synergie tussen al die verschillende kanalen, zo ook tussen retail en wholesale.”

Tot slot, waarom verdient Scotch & Soda het Retailer van het Jaar te worden?

J.J.: “Ik zou zeggen omdat we op drie jaar tijd toch een hele mooie portefeuille met toplocaties en -panden hebben uitgebouwd. We hebben een heel mooi concept; eigenzinnige producten met oog voor detail, maar ook voor de persoonlijkheid van de consument. We drukken dit constant op het hart van onze stylisten: je mag het DNA niet opdringen aan de consument, het gaat erom dat hij of zij net zichzelf kan zijn in onze kleren.”

 

Verdient Scotch & Soda de ‘Retailer of the Year'-award? Bekijk ook de andere twee kandidaten, en breng donderdag 1 december uw stem uit op RetailDetail Night.

{youtubejw}q75P2oZEMIA{/youtubejw}


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top