SD Worx heeft uniek all-in concept voor retailbedrijven.

SD Worx heeft uniek all-in concept voor retailbedrijven.

altOm eens een totaal ander onderdeel van de retail te belichten, gingen we op bezoek bij SD Worx, in België marktleider onder de sociale secretariaten.

 

Met veel interesse spraken we met algemeen directeur Hans Joris en met teammanager Peter Van Ostaeyen. Peter Van Ostaeyen en zijn team leggen zich grotendeels toe op de retail.


Heren, eerst en vooral, hoeveel mensen stellen jullie tewerk?
H.J. : Alleen al in België geven wij werk aan 1640 mensen. In de landen rondom ons hebben we nog eens 250 medewerkers extra.

 

Wij bieden een aparte service aan kmo’s, grote en zeer grote ondernemingen en publieke sector. De meeste retailers zijn grote ondernemingen.


Wie zijn jullie gesprekspartners?
P.V.O. : Meestal zijn dat de HR managers, maar tegenwoordig wordt het vaak uitgebreid met de CFO of CEO. De bedrijfshoofden merken namelijk dat wij hun personeelsdienst efficiënter kunnen maken.

 

De laatste tijd krijgen wij zeer veel vraag van in landen als Nederland. Veel Nederlandse ondernemingen kennen dit soort dienstverlening niet! We stellen vast dat veel  Nederlandse retailers hun volledige traject bij ons Nederlands kantoor laten opvolgen, omdat de efficiëntie dusdanig de hoogte in gaat dat het geld opbrengt. Of liever gezegd, omdat ze dankzij ons geld besparen.

alt

Ook volgen wij de retailer met buitenlandse ambities naar andere landen, zodat hij daar net zozeer een full service krijgt als in België! Die  service in andere Europese landen was echt een vraag uit de retailsector. Ondertussen kun je stellen dat het een paradepaardje is geworden.

 

Momenteel hebben we eigen vestigingen in Nederland, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk. Daarnaast werken we met lokale partnerships in 20 landen waar we geen eigen vestigingen hebben, zoals in Spanje, Portugal en zo meer. Een retailer die in diverse landen actief is, heeft op die manier over alle landen heen één aanspreekpunt bij ons…


Hoe bedoel je “de Nederlandse retailer kent dit soort dienstverlening niet”?
H.J. :  Een sociaal secretariaat bestaat niet in het buitenland. Als sociaal secretariaat doen wij niet alleen de loonberekening voor onze klanten, we zorgen er ook voor dat zij juridisch in orde zijn en nemen zelfs de verantwoordelijkheid op ons naar de overheid.  Met wetgeving die zo snel verandert als de onze is dat een zeer belangrijke service. 

 

Daarnaast ondersteunen we onze klanten ook nog op de andere domeinen van personeelsbeleid, zoals werving en selectie, loonbeleid, ontwikkeling en evaluatie. Dit concept is uniek in Europa! Wij bieden een helpende hand, zodat onze klant zich kan bezighouden met zijn core business.

 

Als wij met een project starten bij een Nederlandse retailer trekken ze daar grote ogen. Met name het kostenplaatje is van een totaal andere dimensie. In Nederland werken ze zoals gezegd met een payrollprovider die enkel de software levert. Daarnaast moeten ze dan nog tal van advocatenkantoren en consultants aanspreken. Als je de optelsom maakt van al die facturen en daar naast legt wat ze bij ons betalen, verschijnt spontaan een glimlach op hun gezicht.

 

Klanten van SD Worx kunnenbij één centraal aanspreekpunt terecht met de meest diverse vragen. Zij of hij speelt de vragen  door naar specialisten die hier intern werken. Sneller, eenvoudiger en efficiënter: dat zijn onze sleutelwoorden!

 

Wat jullie doen is dus echt complex?
H.J. : altDat kan je wel zeggen. In België is het nu iets rustiger wegens de nog te installeren regering. Maar zodra we een nieuwe regering hebben, zal de ene nieuwe wetgeving na de andere van de band rollen.

 

Wij moeten die nieuwe wetten dan omzetten in onze verschillende softwaretools. Als je bedenkt dat we dat moeten doen voor alle landen waarin  we actief zijn, en dat we sector per sector inzoomen, dan begrijp je dat onze 450 programmeurs hun handen meer dan vol hebben. Bovendien blijven we de kaart van de innovatie trekken, wat ook een belangrijke investering is.

 

Het is logisch dat de personeelsdienst bij al die veranderende regelgeving graag onze ondersteuning vraagt, aangezien het quasi niet meer te volgen is. Zolang mensen in dienst blijven, valt het allemaal nog te overzien. Wanneer er echter personeelsbewegingen zijn, stijgt de werkdruk voor de personeelsdienst.

 

Hoe gaan jullie tewerk bij een nieuwe retailklant?
P.V.O. : Wij gaan ter plaatse  en halen alle puzzelstukjes uit elkaar. Vervolgens zetten we de puzzel terug ineen, maar met een veel hogere efficiëntiegraad.  Dit betekent dikwijls dat we heel wat zaken voor de klant automatiseren.

 

Retail is een sector met heel veel verloop in vergelijking met andere sectoren. Het specifieke aan retail zijn bovendien de uiteenlopende uren, zoals zaterdagwerk, avondwerk, zondagopeningen, deeltijdse werknemers en dergelijke meer. Dat zijn allemaal technische uitzonderingen die administratief voor veel werkdruk zorgen. Alles wat daaraan gekoppeld is, kunnen wij loontechnisch onderzoeken. Indien nodig laten we onze mensen een tijdje meedraaien in het bedrijf, zodat we een duidelijk beeld krijgen.

 

Het is voor een retailbedrijf niet eenvoudig om de loongegevens door te geven aan hun sociaal secretariaat.  De vele gerantes sturen de gepresteerde uren door naar het hoofdkantoor. Dat gebeurt dikwijls via excellbestanden of op papier.  Het hoofdkantoor moet die gegevens dan via een looninvoerpakket doorgeven.

alt

Maar vaak zitten er in de papieren al heel wat fouten en gebeuren er nog meer fouten bij het overbrengen van de gegevens. Dergelijke fouten kosten de onderneming veel geld. 

 

Doordat SD Worx ter plaatse meedraait, kunnen we vaak een beter proces op poten zetten. Stapje per stapje voegen we efficiëntie aan het proces toe, zodat de personeelsdienst van het retailbedrijf op het einde een goed geoliede machine is.

 

Wij maken ook steeds een draaiboek waarin het volledige proces wordt uiteengezet. Als er dan verloop is op de HR afdeling, weet de vervanger steeds wat hij/zij moet doen,zodat stressscenario’s vermeden worden. Onze dienstverlening gaat vaak nog veel verder: we kunnen ter plaatse ondersteuning bieden en zelfs (tijdelijk) het payrollproces volledig op ons nemen.  

 

Wie zijn jullie klanten?

P.V.O. : Als we in een shopping center of winkelstraat rondkijken, stellen we tot onze vreugde vaak vast dat quasi de helft klant is. We berekenen maandelijks  voor 35.000 werknemers in de sector de lonen. Het valt ons bovendien op dat 80% van onze grote klanten in de retailsector in volle expansie zijn.  Daarom is de sector voor ons uiterst belangrijk.

 

Dank voor uw tijd, heren.

Voor meer informatie kunt u terecht op www.sdworx.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top