Sterk staaltje van Philips.

Sterk staaltje van Philips.

altStel u het volgende voor. U bent marktleider in gloeilampen. U verkoopt en vervangt  dagelijks ontzaglijk veel gloeilampen over de hele wereld. Alles gaat goed… Tot u plotseling geconfronteerd wordt met allerlei nieuwigheden die uw gloeilampen bedreigen: spaarlampen, armaturen, LED en nog meer van dat. U zou voor minder een aantal nachten slaap laten, niet?

 

Zeker als u weet dat een van uw gloeilampen van 40 Watt kan worden vervangen door zo’n spaarlamp van slechts 15 Watt. Of wat denkt u ervan dat diezelfde gloeilamp van 40 Watt gelijk staat aan een Led van 5 Watt? Nog erger, dergelijke Led-verlichting gaat maar liefst 20 jaar mee. Uw hele vervangingsmarkt dreigt dus te verdwijnen op lange termijn! De consument dwingt u om andere producten te maken die veel energiezuiniger zijn. U, van uw kant, beseft dat u het probleem moet omzetten in een nieuwe unique selling proposition. Het is een revolutie in de verlichtingswereld!

 

Bij Philips in Eindhoven waren ze blijkbaar visionair en zetten ze een serieuze hefboom klaar. Eén van de altscharniermomenten was de overname van de Noord-Amerikaanse armaturenbouwer  Genlyte in 2007. Genlyte wordt over de hele wereld verkocht en helpt Philips om haar positie als marktleider te behouden. Onlangs kochten ze ook de grootste fabrikant van straatverlichting Amplex. Zo breidde Philips uit langsheen de waardeketen, voorlopig omhoog, in het vertrouwde B-to-B netwerk.

 

Toch was er in hun zoektocht naar diversificatie één zaak waar ze even de wenkbrauwen voor fronsten. Net over de grens was er namelijk een interessante keten van 10 winkels die de naam Massive draagt… Maar die verkoopt dus aan de consument. Een probleem, want Philips verlichting vind je al in de detailhandel, over het algemeen in de DIY. De oplossing die Philips hiervoor vond, meldde RetailDetail reeds enkele weken geleden. In Zaventem heeft men namelijk de eerste Massive omgebouwd tot een Light Gallery!

 

Dit nieuwe winkelconcept, inspelend op de nieuwste trends in verlichting, is ver boven de bouwmarkten gepositioneerd en vormt op die manier ook geen gevaar voor kannibalisme in het eindverkoopkanaal. Light Gallery wil dé lichtspecialist worden in België, waar de consument wordt begeleid door lichtexperts en kan kiezen uit een breed gamma van verlichtingoplossingen voor zowel binnen als buiten.

 

RetailDetail kreeg de kans om enkele vragen af te vuren aan de mensen die het allemaal in het echt hebben meegemaakt. We spraken met Geert Clierinck en Tom Verstraeten, die verantwoordelijk zijn voor het Light Gallery project bij Philips.

 

altWaar willen jullie met Light Gallery het verschil maken?

G.C. : Bij Light Gallery willen we de consumenten begeleiden en ondersteunen in hun zoektocht naar de ideale verlichting voor hun woning of tuin. Dit doen we enerzijds via een aangename winkelervaring, met een duidelijk navigatie doorheen de winkel in combinatie met goede visuele communicatie en informatie op de winkelvloer. Anderzijds helpen onze lichtexperts de consument in het maken van de juiste keuzes, afhankelijk van hun wensen en noden.

 

70% van de aankoopbeslissingen gebeuren in de winkel zelf. Het is belangrijk dat de consument over de juiste informatie kan beschikken, maar ook dat hij in de winkel zelf kan ervaren welke impact verlichting op het interieur en op de sfeer in huis of in de tuin kan hebben. De juiste shopping experience creëren was dus cruciaal!

 

Zullen jullie alleen Philips-producten aanbieden?

G.C. : Light Gallery schotelt de consument een zeer breed aanbod aan verlichting voor, inspelend op de specifieke eisen per kamer of tegemoetkomend aan de verschillende smaken en stijlen; van klassiek tot modern. De merken Massive, Philips en Eseo worden in de Light Gallery verkocht. Inspelend op het groeiende belang van design in verlichting, wordt in de Light Gallery ook de designverlichting van Lirio by Philips verkocht. Daarnaast wordt het aanbod vervolledigd met andere merken, om de consument een zo breed mogelijke waaier aan lichtoplossingen te kunnen aanbieden.

 

Een voorbeeld van die volledigheid is Project Lighting. Project Lighting biedt particulieren en bedrijven de mogelijkheid volledige lichtprojecten te realiseren, inclusief lichtplan en uitvoering. De naamsverandering naar Light Gallery ondersteunt het feit dat de huidige Massive Showrooms veel meer te bieden hebben dan enkel Massive lichtproducten.

 

Hoe zijn jullie tot dit concept gekomen?alt

G.C. : Light Gallery is mede ontstaan uit consumenteninzichten die we hebben door onze klanten te bevragen. Op basis daarvan en rekening houdend met de nieuwe trends in de verlichtingsindustrie, zijn we tot een nieuw winkelconcept gekomen dat inspeelt op de eisen van onze klanten. Zowel de uitstraling aan de buitenzijde van de showroom als de volledige inrichting binnen is herdacht en hertekend.

 

 T. V. : We weten dat consumenten vaak lichtproducten kopen per kamer  (keuken, badkamer, woonkamer, kinderkamer, … ) en daar hebben we rekening mee gehouden bij de inrichting van Light Gallery. Algemene lichtoplossingen groeperen we dan weer per stijl, van klassiek tot modern, of per gamma, zoals Lirio by Philips, Ledino of Ecomoods.


Kunnen we stellen dat Light Gallery een “labo” is voor Philips?

GC : Zo kan je het stellen . Met 20% marktaandeel is Philips ook in België stevig marktleider. Dankzij de relatie met Philips kan Light Gallery steeds de nieuwste innovaties aanbieden aan de consument. Anderzijds ontvangt Philips via Light Gallery en de andere Massive Showrooms directe feedback van de consument over de verlichtingsproducten die we aanbieden. Zo kan snel worden ingespeeld op de vraag vanuit de markt.

 

Er hangen bijvoorbeeld een aantal prototypes in de winkel , waarvan we benieuwd zijn welke reacties het zal losweken bij de consument! We hebben ook ontdekt dat er een link is tussen “fashion” en “Light”. Je ziet dat de consument verlichting naar waarde begint in te schatten. De juiste sfeer in een woning creëren, daar heeft verlichting veel mee te maken!


altHet is dus slechts een kwestie van tijd vooraleer alle Massives tot Light Gallery worden omgebouwd?

G.C. : Uiteraard zullen we de resultaten van het nieuwe Light Gallery concept in Zaventem evalueren en eventueel hier en daar het concept wat bijschaven indien nodig. En de beslissing over verdere uitrol zal ook op basis daarvan worden genomen.

 

We kunnen het ons niet veroorloven om fouten te maken. Ons personeel wordt constant getraind en moeten echte specialisten zijn waar iedereen met zijn lichtplan terecht kan. Enkel als de service gegarandeerd is , kunnen we de volgende stap zetten.

 

We zullen enkel in België te zien zijn met de Light Gallery’s, omwille van de oorsprong van Massive. Het is niet de bedoeling om eigen winkels op te zetten, maar de showrooms die we met Massive hebben overgenomen willen we zo sterk mogelijk in de markt plaatsen.

 

 

Meer: Massive Showroom in Zaventem wordt Light Gallery.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top