Structa-Plan: gespecialiseerd in retailbouw.

Structa-Plan: gespecialiseerd in retailbouw.
alt De bouwsector heeft sowieso zijn eigen wetten en in de industriebouw worden sommige aspecten nog wat scherper gesteld. De factor tijd bijvoorbeeld; time is money, weet je wel.  Als industriebouwer moet je ieder project optimaal voorbereiden, je team moet perfect ingespeeld zijn en goed weten wat flexibiliteit in de praktijk kan betekenen. Alleen zo kan je het verschil maken. Structa-Plan kan uitpakken met een indrukwekkende referentielijst: AD Delhaize, Aldi, Aveve, De Vesten, E5 Mode, Lidl, O’Cool, Real Estates, Vögele, Colruyt ,Health city,  en nu recent  in Zwijndrecht Maxi Zoo , Fun. Dan moet je wel weten hoe retailbouw in mekaar zit. RetailDetail sprak met Hendrik Relaes, zaakvoerder van Structa-Plan.

RD  Hoe zijn jullie gestart met industrie- en retailbouw?
HR  Het verhaal van Structa-Plan begint in 1976, toen mijn vader met een aantal vennoten een
bouwbedrijf opstartte, gespecialiseerd in de bouw van stallen en andere bouwwerken voor de landbouwsector. De evoluties in de landbouwsector, die hoe langer hoe industriëler werd, lieten zich ook voelen in onze bouwonderneming en Structa-Plan heroriënteerde zich bijna spontaan in de richting van industriebouw.  Vandaag is dit nog steeds de kernactiviteit van Structa-Plan. Zelf stapte ik na mijn studies Toegepaste Economische Wetenschappen aan het Antwerpse UFSIA  in de particuliere woningbouw; eerst bij de Antwerpse projectontwikkelaar Vooruitzicht, daarna bij  
B+ Villa’s. Toen mijn vader begin de negentiger jaren aangaf het wat kalmer aan te willen doen, ben ik in Structa-Plan gestapt. Structa-Plan opereert vanuit Kruibeke, een goede uitvalsbasis voor Antwerpen, Brabant en Oost Vlaanderen , met een team van 21 medewerkers.

RD  Hoe tracht je het verschil te maken?
HR  Het eigen staalatelier speelt echt wel een sleutelrol in onze industriële bouwactiviteiten. Het geeft ons een zeer grote flexibiliteit naar de constructies toe en laat toe om heel snel te reageren. En onze medewerkers zijn erg veelzijdig, zodat ze zowel in het atelier als op de werf aan de slag kunnen. Dat laat ons ook toe om voor ieder project qua skills een ideale equipe samen te stellen. Staalskeletbouw is doorgaans de eerste keuze, maar de voorbije vijf jaar realiseerden we steeds meer  betonskeletbouw. Het begon allemaal met een opdracht die omwille van de opgelegde brandbeveiligingsnormen moest worden omgesleuteld van staal- naar betonskeletbouw.  De veiligheidsnormen en  vooral de voorschriften inzake brandweerstand beïnvloeden in hoge mate onze aanpak. Zeker wanneer het om de realisatie van winkelpanden gaat, worden die voorschriften bijzonder streng. Ook de snelheid van uitvoering is gigantisch belangrijk. Onze klanten zijn erg voorzichtig met nieuwe investeringen. Men bouwt in functie van zijn actuele behoeften en niet voor wat morgen misschien komen gaat. Daarom moet het vooruit gaan

RD  Wordt er veel geshopt in jullie sector?
HR  Ik kan natuurlijk enkel voor onszelf spreken, maar wat Structa-Plan betreft valt dat erg goed mee. We hebben zelfs een jaar gekend waarin 70% van de omzet gehaald werd met projecten voor bestaande klanten. Voor één klant mochten we al negen maal bouwen! De verklaring voor die trouw ligt volgens ons in het persoonlijk contact met de klant. Zelf zorg ik zowel voor het commercieel contact met de klant als voor de opvolging op de werf. Onze klanten kunnen zo voor alles bij een en  hetzelfde aanspreekpunt terecht en dat werkt. We kennen en begrijpen de problematiek van onze klanten en dat is een must om snel te kunnen schakelen. En snelheid, we zeiden het al, is meestal de topprioriteit bij de realisatie van een nieuw project.

RD  Wie zijn jullie aanspreekpunten voor nieuwe projecten?
HR  Structa-Plan werkt meestal samen met real estate managers en architecten. Die laatste groep wordt trouwens steeds belangrijker. Toen we startten met Structa-Plan, werd vaak nog met golfplaten gewerkt,  maar de tijd van de koekendoos met enkele gaatjes voor ramen en deuren is definitief voorbij. Vandaag blijft functionaliteit weliswaar nog steeds de prioriteit nummer één, maar onze opdrachtgevers hebben stilaan meer oog voor de architecturale meerwaarde van een pand. Onze klanten voelen goed aan dat ze zich met de architectuur van hun gebouw kunnen onderscheiden van de concurrentie en daar denken we graag in mee.

RD  Bouwen jullie enkel ‘in opdracht van’ of ontwikkelen jullie ook eigen projecten?
HR  Erg vaak bouwen we inderdaad in opdracht van. In de inleiding vind je een best aardige lijst met  referenties. Maar we ontwikkelen daarnaast ook eigen projecten. Er wordt steeds uitgekeken naar geschikte gronden. Zo realiseerden we behalve individuele winkelzaken ook kleinere winkelcentra zoals ondermeer in Lochristi met enerzijds een AD Delhaize, een Blokker en een Primo onder één dak en anderzijds een Krefel , Olympiagym en  een JBC. In Brugge bouwden we een complex voor  O’Cool samen met Eldi en Eglo. Structa-Plan beperkt zich ook niet langer tot uitsluitend ruwbouw, maar biedt ook de mogelijkheid tot een volledige afwerking. Dat laatste gebeurt met eigen mensen of in samenwerking met door de opdrachtgever aangewezen onderaannemers,waarvoor Structa-Plan de coördinatie waarneemt.

STRUCTAPLAN
Hogenakkerhoekstraat 1
9150 Kruibeke

Tel      03 254 11 70
Fax     03 254 11 71

www.structaplan.be
hendrik@structaplan.be

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top