Talking French schakelt versnelling hoger

Talking French schakelt versnelling hoger

“Op korte tijd hebben we toch al heel wat kunnen doen”, zegt CEO Katrien Maes van de modeketen Talking French. “We zijn gestart met een groothandelsactiviteit, we zijn online actief, we hebben ons pr-verhaal aangescherpt en we zitten op de sociale media.”

Vrouwelijke managers denken meer langetermijn

“In 2010 en 2011 had Talking French twee jaar stilgestaan”, aldus Maes. “Daarna kwam het bedrijf volledig in handen van Xavier Painblanc en zijn echtgenote Ann en zijn we volop aan de toekomst beginnen werken.”

 

Maes staat sinds oktober 2012 aan het hoofd van het damesmerk. Voordien werkte ze in diverse functies bij Mexx (1983-1988), als country manager retail Benelux bij Esprit (1988-2009) en als country manager Benelux bij de Duitse groep s.Oliver. “Ik heb daar het gestructureerd werken bij een beursgenoteerde onderneming en de grondigheid van een Duits bedrijf aan overgehouden. Dat is trouwens een eigenschap van vrouwelijke managers: die houden in hun beslissingen meer rekening met de langere termijn”, zegt ze.

 

Katrien Maes is nu samen met algemeen directeur Ronald Boeckx van e5 mode en voorzitter Marc Peeters van Veritas genomineerd voor de Fashion Personality of the Year Award, die op 12 juni wordt uitgereikt tijdens het Belgian Fashion Congress van RetailDetail.

 

Merk spreekt de beroepsactieve vrouw aan

Met Talking French spreekt ze vooral de actieve stedelijke vrouw aan uit de leeftijdsgroep van 25 à 38 jaar, die gestudeerd heeft, een goede job uitoefent, daarin modebewust naar buiten wil treden, houdt van kwaliteit en oog heeft voor details.

 

“We proberen die klanten onder meer fideliseren door hen een goede service te bieden. Verder blijven we hen informeren via persoonlijke mailings en zijn we actief op de sociale media. Marktonderzoek leert ons dat de klantentevredenheid bij ons erg hoog ligt.”

 

Toch zit er wat evolutie in de klantenbenadering. “We willen het kernpubliek iets verjongen en nog iets meer de nadruk leggen op het modeaspect. We hebben te lang op dezelfde kleuren, prints en stoffen geteerd, maar de consument verandert heel snel”, aldus Maes.

 

Distributienet wordt bijgestuurd

Maes wilde ook een evolutie zien in het distributienet: “We hadden destijds op de Belgische markt een netwerk van eigen winkels, aangevuld met een aantal shop-in-shops bij Inno. In Nederland beschikten we over een beperkt netwerk van drie franchisezaken.”

 

Al werd de samenwerking met Inno inmiddels wel stopgezet. “Het kwam ons imago niet ten goede. Bovendien was het contract te nadelig voor ons.” Ondertussen werd ook het franchisenetwerk in Nederland gereduceerd: van de drie winkels die de keten bij onze noorderburen had, blijft er nog een actief.

 

Groothandel bereikt nieuw cliënteel

Die rationalisering werd echter ruimschoots gecompenseerd via groothandel: “We zijn in de groothandelsactiviteit gestapt. Daardoor kunnen we naast onze eigen winkels - waar we uitsluitend onze eigen assortimenten verkopen - eveneens de multimerkenwinkels bevoorraden. De eerste contracten hebben we in de zomer van 2013 afgesloten. Ze slaan op leveringen voor de zomer van 2014. Nu gaan we onze derde seizoen in de groothandelsverkopen in.”

 

"We volgen daarmee de omgekeerde weg van de meeste andere ketens. Die starten via de groothandel om vervolgens over te schakelen op eigen winkels. Wij komen van eigen winkels en gaan nu de groothandel in. Met onze eigen winkels konden we niet alle steden afdekken. Via de leveringen aan multimerkenwinkels kunnen we dat wel. Bovendien bereiken we zo een ander cliënteel."

 

Evident was de uitbouw van een groothandelsactiviteit nochtans niet. “We hebben daarvoor het hele productieproces naar voor moeten trekken. Er was ook geen mogelijkheid om die volledig te integreren in het bestaande informaticasysteem. Daarom werd een volledig nieuw platform ontwikkeld, waarop zowel de levering uit de diverse productielanden wordt bijgehouden als de verdeling van de goederen over de verschillende distributiekanalen (eigen winkels, wholesale en webshop) en waaraan ook de kassasystemen zijn gekoppeld. Alles loopt nu dus over één IT-platform in plaats over een veelheid van databases.”

 

Internationale expansie online en wholesale

Ook is Talking French nu actief met webverkoop. “We zijn hiermee eind vorig jaar gestart. Nu brengen we nog wat verbeteringen aan het systeem aan. De online handel trekt een andere consumentgroep aan die zeker aandacht besteedt aan speciale aanbiedingen. Vanaf het najaar leggen we ook in de winkels de focus op omnichannel - al moeten we hiervoor eerst nog wat technische ingrepen doen, zoals het aanpassen van de webshopstructuur.”

 

En ook internationaal heeft Talking French expansieplannen. Via de webshop is deze beweging al ingezet, nu wil het dat ook doen via de groothandelsactiviteit. “De bedoeling is dat we via dat kanaal eerst ons merk opbouwen. Je zou via franchising kunnen werken, maar dat is niet zo evident. Dit impliceert immers dat je goede partners moet vinden, die zeer betrokken zijn en een goede financiële ruggengraat hebben. Bovendien zijn we in België heel bekend. In het buitenland is dat nog niet het geval.”

 

Talking French staat open voor goede projecten

Waar wil Talking French over vijf jaar staan? “We willen het hebben uitgebouwd tot een erkend Belgisch merk, waarmee vrouwen zich verbonden voelen. Zij worden momenteel beleverd via 24 boetieks. Het is niet de bedoeling dat dit fors wordt uitgebreid, maar we staan wel open voor goede projecten. Zo willen we onder meer bij Uplace aanwezig zijn."

 

"Voor winkels die niet rendabel zijn, zullen we dan weer geen schroom kennen om er afscheid van te nemen. Internationaal willen we bovendien onze eerste stappen hebben gezet. Qua collecties hebben we er nu twee per jaar. De bedoeling is ook in de tussenseizoenen met een aanbod te komen”, aldus nog Maes.

 

Wie is volgens u de modepersoonlijkheid van 2014? Kom op 12 juni naar het 2e Belgian Fashion Congress en breng er uw stem uit. Wees er echter snel bij, want de plaatsen zijn beperkt!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top