Uniek concept zorgt ervoor dat Fun constant inspeelt op “the moments of truth”.

Uniek concept zorgt ervoor dat Fun constant inspeelt  op “the moments of truth”.
alt

Vorige week opende Fun zijn nieuwste winkel in Zwijndrecht, de 30ste intussen. Of hoe het bescheiden winkeltje van grootmoeder Coeman een uniek winkelconcept werd!
We schrijven 1925, toen had Alfons Coeman een drukkerij in Aartrijke (West-Vlaanderen) en zijn echtgenote baatte een winkeltje van schoolartikelen uit. Toen Gaby Coeman zijn vader Alfons in 1963 vervoegde, bouwde hij de drukkerij uit tot Coemandruk, een heus grafisch bedrijf. De dames zaten ook niet stil en voegden speelgoed en later tuinmeubelen toe aan het assortiment. Dit leidde in 1977 tot de oprichting van het Coemancenter.

Zoon Bart Coeman was voorbestemd om de drukkerij over te nemen, maar hij voelde zich toch meer aangetrokken tot de winkel, en met succes. De ene opening volgde de andere op en een joint-venture met de gekende Mitiska-investeringsholding bracht de bal echt aan het rollen.  

Dankzij dit groeikapitaal volgden overnames van bijvoorbeeld Nolmans Familiewinkels en De Roy Center maar ook van de Fun & Fun Factory winkels. De naam Fun bleek zo raak, dat korte tijd later de hele groep onder de naam Fun verder ging, met de intussen gekende mascotte Funny als uithangbord.

Vorige week opende Fun zijn nieuwste winkel in Zwijndrecht, tijd voor Retaildetail om een praatje te maken met Filiep Blontrock, Ceo. Ingewijden kennen hem nog als voormalig algemeen directeur van E5 mode. Samen met Bart Coem
an, die als familiaal aandeelhouder de Raad van Bestuur voorzit, staat hij aan het roer van Fun.

Meneer Blontrock, 3 nieuwe winkels per jaar, het gaat hard?

Het gaat inderdaad hard. Een retailer moet voortdurend in beweging zijn. Zwijndrecht is hier een voorbeeld van. In deze winkel op 2.000 m² vind je al onze vertrouwde concepten, maar ook een paar interessante vernieuwingen zoals de eerste Playmobilshop in België, naast de Mexx corner ook een shop met kindermode van S.Oliver en een zeer uitgebreide Vivaboxcorner. Wij zijn steeds op zoek naar innovatie.

Sinds 2000 houden wij ons aan het groeiritme van 2 tot 3 winkels per jaar, waarvan de laatste 3 jaar telkens een winkel in Wallonië. Ondertussen staat de teller op 30 winkels! Om deze groei ook logistiek te kunnen bestendigen, wordt het distributiecentrum in Oostkamp gevoelig uitgebreid.

Mag ik stellen dat jullie geëvolueerd zijn naar een vrijetijdsketen?

We willen ons duidelijk profileren als een eigentijdse en creatieve vrijetijdsketen voor jong en oud. Je vindt bij Fun immers een zeer uitgebreid aanbod speelgoed, maar ook tal van andere productgroepen hebben er een plaats. Terwijl de kinderen hun hart ophalen aan de nieuwste speelgoedartikelen of naar tekenfilms kijken, kunnen de ouders zich verliezen in de boekenshop, Vivabox Corner of op het seizoensplein waar op dit moment de nieuwste tuincollectie prijkt.

Dat seizoensplein is wat mij betreft de slimmigheid van het concept.

Inderdaad, het geeft ons de mogelijkheid om in te spelen op de verschillende piekperiodes. We hebben eigenlijk 10 grote verkoopmomenten. Dit geeft een bijzondere dynamiek , vermits we maandelijks een andere winkelvloer hebben. Het jaar begint bij Fun half januari met een uitgebreide collectie Valentijngeschenkjes en Carnavalkostuums en -accessoires. Vanaf half februari maakt deze collectie stilaan plaats voor de tuinmeubelen, uitgebreid met barbecues, kampeergerief, parasols en dies meer, gevolgd door de echte zomerproducten en zwembaden.  Andere grote thema’s zijn natuurlijk Terug-naar-school, Halloween, Sinterklaas en Kerstmis en Cadeaus. Je ziet dus telkens de seizoenen terugkeren op ons ‘markt’plein. Met deze pop-ups spelen we constant in op de wisselende behoeften van de klant.

Maar buiten deze “pop –ups” hebben jullie ook constante “shop-in-shops".

 

Inderdaad, die shop-in-shops zijn telkens een aparte beleefwereld. We hebben onze “Disney Plaza”, die uniek is voor België, vermits er in het buitenland enkel eigen Disney shops bestaan. Studio 100 mocht natuurlijk ook niet ontbreken. In de PlopsaShop vind je het meest uitgebreide assortiment aan gadgets en toebehoren van de gekende kinderhelden. Waar we ook trots op zijn, zijn de Legoshop en de Playmobilshop (primeur voor België)!
Terwijl de kinderen genieten van al dit leuks, zien we dat de ouders afzakken naar “hun” afdelingen. De Standaard Bookshop en de Babycorner zijn daar voorbeelden van.
In elke winkel vind je ook een uitgebreide multimedia-afdeling. Je merkt het, er is van alles te beleven en dat zorgt voor klanten die vaak langer dan een half uur in de winkel vertoeven.

 

Ik merk ook huismerken op ?

Juist, en die doen het goed. We staan dicht bij de klant en luisteren naar zijn  verwachtingspatroon. Onze  mascotte, de Funny, is hiervoor een dankbaar gegeven dat we verder uitwerken. Ons blauwe mannetje brengt fun en wekt vertrouwen en we gebruiken hem ook in onze folders. Neem nu de Gouden Funny, die staat bij ons voor “een gouden deal”. Zijn alter ego “Funnie Funnie” beleeft dan weer de dolste avonturen in een reeks eigen kinderboeken.

En natuurlijk prijkt hij als vertrouwensmerk op onze eigen producten. Aangezien onze klanten kwaliteit verwachten, voldoen alle Fun branded artikelen aan strenge kwaliteitsnormen. Want voor die erkenning, daar moet je elke dag opnieuw voor vechten.

De ’10 seizoenen’ gekoppeld aan de diverse ‘shop-in-shops’ vraagt dit veel personeel?

Gemiddeld spreken we over een 10 tot 12 mensen per winkelpunt. In totaal werken er meer dan 400 mensen voor Fun, die  er samen voor zorgen dat we een omzet draaien van meer dan 80 miljoen Euro !

Bij het naar buiten gaan, leerde ondergetekende dhr. Guy Van den Steen kennen. Hij is verantwoordelijk voor operations bij Fun en wist mij te vertellen dat er in de winkel van Zwijndrecht een unieke test loopt i.s.m. Philips. Fun denkt ook groen, vertelde hij, vermits dit de eerste winkel is met elektronische ballasten en hoge druklampen van 100 Watt i.p.v. de gekende lampen van 150 Watt met analoge ballast. Dit bespaart voor deze winkel 10.000 watt per uur. Al zeg ik het zelf, dit resulteert in een zeer mooie kleurweergave.

Jorg Snoeck

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top