United Colors verbleken

United Colors verbleken

altDe Italiaanse Benettonfamilie bouwde een imperium op felgekleurde sweaters, maar de druk van de concurrentie en de gevolgen van de recessie beginnen nu zwaar door te wegen.Het bedrijf voerde in de jaren 80 en 90 zeer controversiële advertentiecampagnes, maar dat lijkt nu al lichtjaren geleden. Nieuwe merkketens zoals Zara en H&M treden op de voorgrond en veroveren wereldwijd van Moskou tot Manilla een koppositie bij de jonge kopers.

 

 

Benetton heeft zwaar te lijden onder de financiële crisis: de winst daalde in de eerste helft van dit jaar met 60% tot 28 miljoen euro in vergelijking met dezelfde periode in 2008 en de verkoop daalde met 11%.  Maar het bedrijf dat al 43 jaar bestaat, is niet van plan om zich zo maar te laten wegdrukken. Vorig jaar nog realiseerde de modeketen een verkoop van 2 miljard euro. De grootste uitdaging voor de stichters bestaat er nu in om de fakkel door te geven aan de volgende generatie. In familiebedrijven is een generatiewissel immers steeds een gevaarlijke onderneming. Als een vuistregel geldt dat slechts 1 op 3 familiebedrijven de overgang van de stichters naar de volgende generatie overleeft en slechts 1 op 10 gaan succesvol door van de tweede naar de derde generatie.

Luciano, Carlo, Gilberto en hun zus Giuliana Benetton fabriceerden in de jaren 50 hun eerste truien op een geleende breimachine. Gilberto was de financiële man , Giuliana was verantwoordelijk voor de kledinglijn, Carlo nam de productie voor zijn rekening en Luciano was het uithangbord van het familiebedrijf. Ondertussen beperkt de groep zich allang niet meer tot kleding alleen: de bekende Benetton kledingketen levert minder dan 25% van de omzet. Het imperium van de familie Benetton heeft ondermeer belangen in het internationale cateringbedrijf Autogrill, in de bandenfabrikant Pirelli, de luchthavens van Firenze, Rome en Turijn, de uitbating van treinstations en snelwegen (waaronder de Italiaanse helft van de Mont Blanc tunnel), in de media en in de banksector. De totale omzet van de groep bedroegvorig jaar bijna 11 miljard euro.


Al een aantal jaren geleden droegen de drie broers en hun zus de dagelijkse leiding van de groep over aan professionele managers die niet tot de familie behoorden. Begin dit jaar gingen ze nog een grote stap verder en legden ze een structuur vast waarbij de gecombineerde familiebelangen netjes verdeeld worden in vier gelijke reeksen van aandelen.Tegelijk werden er lijnen voor de opvolging uitgetekend en regels vastgelegd voor familieleden die hun aandelen willen verkopen.

 

altDe vier stichters hebben samen 14 kinderen. Vier van hen -  1 per stichter - zetelen in de Raad van Bestuur van de familieholding Edizione. Alleen de 45-jarige Alessandro Benetton, de oudste zoon van Luciano, die zelf de oudste van de 4 stichters is, heeft een operationele functie als uitvoerende vice-voorzitter. Alessandro heeft die job aan het hoofd van de familieholding moeten verdienen. Nadat hij afgestudeerd was aan de Harvard Business School werkte hij jarenlang voor Goldman Sachs en richtte nadien een succesvolle investeringsmaatschappij op met participaties in Italiaanse KMO’s. Toen hij de topfunctie kreeg bij zijn familiebedrijf, was dat voor hem toch nog een verrassing.

Alessandro wil de kledingketen Benetton de luister van vroeger teruggeven door een agressieve internationale expansie. 46% van de verkoop wordt nog steeds in Italië gerealiseerd; Europa staat voor 80%.Door sterke locale partnerships aan te gaan wil Alessandro nu veel dieper doordringen in internationale markten. In India opende Benetton in de eerste helft van dit jaar 95 nieuwe winkels. In Mexico worden 250 nieuwe winkelpunten gepland. Andere prioriteiten groeimarkten zijn Latijns Amerika, Turkije, Rusland en China. Tegelijk gaat het bedrijf door een herstructureringsplan om de productie en distributie efficiënter te maken.

“De sleutel tot toekomstig succes voor Benetton”, zegt Alessandro, “ligt in ondernemen en verder investeren. Daarbij moeten we noodzakelijke veranderingen doorvoeren maar vooral focussen op continuïteit.” Zijn neven en nichten aandeelhouders hopen van ganser harte dat hij het bij het rechte eind heeft.


Bron: Time,October 26, 2009

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top