Wordt Free Record Shop een gift shop?

Wordt Free Record Shop een gift shop?
alt Een Boeiend gesprek met Serge Couvreur, COO van de Free Record Shop Holding.

Retaildetail sprak met Serge Couvreur, gepokt en gemazeld ervaringsdeskundige in de entertainment sector. Na omzwervingen bij Warner bros, Polygram en Kinepolis kwam hij in de retail terecht. Free Record Shop was de bestemming. Nog steeds entertainment, maar toch ‘lichtjes’ anders. Real estate, inventarissen, voorraadbeheer, stockrotatie en omloopsnelheden, logistiek, HR, vakbonden, fraudebestrijding, … Het was toch even wennen. Maar goed, omringd  door zeer een sterk team heeft hij zich de stap richting retail nooit beklaagd. Het verging hem zelfs zo goed ,dat de stap naar de Free Record Shop Holding een logisch vervolg was.  Free Record Shop Holding heeft buiten Free Record Shop nog enkele leuke namen in zijn merkenportfolio: Game Mania , Build a Bear, Van Leest, Fame en Freetel.Intern heeft men het wel eens over de gele groep rond Game mania en de blauwe groep rond Free Record Shop. Recent kwam er nog een participatie van 50 % in Expo bovenop. Tijd voor een Retaildetail interview.

RD: Hoe was 2009 voor jou en Free Record Shop, Serge?
SC: Al bij al vrij positief.  Wij hebben als groep goed geanticipeerd op de crisis. Wij hadden een masterplan klaar en hebben dat ook toegepast. De sluiting van het hoofdkantoor in Eindhoven  en de reorganisatie van onze Van Leest formule waren voorzien. Van Leest sprak misschien een iets hoger klantensegment aan dan Free Record Shop, maar was niet langer echt onderscheidend. De doelgroepen waren te sterk naar elkaar toegegroeid,  vandaar onze beslissing. Van Leest bestaat vandaag enkel nog als shop-in-shop formule ondermeer in de Bijenkorf en de grote boekhandels van Paagman en Donnerwerden. In Nederland worden in de retailsector cijfers tot minus 20% opgetekend. Wij hebben de schade tot 5% kunnen beperken; in België groeiden we zelfs door met 3%. Alle overtollige vetrandjes werden weggesneden zodat de groep opnieuw scherp staat voor de toekomst. De eerste resultaten van de eindejaarsperiode zijn trouwens schitterend: +16 %!

RD: Maar toch, uw joker is niet Free Record Shop, wel Game Mania.
SC: Klopt. De “gele club” heeft, in België en in Nederland, schitterend gepresteerd. De Vanleest locaties werden Game Mania’s en dat leverde ons een dubbele bonus op. Onze Free Records doen het nog beter nu Van Leest niet meer in de buurt is en Game Mania explodeert. Als de “gele club” in de buurt zit wordt het game-assortiment van Free Record  iets kleiner. Enkel de 50 topartikelen van de afdeling games houden we dan in assortiment. De vrijgekomen ruimtes vullen we dan in met een groter aanbod film en muziek. De verkoop in Nederland kreeg een extra boost door de vele nieuwe winkelopeningen.

RD: Vrij turbulent jaar toch; heb je het gevoel dat er nog rek in jullie formules zit?
SC: Oh ja, natuurlijk. In Nederland is er ruimte voor minimaal extra 50 Game Mania’s en die zullen er ook komen. In Vlaanderen is er nog een potentieel voor maximaal 10 bijkomende Game Mania’s. In Vlaanderen hebben we op 3 winkels na  alle gebieden toevertrouwd aan franchisenemers; in Nederland zijn het vooral eigen winkels. Wallonië ligt nog open.

RD: Is zoveel proximiteit anno 2010 wel nodig? Wordt retail vandaag niet anders gespeeld?
SC: Klopt. De aankoopbeslissing wordt niet alleen in de winkel genomen; ook van op de laptop. Maar wij hebben gelukkig snel genoeg geanticipeerd op de online ontwikkelingen. We hebben ons altijd opengesteld voor het net en dat loont zich nu. Onze webshop draait beter dan ooit en wat merkwaardig en interessant is: een respectabel deel van onze klanten – zowel bestaand cliënteel als nieuwe online klanten – bestelt via internet, maar wil de  games of DVD’s wel zelf komen oppikken in de winkel.

RD: Doen jullie daar iets mee, met dat wijzigend aankoopgedrag?
SC: Natuurlijk, het zou misdadig zijn om dat niet te doen. Wij gaan ons webshopaanbod uitbreiden met bijvoorbeeld flatscreens en small electronics. We kunnen het logistiek aan om onze winkels als afhaalshops in te schakelen. Ondertussen krijgen we op het winkelpunt een nieuwe verkoopsopportuniteit. Een enorme u-turn, maar wij moeten mee. Precies dat maakt het boeiend.

RD: Wat met Expo?
SC: Expo is sinds kort een 50 % dochter; een dochter die het trouwens zeer goed doet.  We voelen dat ook onze eigen formules meer en meer evolueren naar gift shops, vandaar die logische strategische alliantie met Expo. Er is een goede synergie tussen de shops en de webshop en zeker in de nieuwe vestigingen, zoals bv. Brasschaat, maken we volop en met succes gebruik van die troefkaart.

RD: En dan is er nog het faillissement van Sonica met de Bilbo en Extrazone winkels.
SC: We hebben zeker geen leedvermaak met Sonica, die we steeds geapprecieerd hebben als hardwerkende sectorgenoten. Maar hun faillissement hertekent wel fundamenteel het landschap in onze sector. Free Record Shop heeft zo 10 toplocaties, waar ze voorheen niet binnengeraakten, aan zijn aanbod kunnen toevoegen. Los van het debacle van Sonica, hebben we ook in Wallonië – en dat is hot news – een veelbelovende overname gerealiseerd: Mediadis. De overname van deze in Wallonië en ook internationaal zeer gekende webshop, sluit naadloos aan bij onze gift shop strategie. Free record Shop heeft in Vlaanderen een zeer betrouwbare reputatie; Mediadis heeft diezelfde reputatie in Wallonië.  Zeer belangrijk voor onze expansie- en diversificatiestrategie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top