Waalse keten van bouwmaterialen Bodymat wordt Allmat | RetailDetail

Waalse keten van bouwmaterialen Bodymat wordt Allmat

Waalse keten van bouwmaterialen Bodymat wordt Allmat
Foto: Allmat

De Waalse keten van bouwmaterialen Bodymat scheurt zich af van de Franse groepering BigMat en gaat op eigen houtje verder onder de formulenaam Allmat

 

Vrijheid om te onderhandelen

Onder leiding van Amélie et Arnaud Body maakt de Naamse bouwmarktformule met dertien vestigingen zich los van de Franse inkoopgroepering. Het is de bedoeling om de keten zelfstandig verder te ontwikkelen en te moderniseren. Allmat wil klanten een zeer breed gamma aan kwalitatieve bouwmaterialen aanbieden, legt zaakvoerder Arnaud Body uit. Door voortaan volledig vrij te kunnen onderhandelen met leveranciers verwacht de nieuwe formule ook de beste prijs-kwaliteitverhouding te kunnen bieden. 

 

“Onze nieuwe autonomie is ook essentieel op het vlak van marketingontwikkeling: premiummerken, eigen merken, promoties, …”, klinkt het. Allmat blijft overigens, net zoals Bodymat vroeger, zowel professionele als particuliere klanten bedienen.

 

Digitaal platform en expansie voor ogen

De verandering komt er nadat de zaakvoerders twee jaar geleden het bedrijf overnamen van hun vader Philippe Body. Samen willen ze het familiebedrijf verder laten uitgroeien tot een vaste waarde op de Waalse markt, al blijven de structuren en medewerkers ongewijzigd. “Wij staan voor dezelfde waarden en streven dezelfde doelstellingen na”, zegt medezaakvoerder Amélie Body.

 

De meeste verkooppunten zijn inmiddels gerenoveerd volgens het nieuwe concept, andere investeringen staan op de planning: in eerste instantie wil de bouwmarktketen een digitaal en logistiek platform ontwikkelen om zich klaar te maken voor “de retail van morgen”. De groep wil op termijn ook nieuwe winkels openen.

 

Vandaag heeft Allmat al meer dan 400 medewerkers, dertien winkels, een houthandel en twee logistiek platformen. Het bedrijf uit Namen is daarmee goed voor zo’n 118 miljoen euro omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Spontane staking uitgebroken bij Brico

23/04/2018

Afgelopen zaterdag waren alle Brico-winkels in Brussel dicht, net als een aantal vestigingen in Vlaanderen en Wallonië. De medewerkers legden er spontaan het werk neer omdat de Brico in Molenbeek sluit.

Het retailprofiel van Erwin Van Osta (Hubo): "Ik geef het toe, ik ben een speed addict"

03/04/2018

Wat brengt de toekomst voor DIY? Op het RetailDetail Congress op 26 april horen we het van Hubo-CEO Erwin Van Osta. Samen met andere Belgische CEO’s geeft hij er een unieke inkijk in ‘onze’ retail. Wie zijn ze en wat drijft hen?

Hubo neemt bouwmarkt in Wevelgem over

03/04/2018

Bouwmarktketen Hubo neemt het familiebedrijf Texas in Wevelgem over. De hout- en bouwmarkt, in de streek en in de doe-het-zelfwereld al 30 jaar een gevestigde naam, gaat vanaf 24 april verder onder de Hubo-vlag.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.

Intergamma koopt Ierse franchisenemer uit

08/03/2018

De verkoopsovereenkomst tussen Intergamma en de CRH-groep is een feit. Het moederbedrijf van Gamma en Karwei zal voortaan meer dan de helft van zijn bouwmarkten, waarvan twintig in ons land, zelf beheren.

Intergamma splitst in twee groepen

09/02/2018

De overname van de winkels van CRH bij Intergamma heeft ervoor gezorgd dat de doe-het-zelfgroep zich in twee stukken heeft gesplitst. Acht aandeelhouders die niet akkoord zijn met de overname gaan immers voortaan hun eigen weg.