Comeos: "Nota Di Rupo is forse stap in goede richting" | RetailDetail

Comeos: "Nota Di Rupo is forse stap in goede richting"

Comeos: "Nota Di Rupo is forse stap in goede richting"

Opluchting voor Elio Di Rupo: er zijn ook een paar positieve reacties te horen op zijn nieuwe formatienota. Zo is er Comeos, de federatie voor de Belgische handel en dienstensector, die in het document een forse stap vooruit ziet.

Opluchting voor Elio Di Rupo: er zijn ook een paar positieve reacties te horen op zijn nieuwe formatienota. Zo is er Comeos, de federatie voor de Belgische handel en dienstensector, die in het document een forse stap vooruit ziet.

 

"Handel is de sleutel van de economie"

Comeos looft de woorden van Di Rupo, die zegt dat de handel één van de drie sleutelsectoren van de economie is. Met 400.000 werknemers kan de handel volgens hem als de grootste werkgever in de privésector beschouwd worden. "Als het activeringsluik volledig wordt uitgevoerd, kan een deel van de 250.000 vooropgestelde nieuwe jobs bij ons gecreëerd worden", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos.

 

"Pas op voor Kafka en prijscontroles"

 

Comeos waarschuwt wel voor een aantal minpunten in de tekst, zoals "een rist nieuwe regels en bepalingen in plaats van een administratieve vereenvoudiging". Bovendien vreest het vroegere Fedis ook voor een verdere regionalisering, aangezien "het gros van onze leden in de drie gewesten actief is".

 

Daarnaast kan de federatie zich ook niet vinden in het luik over competitiviteit: "Europa vindt dat België de competitiviteit in de handel moet stimuleren, maar in de plaats daarvan is het voorstel om een doorgedreven prijscontrole door te voeren. Met het versterken van het Prijzenobservatorium bestrijd je symptomen, in plaats van de oorzaken aan te pakken", aldus nog Michel, die verder hoopt dat deze nota nu wel de regeringsonderhandelingen zal bespoedigen.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top