Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner | RetailDetail

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner
Foto: Bakker.com

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

 

"Bakker.com biedt unieke kansen"

Bakker.com is in februari failliet verklaard, maar maakt nu al een doorstart dankzij een groep van hoofdzakelijk Nederlandse ondernemers. “Bakker.com biedt unieke kansen”, zegt initiatiefnemer Martijn van Scherpenzeel van Globitas. “Het bedrijf is al 73 jaar actief om rechtstreeks van de kwekers aan de consument te leveren. De hele waardeketen wordt overgeslagen. Dat maakt het mogelijk een kwalitatief goed product tegen een faire prijs bij de klant thuis af te leveren.”


Bij de doorstart zijn een beperkt deel van de banen behouden. Vorig jaar werkten nog 200 mensen voor het bedrijf, dat in 17 landen tuinproducten zoals bloembollen, bloemzaden en planten levert. Daarvan werkten 130 werknemers in Nederland en minstens 50 maken de overstap naar het nieuwe bedrijf. Op termijn denken de overnemers het aantal arbeidsplaatsen weer te kunnen uitbreiden. Een aantal medewerkers wordt ook mede-eigenaar. 

 

E-commerceplatform voor kwekers, retailers en meer

Topman van Bakker.com wordt Erwin van Cooth. Hij wil het bedrijf samen met Scherpenzeel omvormen tot een platform, dat zich naast eigen e-commerce ook openstelt voor externe partijen en dus een marktplaats voor groenproducten wordt. Het wil zo ook de fulfilment voor kwekers, retailers en e-commercespelers gaan doen.


“Met het nieuwe Bakker.com gaan we nauw samenwerken met andere e-commercepartijen en retailers. Deze partijen kunnen gebruikmaken van het platform en van onze expertise en tegelijk meeliften op een snelgroeiende online markt voor groenproducten,” legt de nieuwe CEO uit. Leveranciers zullen daarbij ook nauwer betrokken worden in het businessproces, waarin volgens de overnemers data, efficiency en outsourcing een belangrijke rol krijgen.

 

De bedoeling is dat Bakker.com in de tweede helft van mei weer operationeel is. Op zijn hoogtepunt was Bakker.com de grootste ‘direct seller’ van groenproducten en met een omzet van meer dan 160 miljoen euro actief in 20 landen. Op 5 februari 2018 ging het bedrijf echter failliet, naar eigen zeggen omdat het te laat in e-commerce stapte.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Spontane staking uitgebroken bij Brico

23/04/2018

Afgelopen zaterdag waren alle Brico-winkels in Brussel dicht, net als een aantal vestigingen in Vlaanderen en Wallonië. De medewerkers legden er spontaan het werk neer omdat de Brico in Molenbeek sluit.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Waalse keten van bouwmaterialen Bodymat wordt Allmat

17/04/2018

De Waalse keten van bouwmaterialen Bodymat scheurt zich af van de Franse groepering BigMat en gaat op eigen houtje verder onder de formulenaam Allmat

Hans Anders rondt kaap van 200 miljoen euro omzet

12/04/2018

De Nederlandse brillenketen Hans Anders heeft zijn omzet vorig jaar met 6% opgeschroefd tot 203,7 miljoen euro. De optiekketen kondigt tegelijk aan zich terug te trekken uit de Franse markt.

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

12/04/2018

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.

Geraakt Hema niet verkocht?

11/04/2018

De Nederlandse warenhuisketen Hema, die sinds september in de etalage staat, geraakt maar moeilijk verkocht. Geïnteresseerde partijen vinden de keten te duur. Eerdere verkooppogingen mislukten ook al.