Brico sterkhouder in vernieuwde Maxeda DIY Group | RetailDetail

Brico sterkhouder in vernieuwde Maxeda DIY Group

Brico sterkhouder in vernieuwde Maxeda DIY Group

Na een jaar van transformatie mag Maxeda zich anno 2012 een ‘pur sang’ doe-het-zelfretailer noemen. De retailgroep, die zijn boekjaar afsluit als Maxeda DIY Group, heeft er een totale investering van 35 miljoen euro opzitten en noemt zichzelf nu “goed voorbereid op de toekomst”.

Strategische heroriëntatie

Hoewel Maxeda zowel zijn omzet (-0,5% naar 1.360 miljoen euro) als winst (-9% tot 117 miljoen euro)  zag dalen in het gebroken boekjaar 2011/2012, heeft de retailholding het voorbije jaar succesvol zijn transformatie tot een volwaardige doe-het-zelfspeler afgerond. De mode-afdeling van de groep werd in een “strategische heroriëntatie” afgestoten en vandaag noemt de groep zich de grootste doe-het-zelfretailer in de Benelux qua oppervlakte.

 

Toch geeft topman George Adams toe dat dat, gezien de “uitermate uitdagende economische markt”, niet zomaar van een leien dakje gaat. De Belgische bouwmarktketens Brico en Brico Plan-it presteerden in het afgelopen boekjaar een vergelijkbare omzetstijging van 2,3%, waarmee de ketens het nipt minder goed deden dan de totaliteit van de Belgische doe-het-zelfmarkt (+2,5%).

 

In Nederland, waar de consument het klussen in crisistijd nog meer uitstelt, zagen Maxeda’s formules Praxis en Formido hun omzet nog verder terugvallen (-3,7%). De enseignes deden het daar echter beter dan de markt, die liefst 5,4% terugviel het afgelopen jaar.

 

Investeringen in aanbod en logistiek

Maxeda DIY Group verwacht echter weldra de vruchten te kunnen plukken van de investeringen. “Maxeda DIY Group is goed voorbereid op de toekomst. Consumenten willen steeds meer waar voor hun geld en goedkopere producten,” legt Adams uit. De strategische pijlers bestaan daarom uit investeringen in nieuwe assortimenten, eigen merken, een efficiëntere logistiek en de vernieuwing van winkels.

 

Zo heeft Maxeda DIY onder meer een inkoopkantoor in Sjanghai geopend en werden 10 winkels vernieuwd. Voor België waren dat de Brico-vestigingen Oudergem, Burcht, Turnhout, Drogenbos en Herstal. Ook opent Brico twee nieuwe Brico City-winkels in St. Gilles en Jette en één nieuwe franchisewinkel in Merchtem.

 

Maxeda DIY Group bestaat uit de formules Praxis en Formido in Nederland en Brico en Brico Plan-It in België en Luxemburg. De groep telt in totaal 363 winkels, zowel in eigendom als in franchise, en heeft meer dan 6.000 medewerkers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Intergamma rondt overname grootste franchisenemer af

18/07/2018

De Intergamma-groep boven Gamma en Karwei heeft de overname afgerond van zijn grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep. De overname was in februari al getekend, maar moest nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. 

Intergamma stelt Sebastiaan de Jong aan als CCO

06/07/2018

Sebastiaan de Jong vervoegt eind dit jaar de directie van Intergamma. De 44-jarige zal er vanaf oktober als commercieel directeur mee de verantwoordelijkheid dragen over Gamma Nederland, Gamma België en Karwei.

Hoe categoriemanagement bij Gamma de shopper ontzorgt

31/05/2018

"Doe-het-zelf is een agressieve, sterk door promoties gedreven markt." Dat zeggen wij niet, maar wel Kristin Van Limbergen, manager categoriemanagement bij Gamma België. Biedt een doorgedreven categoriemanagement dan concurrentieel voordeel?

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.