Brico sterkhouder in vernieuwde Maxeda DIY Group | RetailDetail

Brico sterkhouder in vernieuwde Maxeda DIY Group

Brico sterkhouder in vernieuwde Maxeda DIY Group

Na een jaar van transformatie mag Maxeda zich anno 2012 een ‘pur sang’ doe-het-zelfretailer noemen. De retailgroep, die zijn boekjaar afsluit als Maxeda DIY Group, heeft er een totale investering van 35 miljoen euro opzitten en noemt zichzelf nu “goed voorbereid op de toekomst”.

Strategische heroriëntatie

Hoewel Maxeda zowel zijn omzet (-0,5% naar 1.360 miljoen euro) als winst (-9% tot 117 miljoen euro)  zag dalen in het gebroken boekjaar 2011/2012, heeft de retailholding het voorbije jaar succesvol zijn transformatie tot een volwaardige doe-het-zelfspeler afgerond. De mode-afdeling van de groep werd in een “strategische heroriëntatie” afgestoten en vandaag noemt de groep zich de grootste doe-het-zelfretailer in de Benelux qua oppervlakte.

 

Toch geeft topman George Adams toe dat dat, gezien de “uitermate uitdagende economische markt”, niet zomaar van een leien dakje gaat. De Belgische bouwmarktketens Brico en Brico Plan-it presteerden in het afgelopen boekjaar een vergelijkbare omzetstijging van 2,3%, waarmee de ketens het nipt minder goed deden dan de totaliteit van de Belgische doe-het-zelfmarkt (+2,5%).

 

In Nederland, waar de consument het klussen in crisistijd nog meer uitstelt, zagen Maxeda’s formules Praxis en Formido hun omzet nog verder terugvallen (-3,7%). De enseignes deden het daar echter beter dan de markt, die liefst 5,4% terugviel het afgelopen jaar.

 

Investeringen in aanbod en logistiek

Maxeda DIY Group verwacht echter weldra de vruchten te kunnen plukken van de investeringen. “Maxeda DIY Group is goed voorbereid op de toekomst. Consumenten willen steeds meer waar voor hun geld en goedkopere producten,” legt Adams uit. De strategische pijlers bestaan daarom uit investeringen in nieuwe assortimenten, eigen merken, een efficiëntere logistiek en de vernieuwing van winkels.

 

Zo heeft Maxeda DIY onder meer een inkoopkantoor in Sjanghai geopend en werden 10 winkels vernieuwd. Voor België waren dat de Brico-vestigingen Oudergem, Burcht, Turnhout, Drogenbos en Herstal. Ook opent Brico twee nieuwe Brico City-winkels in St. Gilles en Jette en één nieuwe franchisewinkel in Merchtem.

 

Maxeda DIY Group bestaat uit de formules Praxis en Formido in Nederland en Brico en Brico Plan-It in België en Luxemburg. De groep telt in totaal 363 winkels, zowel in eigendom als in franchise, en heeft meer dan 6.000 medewerkers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

Hubo werkt samen met klussersplatform ListMinut

08/05/2018

Klanten van doe-het-zelfketen Hubo kunnen sinds maandag een beroep doen op de ruim 4.000 klussers van het deelplatform ListMinut. Beide organisaties kondigen een partnerschap aan voor een periode van minstens vijf jaar.

Floralux opent tweede megatuincenter in Limburg

27/04/2018

Tuincentrum Floralux, in Dadizele goed voor 25.000 m², opent op 1 mei een tweede winkel in het Limburgse Ham. De West-Vlamingen bouwen er een verkooppunt van 15.000 m² op de plaats van het tuincentrum ’t Serreke.

Spontane staking uitgebroken bij Brico

23/04/2018

Afgelopen zaterdag waren alle Brico-winkels in Brussel dicht, net als een aantal vestigingen in Vlaanderen en Wallonië. De medewerkers legden er spontaan het werk neer omdat de Brico in Molenbeek sluit.

Waalse keten van bouwmaterialen Bodymat wordt Allmat

17/04/2018

De Waalse keten van bouwmaterialen Bodymat scheurt zich af van de Franse groepering BigMat en gaat op eigen houtje verder onder de formulenaam Allmat

Het retailprofiel van Erwin Van Osta (Hubo): "Ik geef het toe, ik ben een speed addict"

03/04/2018

Wat brengt de toekomst voor DIY? Op het RetailDetail Congress op 26 april horen we het van Hubo-CEO Erwin Van Osta. Samen met andere Belgische CEO’s geeft hij er een unieke inkijk in ‘onze’ retail. Wie zijn ze en wat drijft hen?