Brico sterkhouder in vernieuwde Maxeda DIY Group | RetailDetail

Brico sterkhouder in vernieuwde Maxeda DIY Group

Brico sterkhouder in vernieuwde Maxeda DIY Group

Na een jaar van transformatie mag Maxeda zich anno 2012 een ‘pur sang’ doe-het-zelfretailer noemen. De retailgroep, die zijn boekjaar afsluit als Maxeda DIY Group, heeft er een totale investering van 35 miljoen euro opzitten en noemt zichzelf nu “goed voorbereid op de toekomst”.

Strategische heroriëntatie

Hoewel Maxeda zowel zijn omzet (-0,5% naar 1.360 miljoen euro) als winst (-9% tot 117 miljoen euro)  zag dalen in het gebroken boekjaar 2011/2012, heeft de retailholding het voorbije jaar succesvol zijn transformatie tot een volwaardige doe-het-zelfspeler afgerond. De mode-afdeling van de groep werd in een “strategische heroriëntatie” afgestoten en vandaag noemt de groep zich de grootste doe-het-zelfretailer in de Benelux qua oppervlakte.

 

Toch geeft topman George Adams toe dat dat, gezien de “uitermate uitdagende economische markt”, niet zomaar van een leien dakje gaat. De Belgische bouwmarktketens Brico en Brico Plan-it presteerden in het afgelopen boekjaar een vergelijkbare omzetstijging van 2,3%, waarmee de ketens het nipt minder goed deden dan de totaliteit van de Belgische doe-het-zelfmarkt (+2,5%).

 

In Nederland, waar de consument het klussen in crisistijd nog meer uitstelt, zagen Maxeda’s formules Praxis en Formido hun omzet nog verder terugvallen (-3,7%). De enseignes deden het daar echter beter dan de markt, die liefst 5,4% terugviel het afgelopen jaar.

 

Investeringen in aanbod en logistiek

Maxeda DIY Group verwacht echter weldra de vruchten te kunnen plukken van de investeringen. “Maxeda DIY Group is goed voorbereid op de toekomst. Consumenten willen steeds meer waar voor hun geld en goedkopere producten,” legt Adams uit. De strategische pijlers bestaan daarom uit investeringen in nieuwe assortimenten, eigen merken, een efficiëntere logistiek en de vernieuwing van winkels.

 

Zo heeft Maxeda DIY onder meer een inkoopkantoor in Sjanghai geopend en werden 10 winkels vernieuwd. Voor België waren dat de Brico-vestigingen Oudergem, Burcht, Turnhout, Drogenbos en Herstal. Ook opent Brico twee nieuwe Brico City-winkels in St. Gilles en Jette en één nieuwe franchisewinkel in Merchtem.

 

Maxeda DIY Group bestaat uit de formules Praxis en Formido in Nederland en Brico en Brico Plan-It in België en Luxemburg. De groep telt in totaal 363 winkels, zowel in eigendom als in franchise, en heeft meer dan 6.000 medewerkers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Intergamma splitst in twee groepen

09/02/2018

De overname van de winkels van CRH bij Intergamma heeft ervoor gezorgd dat de doe-het-zelfgroep zich in twee stukken heeft gesplitst. Acht aandeelhouders die niet akkoord zijn met de overname gaan immers voortaan hun eigen weg.

Brico en Brico Planit vernieuwen winkelformules

07/02/2018

Doe-het-zelfketen Brico kiest voor een differentiatiestrategie met drie winkelformats en investeert miljoenen euro’s in een renovatie van het hele winkelnetwerk, aan een ritme van vijf à zes winkels per jaar.

Intergamma neemt grootste franchisenemer over

07/02/2018

Intergamma, het moederbedrijf van Gamma en Karwei, heeft de Van Neerbos Groep overgenomen. Die groep is met 156 vestigingen de grootste franchisenemer van Intergamma en is in handen van het Ierse CRH.

Colora opent 60ste verfwinkel in Bree

10/01/2018

Zaterdag opent in Bree de zestigste winkel van Colora, de winkelketen van de Belgische verfproducent BOSS paints. Uitbater Kris Peter Follon was voorheen coach voor meer dan dertig filialen van de keten.

Overname Bricorama door Les Mousquetaires afgerond

05/01/2018

De overname van de doe-het-zelfketen Bricorama door franchisegroep Les Mousquetaires heeft groen licht gekregen van de Franse concurrentiewaakhond. Les Mousquetaires wordt zo de nummer drie op de Franse doe-het-zelfmarkt.

 

Brico eist 7 miljoen van Brusselse franchisenemer

05/01/2018

Brico heeft een van zijn franchisenemers voor de rechter gesleept. De doe-het-zelfketen eist zeven miljoen euro van de Brusselse franchisenemer Benimmo en verkreeg al het ontslag van de zaakvoerders. 

 

Back to top