Brico stopt spaaractie na fraude met zegels

Brico stopt spaaractie na fraude met zegels
Brico Zemst

Doe-het-zelfketen Brico heeft een spaaractie stopgezet, nadat er massaal fraude werd gepleegd met de zegeltjes. Test-Aankoop vindt dat Brico de zaak beter had moeten aanpakken en zich op de fraudeurs moet richten.

Tienduizenden euro’s

Bij de spaaractie kregen klanten van Brico per aankoopschijf van tien euro een zegel. Vijf zegels konden ze inruilen voor een korting van vijf euro. Tien zegels waren goed voor een waardebon van 15 euro.

 

Die zegels werden echter op grote schaal nagemaakt, volgens Brico. “De vervalste zegeltjes duiken zowat overal in België op in onze winkels. We zien geen andere mogelijkheid dan onze spaaractie vroegtijdig stop te zetten. Want dit kost ons veel geld”, aldus Rudi Schautteet, operationeel directeur van Brico.

 

De fraude heeft alvast voor flink wat schade gezorgd, want de vervalsers zouden al voor enkele tienduizenden euro’s aan waardebonnen vergaard hebben met de valse zegels. Klanten kunnen hun volle kaarten wel nog inruilen, maar het personeel wordt op het hart gedrukt de kaarten bijzonder goed na te kijken.

 

Brico had in de eigen regels aangegeven dat het mogelijk was om de actie vroegtijdig stop te zetten, maar bij Test-Aankoop vinden ze dat het probleem fout wordt aangepakt. “Wij hadden liever gezien dat Brico alles in het werk had gesteld om de fraudeurs eruit te halen, in plaats van meteen al hun klanten af te straffen voor de ontdekte fraude.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

ING moet schadevergoeding aan Foot Locker

07/08/2017

De Nederlandse ING Bank moet de Nederlandse en Europese tak van Foot Locker een schadevergoeding van 300.000 euro betalen. Dat heeft een rechter beslist nadat Foot Locker in 2015 voor 1,8 miljoen euro werd opgelicht.

Vertrek grootste aandeelhouder Intergamma zorgt voor onrust

01/08/2017

De Ierse groep CRH, die net geen 50 procent van de aandelen van doe-het-zelfgroep Intergamma in handen heeft, wil die aandelen van de hand doen, maar de overige aandeelhouders komen niet tot een gepaste oplossing.

Gamma lanceert nieuwe app

03/07/2017

Doe-het-zelfketen Gamma heeft een nieuwe app gelanceerd, die naast de servicepunten en de webshop de digitale strategie van de keten moet ondersteunen. In de app kunnen gebruikers onder andere hun pluskaart opslaan.

BigMat opent eerste Brusselse vestiging

03/07/2017

Doe-het-zelfketen BigMat heeft zijn eerste vestiging in Brussel geopend in de Arthur Maesstraat in Haren. Tot nu toe was de keten enkel te vinden in Wallonië.

Mogelijk fraude bij faillissement Charles Vögele

27/06/2017

De curatoren die het faillissement van de Nederlandse tak van modeketen Charles Vögele afhandelen, zeggen mogelijk op een vorm van faillissementsfraude te zijn gestoten. Geld van heel wat Nederlandse filialen werd immers overgeheveld naar een Zwitserse holding.

Wijs neemt Belgische e-commerce onder de loep

12/05/2017

Als het gaat over e-commerce in België, vallen vaak woorden als ‘achterophinken’, ‘inhaalbeweging’ en ‘voorbeeld Nederland’. Digitaal agentschap Wijs wil de vinger op de zere plek leggen en organiseert een enquête.

Back to top