DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

495,5 miljoen euro

Met een halfjaarwinst vóór belastingen van 440 miljoen pond (omgerekend 495 miljoen euro) doet Kingfisher, de groep boven de Britse ketens B&Q en Screwfix en de Franse ketens Castorama en Brico Dépôt, 0,9% beter dan vorig jaar en klopt in één adem ook de verwachtingen (de analisten gingen uit van 426 miljoen pond).

 

Tot daar echter het goede nieuws, want de nettowinst nam een duik met 8,1% tot 295 miljoen pond (343 miljoen euro) en de omzetverhoging van 4,5% tot ruim 6 miljard pond (of zo’n zeven miljard euro) is eigenlijk volledig toe te schrijven aan het zwakke pond (dat de omzet uit het buitenland kunstmatig ‘opblaast’). Exclusief wisselkoerseffecten is de verkoop namelijk met 1,3% gezakt.

 

Enkel ‘professioneel’ segment in de plus

In het Verenigd Koninkrijk ziet Kingfisher zijn omzet met 1,1% stijgen. Dat is wel enkel te danken aan Screwfix, de Britse keten die zich richt tot vaklui. Die verkocht 11,7% meer, al volstond dat niet om de daling bij grootpublieksketen B&Q (-2,3%) goed te maken.

 

De Franse dochters presteerden zo mogelijk nog slechter: zij zagen hun omzet liefst 4,6% dalen, veel meer dan de totale doe-het-zelfmarkt (die er volgens de Franse Nationale Bank met 0,2% op achteruitging).

 

Voor het tweede semester blijft de Franse CEO van Kingfisher, Véronique Laury, heel voorzichtig. Enerzijds herbevestigt ze haar geloof in het vijfjarenplan dat Kingfisher vorig jaar lanceerde en dat voorziet in een totale investering van 800 miljoen pond (onder meer online), anderzijds blijft het afwachten wat de gevolgen van de Brexit zullen zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.