DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

495,5 miljoen euro

Met een halfjaarwinst vóór belastingen van 440 miljoen pond (omgerekend 495 miljoen euro) doet Kingfisher, de groep boven de Britse ketens B&Q en Screwfix en de Franse ketens Castorama en Brico Dépôt, 0,9% beter dan vorig jaar en klopt in één adem ook de verwachtingen (de analisten gingen uit van 426 miljoen pond).

 

Tot daar echter het goede nieuws, want de nettowinst nam een duik met 8,1% tot 295 miljoen pond (343 miljoen euro) en de omzetverhoging van 4,5% tot ruim 6 miljard pond (of zo’n zeven miljard euro) is eigenlijk volledig toe te schrijven aan het zwakke pond (dat de omzet uit het buitenland kunstmatig ‘opblaast’). Exclusief wisselkoerseffecten is de verkoop namelijk met 1,3% gezakt.

 

Enkel ‘professioneel’ segment in de plus

In het Verenigd Koninkrijk ziet Kingfisher zijn omzet met 1,1% stijgen. Dat is wel enkel te danken aan Screwfix, de Britse keten die zich richt tot vaklui. Die verkocht 11,7% meer, al volstond dat niet om de daling bij grootpublieksketen B&Q (-2,3%) goed te maken.

 

De Franse dochters presteerden zo mogelijk nog slechter: zij zagen hun omzet liefst 4,6% dalen, veel meer dan de totale doe-het-zelfmarkt (die er volgens de Franse Nationale Bank met 0,2% op achteruitging).

 

Voor het tweede semester blijft de Franse CEO van Kingfisher, Véronique Laury, heel voorzichtig. Enerzijds herbevestigt ze haar geloof in het vijfjarenplan dat Kingfisher vorig jaar lanceerde en dat voorziet in een totale investering van 800 miljoen pond (onder meer online), anderzijds blijft het afwachten wat de gevolgen van de Brexit zullen zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Intergamma rondt overname grootste franchisenemer af

18/07/2018

De Intergamma-groep boven Gamma en Karwei heeft de overname afgerond van zijn grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep. De overname was in februari al getekend, maar moest nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. 

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.