Doe-het-zelfwinkels zien in 2015 omzet opnieuw dalen | RetailDetail

Doe-het-zelfwinkels zien in 2015 omzet opnieuw dalen

Doe-het-zelfwinkels zien in 2015 omzet opnieuw dalen
http://www.shutterstock.com/nl/pic-225342757/

De doe-het-zelfsector heeft de positieve evolutie uit 2014 niet kunnen doortrekken in het voorbije jaar. In 2014 was de omzet in de branche nog licht gestegen, maar vorig jaar was er opnieuw sprake van een daling van twee procent.

 

Hogere prijzen

De omzet lag zo in 2015 een kwart lager dan in 2007, vlak voor de crisis. Ook het volume is tegenover 2014 met twee procent gedaald en is nu al een derde lager dan in 2007. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

 

Ook de bouwmarkten, de grootste sector binnen de branche, ontsnappen niet aan de negatieve spiraal. In 2015 is de omzet met 1,6 procent gedaald ten opzichte van 2014. Vergeleken met 2007 is er zelfs sprake van een daling van 23 procent. De prijzen in de sector zijn tussen 2007 en 2015 nochtans met bijna 10 procent gestegen. In volume was de daling ten opzichte van 2007 dan ook nog groter. Over heel die periode is het volume met bijna 30 procent gedaald.

 

Het komt dan ook niet als een verrassing dat het aantal doe-het-zelfbedrijven sinds 2007 flink is gedaald. In 2007 waren er nog 2.330 bedrijven, terwijl dat er in 2015 nog maar 1.960 waren. Dat is een daling van 16 procent. De grootste daling is te vinden bij de verkopers van verf en behang (-21 procent), maar ook het aantal bouwmarkten kende een klap van 20 procent, van 1.000 in 2007 naar 780 eind 2015.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe categoriemanagement bij Gamma de shopper ontzorgt

31/05/2018

"Doe-het-zelf is een agressieve, sterk door promoties gedreven markt." Dat zeggen wij niet, maar wel Kristin Van Limbergen, manager categoriemanagement bij Gamma België. Biedt een doorgedreven categoriemanagement dan concurrentieel voordeel?

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

Hubo werkt samen met klussersplatform ListMinut

08/05/2018

Klanten van doe-het-zelfketen Hubo kunnen sinds maandag een beroep doen op de ruim 4.000 klussers van het deelplatform ListMinut. Beide organisaties kondigen een partnerschap aan voor een periode van minstens vijf jaar.

Floralux opent tweede megatuincenter in Limburg

27/04/2018

Tuincentrum Floralux, in Dadizele goed voor 25.000 m², opent op 1 mei een tweede winkel in het Limburgse Ham. De West-Vlamingen bouwen er een verkooppunt van 15.000 m² op de plaats van het tuincentrum ’t Serreke.