Fikse winstdaling voor Geberit

Fikse winstdaling voor Geberit
© Geberit

De Zwitserse sanitairspecialist Geberit zag zijn winst het voorbije halfjaar met bijna een vijfde dalen. Ook de omzet ging achteruit, zij het lichtjes.

Teleurstellende resultaten

De Zwitserse producent van toiletten en aanverwante sanitaire toestellen Geberit heeft er een teleurstellend halfjaar op zitten: de omzet daalde met 0,7% tot 1,47 miljard Zwitserse frank, omgerekend zo’n 1,35 miljard euro. Exclusief wisselkoerseffecten en op autonome basis was er een omzetgroei met 2,8%

 

Europa, voor Geberit nog altijd de belangrijkste afzetmarkt, zag zijn omzet op autonome basis en exclusief wisselkoerseffecten met 2,2% groeien. Het Iberische schiereiland (+13,1%), Centraal- en Oost-Europa (+6,9%) en Italië (+6,4%) zetten de sterkste groei neer, gevolgd door de Benelux (+4,9%) en Frankrijk (+2,2%). In het Verenigd Koninkrijk (-3,4%) en Duitsland (-0,9%) ging de verkoop wel achteruit.

 

Sluiting twee keramiekfabrieken

De winst liep echter terug tot 258 miljoen frank of 235 miljoen euro: een klap van 18% tegenover de eerste zes maanden een jaar eerder. Het management verwijst naar uitzonderlijke kosten ‑ zo'n 44 miljoen frank voor de sluiting van twee keramiekfabrieken in Frankrijk ‑ als verklaring voor de toch wel fikse winstdaling.

 

Exclusief die eenmalige post zou de winstdaling beperkt zijn gebleven tot 4%, benadrukt het management, dat het heeft over "solide resultaten". Al doet Geberit het daarmee nog altijd een pak minder goed dan de analisten hadden verwacht: die gingen uit van een winst van 275 miljoen frank.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top