Fikse winstdaling voor Geberit

Fikse winstdaling voor Geberit

Fikse winstdaling voor Geberit
© Geberit

De Zwitserse sanitairspecialist Geberit zag zijn winst het voorbije halfjaar met bijna een vijfde dalen. Ook de omzet ging achteruit, zij het lichtjes.

Teleurstellende resultaten

De Zwitserse producent van toiletten en aanverwante sanitaire toestellen Geberit heeft er een teleurstellend halfjaar op zitten: de omzet daalde met 0,7% tot 1,47 miljard Zwitserse frank, omgerekend zo’n 1,35 miljard euro. Exclusief wisselkoerseffecten en op autonome basis was er een omzetgroei met 2,8%

 

Europa, voor Geberit nog altijd de belangrijkste afzetmarkt, zag zijn omzet op autonome basis en exclusief wisselkoerseffecten met 2,2% groeien. Het Iberische schiereiland (+13,1%), Centraal- en Oost-Europa (+6,9%) en Italië (+6,4%) zetten de sterkste groei neer, gevolgd door de Benelux (+4,9%) en Frankrijk (+2,2%). In het Verenigd Koninkrijk (-3,4%) en Duitsland (-0,9%) ging de verkoop wel achteruit.

 

Sluiting twee keramiekfabrieken

De winst liep echter terug tot 258 miljoen frank of 235 miljoen euro: een klap van 18% tegenover de eerste zes maanden een jaar eerder. Het management verwijst naar uitzonderlijke kosten ‑ zo'n 44 miljoen frank voor de sluiting van twee keramiekfabrieken in Frankrijk ‑ als verklaring voor de toch wel fikse winstdaling.

 

Exclusief die eenmalige post zou de winstdaling beperkt zijn gebleven tot 4%, benadrukt het management, dat het heeft over "solide resultaten". Al doet Geberit het daarmee nog altijd een pak minder goed dan de analisten hadden verwacht: die gingen uit van een winst van 275 miljoen frank.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

Intergamma stelt Sebastiaan de Jong aan als CCO

06/07/2018

Sebastiaan de Jong vervoegt eind dit jaar de directie van Intergamma. De 44-jarige zal er vanaf oktober als commercieel directeur mee de verantwoordelijkheid dragen over Gamma Nederland, Gamma België en Karwei.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.