Fikse winstdaling voor Geberit

Fikse winstdaling voor Geberit

Fikse winstdaling voor Geberit
© Geberit

De Zwitserse sanitairspecialist Geberit zag zijn winst het voorbije halfjaar met bijna een vijfde dalen. Ook de omzet ging achteruit, zij het lichtjes.

Teleurstellende resultaten

De Zwitserse producent van toiletten en aanverwante sanitaire toestellen Geberit heeft er een teleurstellend halfjaar op zitten: de omzet daalde met 0,7% tot 1,47 miljard Zwitserse frank, omgerekend zo’n 1,35 miljard euro. Exclusief wisselkoerseffecten en op autonome basis was er een omzetgroei met 2,8%

 

Europa, voor Geberit nog altijd de belangrijkste afzetmarkt, zag zijn omzet op autonome basis en exclusief wisselkoerseffecten met 2,2% groeien. Het Iberische schiereiland (+13,1%), Centraal- en Oost-Europa (+6,9%) en Italië (+6,4%) zetten de sterkste groei neer, gevolgd door de Benelux (+4,9%) en Frankrijk (+2,2%). In het Verenigd Koninkrijk (-3,4%) en Duitsland (-0,9%) ging de verkoop wel achteruit.

 

Sluiting twee keramiekfabrieken

De winst liep echter terug tot 258 miljoen frank of 235 miljoen euro: een klap van 18% tegenover de eerste zes maanden een jaar eerder. Het management verwijst naar uitzonderlijke kosten ‑ zo'n 44 miljoen frank voor de sluiting van twee keramiekfabrieken in Frankrijk ‑ als verklaring voor de toch wel fikse winstdaling.

 

Exclusief die eenmalige post zou de winstdaling beperkt zijn gebleven tot 4%, benadrukt het management, dat het heeft over "solide resultaten". Al doet Geberit het daarmee nog altijd een pak minder goed dan de analisten hadden verwacht: die gingen uit van een winst van 275 miljoen frank.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.