Fransen remmen groei Kingfisher af | RetailDetail

Fransen remmen groei Kingfisher af

Fransen remmen groei Kingfisher af

De Britse doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft een teleurstellend derde kwartaal achter de rug. Op vergelijkbare basis lag de omzet maar 1,8% hoger dan in dezelfde periode van 2015: vooral in Frankrijk loopt het moeilijk.

Goedkoop pond blaast omzet op

In het derde trimester, dat eind oktober afsloot, waren de ketens van Kingfisher goed voor een globale omzet van 2,955 miljard pond of omgerekend 3,5 miljard euro. Dat was 11,5% meer dan in dezelfde periode van 2015, maar exclusief wisselkoersschommelingen en veranderingen in het aantal verkooppuntenbleef de vooruitgang beperkt tot 1,8%.

 

In het Verenigd Koninkrijk draaien de zaken vooral bij Screwfix goed: deze keten zag haar omzet in het derde kwartaal met 23,1% stijgen tot 343 miljoen pond (400 miljoen euro). Een deel van die vooruitgang is het gevolg van de uitbreiding van het verkoopnetwerk, maar op basis van een gelijk aantal winkels bedroeg de vooruitgang niettemin nog altijd 12,7%. Bij B&Q was de groei gematigder: daar bedroeg de toename van de verkopen 3,5%, waardoor de omzetmeter er op 900 miljoen pond (iets meer dan een miljard euro) strandde.

 

Castorama lijdt onder crisis

Het zwakke broertje blijft evenwel Frankrijk: daar keek Castorama bij constante wisselkoersen aan tegen een daling van de omzet in een vergelijkbaar aantal winkels met 3,8% tot 619 miljoen pond, terwijl Brico Dépôt zijn verkopen 3,3% zag zakken tot 529 miljoen pond. Het bedrijf verwijst hiervoor naar de zwakke economie, want de daling zet zich al vijf jaar door. Bovendien werd ze nog versterkt door een gebrek aan commerciële acties in de winkels en de opkomst van de online aankopen.

 

In Polen zette Kingfisher dan weer een stijging van zijn omzet neer. Het verkoopcijfer dikte er bij gelijke wisselkoersen en in een gelijk aantal winkels 6,7% aan tot 338 miljoen pond (net geen 400 miljoen euro). Kingfisher overkoepelt in het Verenigd Koninkrijk en Ierland de ketens Screwfix en B&Q. In Frankrijk ressorteren Castorama en Brico Dépôt onder de vleugels van het bedrijf. Verder is het ook actief in Polen, Rusland en Spanje.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.