Fransen remmen groei Kingfisher af | RetailDetail

Fransen remmen groei Kingfisher af

Fransen remmen groei Kingfisher af

De Britse doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft een teleurstellend derde kwartaal achter de rug. Op vergelijkbare basis lag de omzet maar 1,8% hoger dan in dezelfde periode van 2015: vooral in Frankrijk loopt het moeilijk.

Goedkoop pond blaast omzet op

In het derde trimester, dat eind oktober afsloot, waren de ketens van Kingfisher goed voor een globale omzet van 2,955 miljard pond of omgerekend 3,5 miljard euro. Dat was 11,5% meer dan in dezelfde periode van 2015, maar exclusief wisselkoersschommelingen en veranderingen in het aantal verkooppuntenbleef de vooruitgang beperkt tot 1,8%.

 

In het Verenigd Koninkrijk draaien de zaken vooral bij Screwfix goed: deze keten zag haar omzet in het derde kwartaal met 23,1% stijgen tot 343 miljoen pond (400 miljoen euro). Een deel van die vooruitgang is het gevolg van de uitbreiding van het verkoopnetwerk, maar op basis van een gelijk aantal winkels bedroeg de vooruitgang niettemin nog altijd 12,7%. Bij B&Q was de groei gematigder: daar bedroeg de toename van de verkopen 3,5%, waardoor de omzetmeter er op 900 miljoen pond (iets meer dan een miljard euro) strandde.

 

Castorama lijdt onder crisis

Het zwakke broertje blijft evenwel Frankrijk: daar keek Castorama bij constante wisselkoersen aan tegen een daling van de omzet in een vergelijkbaar aantal winkels met 3,8% tot 619 miljoen pond, terwijl Brico Dépôt zijn verkopen 3,3% zag zakken tot 529 miljoen pond. Het bedrijf verwijst hiervoor naar de zwakke economie, want de daling zet zich al vijf jaar door. Bovendien werd ze nog versterkt door een gebrek aan commerciële acties in de winkels en de opkomst van de online aankopen.

 

In Polen zette Kingfisher dan weer een stijging van zijn omzet neer. Het verkoopcijfer dikte er bij gelijke wisselkoersen en in een gelijk aantal winkels 6,7% aan tot 338 miljoen pond (net geen 400 miljoen euro). Kingfisher overkoepelt in het Verenigd Koninkrijk en Ierland de ketens Screwfix en B&Q. In Frankrijk ressorteren Castorama en Brico Dépôt onder de vleugels van het bedrijf. Verder is het ook actief in Polen, Rusland en Spanje.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

Intergamma stelt Sebastiaan de Jong aan als CCO

06/07/2018

Sebastiaan de Jong vervoegt eind dit jaar de directie van Intergamma. De 44-jarige zal er vanaf oktober als commercieel directeur mee de verantwoordelijkheid dragen over Gamma Nederland, Gamma België en Karwei.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.