Gamma’s Bompi viert twintigste verjaardag

Gamma’s Bompi viert twintigste verjaardag

“Mannekens! Vader?” Twee woorden volstaan om te weten dat er een reclame voor Gamma volgt, die zal eindigen met “Hoe maakt u het? Met Gamma!”. Meer dan 13.000 Belgen hebben dan ook zondag in Plopsaland de twintigste verjaardag van het radiotypetje Bompi gevierd.

Al 450 Bompi-spotjes

De reclame startte twintig jaar geleden als experiment: Gamma had enkele komieken gevraagd om een spotje te bedenken. Luc Wyns haalde daarbij zijn inspiratie bij de televisiefamilie Backeljau, waar hij de grootmoeder verving door Bompi.


Vandaag gaat het typetje Bompi nog steeds mee. Al gebeurde dat met een kleine onderbreking: Gamma besloot na enkele jaren te stoppen met de reeks, maar kwam na amper zes maanden al op zijn beslissing terug.


Gemiddeld is Wyns nu twee dagen per week bezig met Gamma en Bompi. De komiek zette al typetje al 450 keer in voor een spotje voor de doe-het-zelfketen.


“Onlosmakelijk verbonden met Gamma”

Om die twintig jaar te vieren, huurde Gamma zondag het pretpark Plopsaland in De Panne af voor zijn klanten. Zij konden kaarten kopen tegen 10 euro per stuk, waar die normaal 32 euro kosten. Naast de klassieke aanbiedingen in het park konden ze aan een reeks speciale Gamma-activiteiten deelnemen. Zo was er een optreden van K3.


Het feest in Plopsaland was overigens de kers op de taart van een heel jaar Bompi-activiteiten. Die omvatten onder meer een rondrijdende Bompi-bus, een Bompi-spel voor  tablets en Bompi-aanbiedingen doorheen het jaar.


Algemeen directeur Rudi Petit-Jean van Gamma was erg tevreden op het grote Bompi-feest: “Bompi is onlosmakelijk verbonden met Gamma. Van ons mag Bompi er nog eens 20 jaar bij doen. Zeker als je kijkt dat we hier vandaag met 13.000 mensen bijeen zijn om zijn verjaardag te vieren.”

Tags: