Gamma en Spar flateren (een beetje) voor Vrouwendag

Gamma en Spar flateren (een beetje) voor Vrouwendag

Dat Gamma volgens hun folder voor Vrouwendag enkel de dames twintig procent geeft op hun aankopen, is enkele mensen in het verkeerde keelgat geschoten. Na bemiddeling van het Instituut voor de gelijkheid van Mannen en Vrouwen krijgt iedereen twintig procent korting, mannen én vrouwen. Dan maakte supermarktketen Spar het net iets bonter...

Vrouwendag

Vandaag is het Vrouwendag en dat was voor Gamma de gelegenheid bij uitstek om de dames een korting te geven op al hun aankopen. Enkelingen waren echter van mening dat de aangekondigde promotie mannen discrimineert. Vera Claes, voorzitter van het Instituut voor Gelijkheid van Vrouwen en Mannen, bevestigt dat het niet wettig is dat enkel vrouwen korting zouden krijgen.

 

Het probleem lag vooral bij de gedrukte folder die, in tegenstelling tot de website, geen melding maakt van het feit dat de aangekondigde korting ook voor mannen geldig is. Rudi Petit-Jean, directeur van Gamma België, benadrukt dat Gamma absoluut niet de intentie had mannen te discrimineren. De bedoeling was om de korting ook aan mannen te geven, alleen werd dit door een vergetelheid niet gemeld in de folder.

 

"Een jammerlijk foutje", aldus Werner Van Gansbeke, hoofd marketing en communicatie bij Gamma België, die verder vindt dat de reclame niet in strijd is met de antidiscriminatiewet, aangezien Gamma in zowel radiospots als op affiches steeds verwijst naar de actievoorwaarden op de website. De dame die verantwoordelijk was voor het drukken van de folder, zal deze Vrouwendag alvast niet gauw vergeten...

 

Maakte Spar vrouwen belachelijk?

Wat Spar deed voor Vrouwendag, was dan weer van een heel andere orde: in de speciale door vrouwen gemaakte editie van De Morgen presteerde de keten het om iedereen een fijne Vrouwendag te wensen... in een advertentie waarin alle vrouwen - met schort - in de keuken staan.

 

De gemoederen op internet raakten al snel verhit tussen believers in een "domme onhandigheid" en anderen, die spraken van een "clevere manier om een reclame viraal te laten gaan". Dat laatste is zeker gelukt, maar misschien had Spar België toch beter de aanpak van hun Nederlandse collega's gevolgd...   (MR/GDW)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hubo viert 25e verjaardag en droomt van sterk Belgisch online merk

09/11/2017

Hubo mag deze maand 25 kaarsjes uitblazen: voor CEO Erwin Van Osta het uitgelezen moment om een feestje te bouwen, maar ook om vooruit te blikken: wordt Hubo “de HuBol.com van de sector”?

Opnieuw geen akkoord over onkruidverdelger glyfosaat

09/11/2017

Op 15 december verloopt de vergunning van glyfosaat, het hoofdingrediënt van de mogelijk kankerverwekkende onkruidverdelger Roundup. De Europese Commissie wilde de vergunning met vijf jaar verlengen ‑ tegen de wil in van het Europees Parlement ‑ en had erop gerekend vandaag groen licht te krijgen van de lidstaten, maar dat plan mislukte.

Hoe e-commerce de concurrentie in doe-het-zelf aanwakkert

02/11/2017

De grote doe-het-zelfketens concurreren online met een steeds ruimer assortiment. De impact van pure players blijft voorlopig eerder beperkt, maar het speelveld wijzigt toch. Welke impact verwachten de retailers?

Aandeelhouder Intergamma stapt naar de rechter

30/10/2017

Bricorama, minderheidsaandeelhouder van Intergamma, stapt naar de rechter. De Fransen zijn het immers niet eens met het verkoopproces van de aandelen van het Ierse CRH, dat bijna 50% van de aandelen van Intergamma in handen heeft.

Eerste Sigma Shop van het land geopend

29/09/2017

Interieurbedrijf Kleur op Maat uit Olen heeft een eerste Sigma Shop geopend in Zoerle-Parwijs. Daarmee zet de verffabrikant in België voor het eerst sterk in op de verkoop aan particulieren en niet enkel aan professionelen.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Back to top