Gamma en Spar flateren (een beetje) voor Vrouwendag

Gamma en Spar flateren (een beetje) voor Vrouwendag

Dat Gamma volgens hun folder voor Vrouwendag enkel de dames twintig procent geeft op hun aankopen, is enkele mensen in het verkeerde keelgat geschoten. Na bemiddeling van het Instituut voor de gelijkheid van Mannen en Vrouwen krijgt iedereen twintig procent korting, mannen én vrouwen. Dan maakte supermarktketen Spar het net iets bonter...

Vrouwendag

Vandaag is het Vrouwendag en dat was voor Gamma de gelegenheid bij uitstek om de dames een korting te geven op al hun aankopen. Enkelingen waren echter van mening dat de aangekondigde promotie mannen discrimineert. Vera Claes, voorzitter van het Instituut voor Gelijkheid van Vrouwen en Mannen, bevestigt dat het niet wettig is dat enkel vrouwen korting zouden krijgen.

 

Het probleem lag vooral bij de gedrukte folder die, in tegenstelling tot de website, geen melding maakt van het feit dat de aangekondigde korting ook voor mannen geldig is. Rudi Petit-Jean, directeur van Gamma België, benadrukt dat Gamma absoluut niet de intentie had mannen te discrimineren. De bedoeling was om de korting ook aan mannen te geven, alleen werd dit door een vergetelheid niet gemeld in de folder.

 

"Een jammerlijk foutje", aldus Werner Van Gansbeke, hoofd marketing en communicatie bij Gamma België, die verder vindt dat de reclame niet in strijd is met de antidiscriminatiewet, aangezien Gamma in zowel radiospots als op affiches steeds verwijst naar de actievoorwaarden op de website. De dame die verantwoordelijk was voor het drukken van de folder, zal deze Vrouwendag alvast niet gauw vergeten...

 

Maakte Spar vrouwen belachelijk?

Wat Spar deed voor Vrouwendag, was dan weer van een heel andere orde: in de speciale door vrouwen gemaakte editie van De Morgen presteerde de keten het om iedereen een fijne Vrouwendag te wensen... in een advertentie waarin alle vrouwen - met schort - in de keuken staan.

 

De gemoederen op internet raakten al snel verhit tussen believers in een "domme onhandigheid" en anderen, die spraken van een "clevere manier om een reclame viraal te laten gaan". Dat laatste is zeker gelukt, maar misschien had Spar België toch beter de aanpak van hun Nederlandse collega's gevolgd...   (MR/GDW)

Tags: