Gamma wint procentpuntje marktaandeel in Belgische doe-het-zelfmarkt | RetailDetail

Gamma wint procentpuntje marktaandeel in Belgische doe-het-zelfmarkt

Gamma wint procentpuntje marktaandeel in Belgische doe-het-zelfmarkt

De Belgische tak van doe-het-zelfketen Gamma, dochter van het Nederlandse Intergamma, heeft in 2014 zijn marktaandeel met 0,1 procentpunt zien groeien tot 14,4%. Als groep heeft Intergamma ook een omzet- en winstgroei kunnen optekenen.

Doe-het-zelfmarkt geraakt uit het slop (in Nederland)

In 2014 is het bedrijfsresultaat van de bouwmarkten van Intergamma met 2,3% gestegen naar 132 miljoen euro. Ook de omzet is met 0,6% toegenomen tot 1,647 miljard euro.

 

Intergamma heeft daarbij naar eigen zeggen vooral geprofiteerd van de investeringen in een duidelijke profilering van de formules Gamma en Karwei, het lokale ondernemerschap van de franchisenemers, de groeiende webactiviteiten en de internetafhaalpunten. Ook de stijgende consumentenbestedingen en de aantrekkende woningmarkt hebben bijgedragen aan de omzet- en winstgroei, geeft de groep aan.

 

De voorzichtige groei is dan ook een hoopvol signaal in een sector die de afgelopen jaren sterk geplaagd werd door crisis. In 2013 kromp de doe-het-zelfmarkt nog met 8%, maar in 2014 zou de markt volgens Intergamma niet verder gedaald zijn. Het bedrijf verwacht dat de markt in Nederland het komende jaar zelfs licht groeit. De groei van de Belgische doe-het-zelfmarkt zal in 2015 wel nog achterblijven.

 

Crosschannel zorgt voor online en offline traffiek

Intergamma dankt zijn groei ook aan de verdere ontwikkeling van zijn crosschannelactiviteiten. Algemeen directeur Harm-Jan Stoter: “Klanten gebruiken steeds vaker de mogelijkheid om via de webshop of de nieuwe app bestelde artikelen op te halen in een winkel. Binnenkort kunnen klanten in de bouwmarkt via een speciaal ontworpen internetzuil alle producten, zoals meubels, direct zelf bestellen. Wij geloven in een sterke combinatie tussen een winkelbeleving en onze webshops. Veel klanten die nu laminaat of een tuinset laten thuisbezorgen, hebben deze artikelen eerst bekeken in de winkel.”  

 

Het aantal bezoekers van de websites van de formules is in een jaar tijd met 28% gestegen tot 1,2 miljoen bezoekers per week. Alle Nederlandse bouwmarkten van Intergamma hebben inmiddels ook een PostNL Pakketpunt, waar klanten hun bestelling van andere winkels kunnen ophalen en versturen. "Dit jaar zullen in de bouwmarkten ruim een half miljoen pakketten worden afgehaald. Mede hierdoor stijgt het aantal bezoekers in de bouwmarkten van Gamma en Karwei", aldus nog Stoter.

 

"Daarnaast zijn diverse logistieke processen geoptimaliseerd", klinkt het nog. Dit zou hebben geleid tot "een grotere betrouwbaarheid in leveranties, structureel lagere kosten en een aanzienlijke daling van het aantal vrachtwagenkilometers". In april 2015 plant Intergamma bovendien negen winkels van Gamma en Karwei, in het zuiden en midden van Nederland, over te nemen van één van de franchisenemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Intergamma rondt overname grootste franchisenemer af

18/07/2018

De Intergamma-groep boven Gamma en Karwei heeft de overname afgerond van zijn grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep. De overname was in februari al getekend, maar moest nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. 

Intergamma stelt Sebastiaan de Jong aan als CCO

06/07/2018

Sebastiaan de Jong vervoegt eind dit jaar de directie van Intergamma. De 44-jarige zal er vanaf oktober als commercieel directeur mee de verantwoordelijkheid dragen over Gamma Nederland, Gamma België en Karwei.

Hoe categoriemanagement bij Gamma de shopper ontzorgt

31/05/2018

"Doe-het-zelf is een agressieve, sterk door promoties gedreven markt." Dat zeggen wij niet, maar wel Kristin Van Limbergen, manager categoriemanagement bij Gamma België. Biedt een doorgedreven categoriemanagement dan concurrentieel voordeel?

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.