Gamma zwicht voor kritiek op "seksistische kluspoezen" | RetailDetail

Gamma zwicht voor kritiek op "seksistische kluspoezen"

Gamma zwicht voor kritiek op "seksistische kluspoezen"

Doe-het-zelfketen Gamma heeft zijn omstreden reclamespotje voor Mannendag offline gehaald. Gamma wilde "echte venten" nu zaterdag trakteren op een fotosessie met sexy "kluspoezen", maar na een storm van protest past de keten zijn campagne nu (een beetje) aan.

(Te) sexy "kluspoezen"

Op 19 november is het internationale mannendag. Om dat te vieren, vergast Gamma "echte venten" nu zaterdag in tien vestigingen op een fotosessie met "kluspoezen": knappe, jonge, schaars geklede jongedames met doe-het-zelfgereedschap.

 

"Een echte vent is geen watje, maar een kerel die van aanpakken weet en 'schoon gerief' waardeert. Omdat echte venten ook een bloemetje verdienen, pakt Gamma op mannendag uit met wat lekkers", liet de groep in een persbericht weten. Daarbij hoorde ook een reclamespotje, waarin de kluspoezen zich van hun meest sexy kant tonen.

 

Spotje offline, campagne aangepast

Gamma kreeg op sociale media flink wat negatieve reacties. Ook Sofie De Graeve van het Vrouwen Overleg Komitee was niet te spreken over het spotje. "Het bewijst dat we gelijk hadden met ons thema voor Vrouwendag, namelijk dat we nog altijd de stereotiepe ideeën over vrouwen en mannen moeten bevechten."

 

Intussen is Gamma gezwicht voor de kritiek. "Het was helemaal onze bedoeling niet een dergelijke discussie op te starten", zegt Werner Van Gansbeke van Gamma in Het Nieuwsblad. "Daarom hebben we besloten de spot van het internet te halen. Op de radio gaat de campagne gewoon voort, maar voor dit weekend zullen we de actie ook wat aanpassen. De meisjes zullen aanwezig zijn, maar iets minder pikant dan eerst gepland."

 

Gamma haalde het bewuste spotje dus van het internet, maar gisteren postte iemand anders het terug op YouTube. "We hebben YouTube al gecontacteerd met de vraag het zo snel mogelijk te schrappen. We hopen dat ze snel ingaan op die vraag", aldus nog Van Gansbeke. Vanochtend stond het filmpje desalniettemin nog altijd online en op één dag tijd werd het al meer dan 51.000 keer bekeken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Intergamma splitst in twee groepen

09/02/2018

De overname van de winkels van CRH bij Intergamma heeft ervoor gezorgd dat de doe-het-zelfgroep zich in twee stukken heeft gesplitst. Acht aandeelhouders die niet akkoord zijn met de overname gaan immers voortaan hun eigen weg.

Brico en Brico Planit vernieuwen winkelformules

07/02/2018

Doe-het-zelfketen Brico kiest voor een differentiatiestrategie met drie winkelformats en investeert miljoenen euro’s in een renovatie van het hele winkelnetwerk, aan een ritme van vijf à zes winkels per jaar.

Intergamma neemt grootste franchisenemer over

07/02/2018

Intergamma, het moederbedrijf van Gamma en Karwei, heeft de Van Neerbos Groep overgenomen. Die groep is met 156 vestigingen de grootste franchisenemer van Intergamma en is in handen van het Ierse CRH.

Colora opent 60ste verfwinkel in Bree

10/01/2018

Zaterdag opent in Bree de zestigste winkel van Colora, de winkelketen van de Belgische verfproducent BOSS paints. Uitbater Kris Peter Follon was voorheen coach voor meer dan dertig filialen van de keten.

Overname Bricorama door Les Mousquetaires afgerond

05/01/2018

De overname van de doe-het-zelfketen Bricorama door franchisegroep Les Mousquetaires heeft groen licht gekregen van de Franse concurrentiewaakhond. Les Mousquetaires wordt zo de nummer drie op de Franse doe-het-zelfmarkt.

 

Brico eist 7 miljoen van Brusselse franchisenemer

05/01/2018

Brico heeft een van zijn franchisenemers voor de rechter gesleept. De doe-het-zelfketen eist zeven miljoen euro van de Brusselse franchisenemer Benimmo en verkreeg al het ontslag van de zaakvoerders. 

 

Back to top