Gamma zwicht voor kritiek op "seksistische kluspoezen" | RetailDetail

Gamma zwicht voor kritiek op "seksistische kluspoezen"

Gamma zwicht voor kritiek op "seksistische kluspoezen"

Doe-het-zelfketen Gamma heeft zijn omstreden reclamespotje voor Mannendag offline gehaald. Gamma wilde "echte venten" nu zaterdag trakteren op een fotosessie met sexy "kluspoezen", maar na een storm van protest past de keten zijn campagne nu (een beetje) aan.

(Te) sexy "kluspoezen"

Op 19 november is het internationale mannendag. Om dat te vieren, vergast Gamma "echte venten" nu zaterdag in tien vestigingen op een fotosessie met "kluspoezen": knappe, jonge, schaars geklede jongedames met doe-het-zelfgereedschap.

 

"Een echte vent is geen watje, maar een kerel die van aanpakken weet en 'schoon gerief' waardeert. Omdat echte venten ook een bloemetje verdienen, pakt Gamma op mannendag uit met wat lekkers", liet de groep in een persbericht weten. Daarbij hoorde ook een reclamespotje, waarin de kluspoezen zich van hun meest sexy kant tonen.

 

Spotje offline, campagne aangepast

Gamma kreeg op sociale media flink wat negatieve reacties. Ook Sofie De Graeve van het Vrouwen Overleg Komitee was niet te spreken over het spotje. "Het bewijst dat we gelijk hadden met ons thema voor Vrouwendag, namelijk dat we nog altijd de stereotiepe ideeën over vrouwen en mannen moeten bevechten."

 

Intussen is Gamma gezwicht voor de kritiek. "Het was helemaal onze bedoeling niet een dergelijke discussie op te starten", zegt Werner Van Gansbeke van Gamma in Het Nieuwsblad. "Daarom hebben we besloten de spot van het internet te halen. Op de radio gaat de campagne gewoon voort, maar voor dit weekend zullen we de actie ook wat aanpassen. De meisjes zullen aanwezig zijn, maar iets minder pikant dan eerst gepland."

 

Gamma haalde het bewuste spotje dus van het internet, maar gisteren postte iemand anders het terug op YouTube. "We hebben YouTube al gecontacteerd met de vraag het zo snel mogelijk te schrappen. We hopen dat ze snel ingaan op die vraag", aldus nog Van Gansbeke. Vanochtend stond het filmpje desalniettemin nog altijd online en op één dag tijd werd het al meer dan 51.000 keer bekeken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Intergamma rondt overname grootste franchisenemer af

18/07/2018

De Intergamma-groep boven Gamma en Karwei heeft de overname afgerond van zijn grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep. De overname was in februari al getekend, maar moest nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. 

Intergamma stelt Sebastiaan de Jong aan als CCO

06/07/2018

Sebastiaan de Jong vervoegt eind dit jaar de directie van Intergamma. De 44-jarige zal er vanaf oktober als commercieel directeur mee de verantwoordelijkheid dragen over Gamma Nederland, Gamma België en Karwei.

Hoe categoriemanagement bij Gamma de shopper ontzorgt

31/05/2018

"Doe-het-zelf is een agressieve, sterk door promoties gedreven markt." Dat zeggen wij niet, maar wel Kristin Van Limbergen, manager categoriemanagement bij Gamma België. Biedt een doorgedreven categoriemanagement dan concurrentieel voordeel?

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.