Gamma zwicht voor kritiek op "seksistische kluspoezen"

Gamma zwicht voor kritiek op "seksistische kluspoezen"

Doe-het-zelfketen Gamma heeft zijn omstreden reclamespotje voor Mannendag offline gehaald. Gamma wilde "echte venten" nu zaterdag trakteren op een fotosessie met sexy "kluspoezen", maar na een storm van protest past de keten zijn campagne nu (een beetje) aan.

(Te) sexy "kluspoezen"

Op 19 november is het internationale mannendag. Om dat te vieren, vergast Gamma "echte venten" nu zaterdag in tien vestigingen op een fotosessie met "kluspoezen": knappe, jonge, schaars geklede jongedames met doe-het-zelfgereedschap.

 

"Een echte vent is geen watje, maar een kerel die van aanpakken weet en 'schoon gerief' waardeert. Omdat echte venten ook een bloemetje verdienen, pakt Gamma op mannendag uit met wat lekkers", liet de groep in een persbericht weten. Daarbij hoorde ook een reclamespotje, waarin de kluspoezen zich van hun meest sexy kant tonen.

 

Spotje offline, campagne aangepast

Gamma kreeg op sociale media flink wat negatieve reacties. Ook Sofie De Graeve van het Vrouwen Overleg Komitee was niet te spreken over het spotje. "Het bewijst dat we gelijk hadden met ons thema voor Vrouwendag, namelijk dat we nog altijd de stereotiepe ideeën over vrouwen en mannen moeten bevechten."

 

Intussen is Gamma gezwicht voor de kritiek. "Het was helemaal onze bedoeling niet een dergelijke discussie op te starten", zegt Werner Van Gansbeke van Gamma in Het Nieuwsblad. "Daarom hebben we besloten de spot van het internet te halen. Op de radio gaat de campagne gewoon voort, maar voor dit weekend zullen we de actie ook wat aanpassen. De meisjes zullen aanwezig zijn, maar iets minder pikant dan eerst gepland."

 

Gamma haalde het bewuste spotje dus van het internet, maar gisteren postte iemand anders het terug op YouTube. "We hebben YouTube al gecontacteerd met de vraag het zo snel mogelijk te schrappen. We hopen dat ze snel ingaan op die vraag", aldus nog Van Gansbeke. Vanochtend stond het filmpje desalniettemin nog altijd online en op één dag tijd werd het al meer dan 51.000 keer bekeken.

Tags: