Gamma zwicht voor kritiek op "seksistische kluspoezen" | RetailDetail

Gamma zwicht voor kritiek op "seksistische kluspoezen"

Gamma zwicht voor kritiek op "seksistische kluspoezen"

Doe-het-zelfketen Gamma heeft zijn omstreden reclamespotje voor Mannendag offline gehaald. Gamma wilde "echte venten" nu zaterdag trakteren op een fotosessie met sexy "kluspoezen", maar na een storm van protest past de keten zijn campagne nu (een beetje) aan.

(Te) sexy "kluspoezen"

Op 19 november is het internationale mannendag. Om dat te vieren, vergast Gamma "echte venten" nu zaterdag in tien vestigingen op een fotosessie met "kluspoezen": knappe, jonge, schaars geklede jongedames met doe-het-zelfgereedschap.

 

"Een echte vent is geen watje, maar een kerel die van aanpakken weet en 'schoon gerief' waardeert. Omdat echte venten ook een bloemetje verdienen, pakt Gamma op mannendag uit met wat lekkers", liet de groep in een persbericht weten. Daarbij hoorde ook een reclamespotje, waarin de kluspoezen zich van hun meest sexy kant tonen.

 

Spotje offline, campagne aangepast

Gamma kreeg op sociale media flink wat negatieve reacties. Ook Sofie De Graeve van het Vrouwen Overleg Komitee was niet te spreken over het spotje. "Het bewijst dat we gelijk hadden met ons thema voor Vrouwendag, namelijk dat we nog altijd de stereotiepe ideeën over vrouwen en mannen moeten bevechten."

 

Intussen is Gamma gezwicht voor de kritiek. "Het was helemaal onze bedoeling niet een dergelijke discussie op te starten", zegt Werner Van Gansbeke van Gamma in Het Nieuwsblad. "Daarom hebben we besloten de spot van het internet te halen. Op de radio gaat de campagne gewoon voort, maar voor dit weekend zullen we de actie ook wat aanpassen. De meisjes zullen aanwezig zijn, maar iets minder pikant dan eerst gepland."

 

Gamma haalde het bewuste spotje dus van het internet, maar gisteren postte iemand anders het terug op YouTube. "We hebben YouTube al gecontacteerd met de vraag het zo snel mogelijk te schrappen. We hopen dat ze snel ingaan op die vraag", aldus nog Van Gansbeke. Vanochtend stond het filmpje desalniettemin nog altijd online en op één dag tijd werd het al meer dan 51.000 keer bekeken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Waalse keten van bouwmaterialen Bodymat wordt Allmat

17/04/2018

De Waalse keten van bouwmaterialen Bodymat scheurt zich af van de Franse groepering BigMat en gaat op eigen houtje verder onder de formulenaam Allmat

Het retailprofiel van Erwin Van Osta (Hubo): "Ik geef het toe, ik ben een speed addict"

03/04/2018

Wat brengt de toekomst voor DIY? Op het RetailDetail Congress op 26 april horen we het van Hubo-CEO Erwin Van Osta. Samen met andere Belgische CEO’s geeft hij er een unieke inkijk in ‘onze’ retail. Wie zijn ze en wat drijft hen?

Hubo neemt bouwmarkt in Wevelgem over

03/04/2018

Bouwmarktketen Hubo neemt het familiebedrijf Texas in Wevelgem over. De hout- en bouwmarkt, in de streek en in de doe-het-zelfwereld al 30 jaar een gevestigde naam, gaat vanaf 24 april verder onder de Hubo-vlag.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.

Intergamma koopt Ierse franchisenemer uit

08/03/2018

De verkoopsovereenkomst tussen Intergamma en de CRH-groep is een feit. Het moederbedrijf van Gamma en Karwei zal voortaan meer dan de helft van zijn bouwmarkten, waarvan twintig in ons land, zelf beheren.

Intergamma splitst in twee groepen

09/02/2018

De overname van de winkels van CRH bij Intergamma heeft ervoor gezorgd dat de doe-het-zelfgroep zich in twee stukken heeft gesplitst. Acht aandeelhouders die niet akkoord zijn met de overname gaan immers voortaan hun eigen weg.