Groeivertraging bij DHZ-reus Kingfisher

Groeivertraging bij DHZ-reus Kingfisher

Groeivertraging bij DHZ-reus Kingfisher

De Britse doe-het-zelfgigant Kingfisher kijkt met gemengde gevoelens terug op het tweede kwartaal: terwijl de Britse winkeldochters sterke groei neerzetten, zien de Franse dochterketens hun omzet dalen.

Kwartaalomzet van ruim 3 miljard pond

De groepsomzet van Kingfisher is in het tweede kwartaal (tot 31 juli) afgeklokt op 3,026 miljard pond, omgerekend 3,5 miljard euro. Dat is 3% meer op vergelijkbare basis en bij constante wisselkoersen: daarmee doet de groep iets minder goed dan in het eerste kwartaal, toen de groei nog uitkwam op +3,6%.

 

Al bij al een “solide verkoopprestatie”, aldus CEO Véronique Laury, en dat in een context van “economische onzekerheid door de Brexit.” Al ziet zij “tot nog toe nog geen duidelijk teken van enige impact [van de Brexit] op de vraag.”

 

Vasteland zorgt voor dip

Opvallend is wel de uiteenlopende prestatie aan weerszijden van het Kanaal: terwijl de omzet van B&Q en Screwfix er de voorbije drie maanden in het Verenigd Koninkrijk en Ierland op vergelijkbare basis en bij constante wisselkoersen 7,2% op vooruitging (een vol procentpunt beter dan tijdens het eerste kwartaal), zagen Castorama en Brico Dépôt diezelfde omzet liefst 3,2% dalen, een gevolg van het ‘hete’ sociale voorjaar en het slechte weer in Frankrijk.

 

In Polen blijft Kingfisher groeien als kool (+7,3%), al is er ook daar sprake van enige groeivertraging: in het eerste kwartaal kon de Poolse tak nog uitpakken met een +10,8%.

 

In de marge van de kwartaalresultaten meldt Kingfisher dat het zijn resterende 30% in B&Q China nu ook van de hand heeft gedaan. De groep ontving daarvoor 63 miljoen pond in cash, omgerekend een slordige 73 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.