Groeivertraging bij DHZ-reus Kingfisher

Groeivertraging bij DHZ-reus Kingfisher

De Britse doe-het-zelfgigant Kingfisher kijkt met gemengde gevoelens terug op het tweede kwartaal: terwijl de Britse winkeldochters sterke groei neerzetten, zien de Franse dochterketens hun omzet dalen.

Kwartaalomzet van ruim 3 miljard pond

De groepsomzet van Kingfisher is in het tweede kwartaal (tot 31 juli) afgeklokt op 3,026 miljard pond, omgerekend 3,5 miljard euro. Dat is 3% meer op vergelijkbare basis en bij constante wisselkoersen: daarmee doet de groep iets minder goed dan in het eerste kwartaal, toen de groei nog uitkwam op +3,6%.

 

Al bij al een “solide verkoopprestatie”, aldus CEO Véronique Laury, en dat in een context van “economische onzekerheid door de Brexit.” Al ziet zij “tot nog toe nog geen duidelijk teken van enige impact [van de Brexit] op de vraag.”

 

Vasteland zorgt voor dip

Opvallend is wel de uiteenlopende prestatie aan weerszijden van het Kanaal: terwijl de omzet van B&Q en Screwfix er de voorbije drie maanden in het Verenigd Koninkrijk en Ierland op vergelijkbare basis en bij constante wisselkoersen 7,2% op vooruitging (een vol procentpunt beter dan tijdens het eerste kwartaal), zagen Castorama en Brico Dépôt diezelfde omzet liefst 3,2% dalen, een gevolg van het ‘hete’ sociale voorjaar en het slechte weer in Frankrijk.

 

In Polen blijft Kingfisher groeien als kool (+7,3%), al is er ook daar sprake van enige groeivertraging: in het eerste kwartaal kon de Poolse tak nog uitpakken met een +10,8%.

 

In de marge van de kwartaalresultaten meldt Kingfisher dat het zijn resterende 30% in B&Q China nu ook van de hand heeft gedaan. De groep ontving daarvoor 63 miljoen pond in cash, omgerekend een slordige 73 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Tesco krijgt groen licht voor "fusie van het jaar" met Booker

15/11/2017

Het zijn spannende tijden voor retail in het Verenigd Koninkrijk: na de opslorping van Nisa door Co-op vergroot ook marktleider Tesco binnenkort zijn marktaandeel dankzij de fusie met groothandel Booker. Tesco heeft voor de deal een monsterbedrag van 4,52 miljard euro over.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Desigual krijgt fikse tik in eerste drie kwartalen

14/11/2017

De Spaanse modeketen Desigual heeft in de eerste drie kwartalen van 2017 een tik gekregen van meer dan 10%. Vooral in Europa, waar de keten vrijwel al zijn omzet haalt, waren de resultaten teleurstellend.

Carrefour stelt Transformatieplan uit

13/11/2017

De Franse retailgroep Carrefour had graag nog voor het einde van het jaar zijn nieuwe transformatieplan gepresenteerd, maar de directie van het supermarktbedrijf voelde zich gedwongen de deadline te verschuiven naar januari.

Back to top