Grohe op zoek naar nieuwe eigenaars | RetailDetail

Grohe op zoek naar nieuwe eigenaars

Grohe op zoek naar nieuwe eigenaars

De Duitse producent van sanitair Grohe krijgt wellicht nieuwe eigenaars. De huidige aandeelhouders, de investeringsfondsen van TPG Capital en Credit Suisse, zijn op zoek naar een uitstapmogelijkheid. Ze hebben zakenbankiers aangesteld om hen voorstellen te doen. Die kunnen gaan van een verkoop tot een beursintroductie.

Nieuw elan onder huidige eigenaars

Grohe kwam in 2004 in handen van de huidige eigenaars, toen die het van BC Partners kochten voor 1,5 miljard euro. BC Partners had het bedrijf vijf jaar in portefeuille.


De nieuwe eigenaars gaven het bedrijf een nieuw elan: ondanks de crisis zag Grohe zijn omzet vorig jaar met 21% stijgen naar 1,4 miljard euro. De bedrijfskasstroom verdapperde 18% tot 273 miljoen euro. Die vooruitgang kwam onder meer voort uit een bijsturing en uitbreiding van het gamma.


Bovendien bouwde Grohe sinds 2011 ook een belang op van 72% in de Chinese branchegenoot Joyou, die het concern een betere toegang tot de Aziatische markten moet geven. Joyou beschikt namelijk over een verkoopnetwerk van 4.000 winkels in China.


Goed moment voor overname

Toch vinden TPG en Credit Suisse de tijd rijp voor een exit. Door de lage rente kunnen overnemers op dit moment immers goedkoop financiering vinden. Bovendien is er een tamelijke rust op de aandelenmarkten en worden weer meer overnames gedaan. Naar de normen van een investeringsfonds zitten TPG en Credit Suisse trouwens al lang aan boord.


Analisten schatten de waarde van het bedrijf op zowat 4 miljard euro, inclusief de overname van een nettoschuld van zowat 1 miljard euro. Ze passen daarvoor de waardering van branchegenoot Geberit toe op Grohe.


Duitse wereldspeler

Grohe werd in 1936 opgericht. Het bedrijf stelt intussen zowat 9.000 mensen tewerk en heeft productievestigingen in Duitsland, Portugal, Canada en Thailand. De producten worden verkocht in meer dan 130 landen. De helft van de omzet komt niettemin nog steeds uit Europa, een kwart uit China.


Een verkoop van het bedrijf – aan een investeerder of via de beurs – wordt verwacht in het derde of vierde kwartaal van dit jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe categoriemanagement bij Gamma de shopper ontzorgt

31/05/2018

"Doe-het-zelf is een agressieve, sterk door promoties gedreven markt." Dat zeggen wij niet, maar wel Kristin Van Limbergen, manager categoriemanagement bij Gamma België. Biedt een doorgedreven categoriemanagement dan concurrentieel voordeel?

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

Hubo werkt samen met klussersplatform ListMinut

08/05/2018

Klanten van doe-het-zelfketen Hubo kunnen sinds maandag een beroep doen op de ruim 4.000 klussers van het deelplatform ListMinut. Beide organisaties kondigen een partnerschap aan voor een periode van minstens vijf jaar.

Floralux opent tweede megatuincenter in Limburg

27/04/2018

Tuincentrum Floralux, in Dadizele goed voor 25.000 m², opent op 1 mei een tweede winkel in het Limburgse Ham. De West-Vlamingen bouwen er een verkooppunt van 15.000 m² op de plaats van het tuincentrum ’t Serreke.