Grohe op zoek naar nieuwe eigenaars

Grohe op zoek naar nieuwe eigenaars

De Duitse producent van sanitair Grohe krijgt wellicht nieuwe eigenaars. De huidige aandeelhouders, de investeringsfondsen van TPG Capital en Credit Suisse, zijn op zoek naar een uitstapmogelijkheid. Ze hebben zakenbankiers aangesteld om hen voorstellen te doen. Die kunnen gaan van een verkoop tot een beursintroductie.

Nieuw elan onder huidige eigenaars

Grohe kwam in 2004 in handen van de huidige eigenaars, toen die het van BC Partners kochten voor 1,5 miljard euro. BC Partners had het bedrijf vijf jaar in portefeuille.


De nieuwe eigenaars gaven het bedrijf een nieuw elan: ondanks de crisis zag Grohe zijn omzet vorig jaar met 21% stijgen naar 1,4 miljard euro. De bedrijfskasstroom verdapperde 18% tot 273 miljoen euro. Die vooruitgang kwam onder meer voort uit een bijsturing en uitbreiding van het gamma.


Bovendien bouwde Grohe sinds 2011 ook een belang op van 72% in de Chinese branchegenoot Joyou, die het concern een betere toegang tot de Aziatische markten moet geven. Joyou beschikt namelijk over een verkoopnetwerk van 4.000 winkels in China.


Goed moment voor overname

Toch vinden TPG en Credit Suisse de tijd rijp voor een exit. Door de lage rente kunnen overnemers op dit moment immers goedkoop financiering vinden. Bovendien is er een tamelijke rust op de aandelenmarkten en worden weer meer overnames gedaan. Naar de normen van een investeringsfonds zitten TPG en Credit Suisse trouwens al lang aan boord.


Analisten schatten de waarde van het bedrijf op zowat 4 miljard euro, inclusief de overname van een nettoschuld van zowat 1 miljard euro. Ze passen daarvoor de waardering van branchegenoot Geberit toe op Grohe.


Duitse wereldspeler

Grohe werd in 1936 opgericht. Het bedrijf stelt intussen zowat 9.000 mensen tewerk en heeft productievestigingen in Duitsland, Portugal, Canada en Thailand. De producten worden verkocht in meer dan 130 landen. De helft van de omzet komt niettemin nog steeds uit Europa, een kwart uit China.


Een verkoop van het bedrijf – aan een investeerder of via de beurs – wordt verwacht in het derde of vierde kwartaal van dit jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hubo viert 25e verjaardag en droomt van sterk Belgisch online merk

09/11/2017

Hubo mag deze maand 25 kaarsjes uitblazen: voor CEO Erwin Van Osta het uitgelezen moment om een feestje te bouwen, maar ook om vooruit te blikken: wordt Hubo “de HuBol.com van de sector”?

Opnieuw geen akkoord over onkruidverdelger glyfosaat

09/11/2017

Op 15 december verloopt de vergunning van glyfosaat, het hoofdingrediënt van de mogelijk kankerverwekkende onkruidverdelger Roundup. De Europese Commissie wilde de vergunning met vijf jaar verlengen ‑ tegen de wil in van het Europees Parlement ‑ en had erop gerekend vandaag groen licht te krijgen van de lidstaten, maar dat plan mislukte.

Hoe e-commerce de concurrentie in doe-het-zelf aanwakkert

02/11/2017

De grote doe-het-zelfketens concurreren online met een steeds ruimer assortiment. De impact van pure players blijft voorlopig eerder beperkt, maar het speelveld wijzigt toch. Welke impact verwachten de retailers?

Aandeelhouder Intergamma stapt naar de rechter

30/10/2017

Bricorama, minderheidsaandeelhouder van Intergamma, stapt naar de rechter. De Fransen zijn het immers niet eens met het verkoopproces van de aandelen van het Ierse CRH, dat bijna 50% van de aandelen van Intergamma in handen heeft.

Eerste Sigma Shop van het land geopend

29/09/2017

Interieurbedrijf Kleur op Maat uit Olen heeft een eerste Sigma Shop geopend in Zoerle-Parwijs. Daarmee zet de verffabrikant in België voor het eerst sterk in op de verkoop aan particulieren en niet enkel aan professionelen.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Back to top