Home Depot profiteert van herstellende huizenmarkt | RetailDetail

Home Depot profiteert van herstellende huizenmarkt

Home Depot profiteert van herstellende huizenmarkt

Home Depot, Amerika’s grootste woon- en DHZ-keten, heeft zopas beter dan verwachte kwartaalresultaten gepubliceerd. Met dank aan de herstellende huizenmarkt en het ongewoon warme weer voor de tijd van het jaar.

 

Bijna 10% groei in laatste kwartaal

Home Depot zag zijn omzet in het vierde kwartaal (eindigend op 31 januari) toenemen met 9,5% tot 20,98 miljard dollar, een slordige 19,05 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er een stijging met 7,1%. Ook de nettowinst ging er mooi op vooruit: +6,6% tot 1,47 miljard dollar of omgerekend 1,33 miljard euro.

 

Op zijn Amerikaanse thuismarkt zag de keten de verkoop in vestigingen die al langer dan een jaar open zijn, stijgen met 8,9%. Daarmee doet de woonwinkelketen beter dan de verwachtingen: de analisten hadden gerekend op een stijging met zo’n 5,3%.

 

Home Depot wist volop te profiteren van de herstellende huizenmarkt (als gevolg van de lage rente) en de heropleving van de economie. Dat laatste heeft geleid tot meer jobs, meer loon en ook meer kredietverstrekking, waardoor consumenten meer zijn gaan uitgeven voor het onderhoud en de renovatie van hun huizen. Tegelijk heeft het ongewoon warme weer voor de tijd van het jaar ook de verkoop van outdoor-spullen aangezwengeld.

 

Recordjaar

Over heel 2015 realiseerde Home Depot een recordomzet van 88,5 miljard dollar (ca 80,36 miljard euro), een stijging met 6,4%. Voor 2016 rekent de groep uit Atlanta op een iets lagere omzetgroei van 5,1 à 6%. De jaaromzet zou dan ergens tussen de 84,5 à 85,2 miljard euro uitkomen. Het management ziet de vergelijkbare omzet dit jaar 3,7 à 4,5% groeien.

 

Woensdag maakt Lowe’s, de kleinere rivaal van Home Depot, zijn resultaten bekend. Samen domineren beide woonketens de Amerikaanse doe-het-zelfmarkt: hun prestaties worden traditiegetrouw met argusogen bekeken, omdat ze een goede graadmeter zijn voor de gezondheid en de heropleving van de Amerikaanse huizenmarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

Amper 2% Amazon Alexa-gebruikers kocht al via voice

07/08/2018

Slechts 2% van alle Amazon Echo-eigenaars in de VS kocht al iets via de slimme speakers. Velen probeerden het al wel, maar haakten onderweg af. Is de technologie waardeloos of nog niet klaar?

Walmart laat robots online orders picken

07/08/2018

De Amerikaanse retailreus  Walmart experimenteert met robots die online orders picken: ze halen snel droge, gekoelde en diepgevroren waren uit de schappen, terwijl de medewerkers de verse producten uitkiezen.

Lost Ahold Delhaize de rol in de VS?

07/08/2018

Er is werk aan de winkel voor Ahold Delhaize in de Verenigde Staten, zegt beurshuis Berenberg. De retailer laat teveel betijen, terwijl de concurrentie zienderogen toeneemt: grote investeringen zijn noodzakelijk omdat de groep veel te duur is.

Lifestyleblad PopSugar oogst succes met SMS-verkoop

07/08/2018

Het kan ook nog lekker simpel, in deze tijden van spraaktechnologie en gezichtsherkenning: lifestyleblad PopSugar laat shoppers via SMS kopen en bereikt daar eind dit jaar 20.000 leden mee. 

Topvrouw Indra Nooyi vertrekt bij PepsiCo

06/08/2018

Na een carrière van 24 jaar bij snacks- en frisdrankenproducent PepsiCo, waarvan 12 jaar als CEO, zet Indra Nooyi een stap opzij. Ze wordt op 3 oktober opgevolgd door Ramon Laguarta, die bij het concern ook al 22 jaar op de teller heeft.