Home Depot profiteert van herstellende huizenmarkt | RetailDetail

Home Depot profiteert van herstellende huizenmarkt

Home Depot profiteert van herstellende huizenmarkt

Home Depot, Amerika’s grootste woon- en DHZ-keten, heeft zopas beter dan verwachte kwartaalresultaten gepubliceerd. Met dank aan de herstellende huizenmarkt en het ongewoon warme weer voor de tijd van het jaar.

 

Bijna 10% groei in laatste kwartaal

Home Depot zag zijn omzet in het vierde kwartaal (eindigend op 31 januari) toenemen met 9,5% tot 20,98 miljard dollar, een slordige 19,05 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er een stijging met 7,1%. Ook de nettowinst ging er mooi op vooruit: +6,6% tot 1,47 miljard dollar of omgerekend 1,33 miljard euro.

 

Op zijn Amerikaanse thuismarkt zag de keten de verkoop in vestigingen die al langer dan een jaar open zijn, stijgen met 8,9%. Daarmee doet de woonwinkelketen beter dan de verwachtingen: de analisten hadden gerekend op een stijging met zo’n 5,3%.

 

Home Depot wist volop te profiteren van de herstellende huizenmarkt (als gevolg van de lage rente) en de heropleving van de economie. Dat laatste heeft geleid tot meer jobs, meer loon en ook meer kredietverstrekking, waardoor consumenten meer zijn gaan uitgeven voor het onderhoud en de renovatie van hun huizen. Tegelijk heeft het ongewoon warme weer voor de tijd van het jaar ook de verkoop van outdoor-spullen aangezwengeld.

 

Recordjaar

Over heel 2015 realiseerde Home Depot een recordomzet van 88,5 miljard dollar (ca 80,36 miljard euro), een stijging met 6,4%. Voor 2016 rekent de groep uit Atlanta op een iets lagere omzetgroei van 5,1 à 6%. De jaaromzet zou dan ergens tussen de 84,5 à 85,2 miljard euro uitkomen. Het management ziet de vergelijkbare omzet dit jaar 3,7 à 4,5% groeien.

 

Woensdag maakt Lowe’s, de kleinere rivaal van Home Depot, zijn resultaten bekend. Samen domineren beide woonketens de Amerikaanse doe-het-zelfmarkt: hun prestaties worden traditiegetrouw met argusogen bekeken, omdat ze een goede graadmeter zijn voor de gezondheid en de heropleving van de Amerikaanse huizenmarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

Hubo werkt samen met klussersplatform ListMinut

08/05/2018

Klanten van doe-het-zelfketen Hubo kunnen sinds maandag een beroep doen op de ruim 4.000 klussers van het deelplatform ListMinut. Beide organisaties kondigen een partnerschap aan voor een periode van minstens vijf jaar.

Macy's neemt New Yorkse conceptwinkel Story over

02/05/2018

De Amerikaanse warenhuisketen Macy's koopt de New Yorkse conceptwinkel Story. Oprichter Rachel Schechtman wordt bij Macy's benoemd tot 'brand experience officer'. 

Liever plantaardig dan veganistisch voor consumenten

02/05/2018

Plantaardige voeding is - zelfs in de Verenigde Staten - sterk in opmars: 48% van de Amerikanen wil er meer plantaardig eten. Consumenten horen dan wel liever de term plantaardig dan veganistisch, die te streng en negatief klinkt.