Home Depot profiteert van herstellende huizenmarkt

Home Depot profiteert van herstellende huizenmarkt

Home Depot, Amerika’s grootste woon- en DHZ-keten, heeft zopas beter dan verwachte kwartaalresultaten gepubliceerd. Met dank aan de herstellende huizenmarkt en het ongewoon warme weer voor de tijd van het jaar.

 

Bijna 10% groei in laatste kwartaal

Home Depot zag zijn omzet in het vierde kwartaal (eindigend op 31 januari) toenemen met 9,5% tot 20,98 miljard dollar, een slordige 19,05 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er een stijging met 7,1%. Ook de nettowinst ging er mooi op vooruit: +6,6% tot 1,47 miljard dollar of omgerekend 1,33 miljard euro.

 

Op zijn Amerikaanse thuismarkt zag de keten de verkoop in vestigingen die al langer dan een jaar open zijn, stijgen met 8,9%. Daarmee doet de woonwinkelketen beter dan de verwachtingen: de analisten hadden gerekend op een stijging met zo’n 5,3%.

 

Home Depot wist volop te profiteren van de herstellende huizenmarkt (als gevolg van de lage rente) en de heropleving van de economie. Dat laatste heeft geleid tot meer jobs, meer loon en ook meer kredietverstrekking, waardoor consumenten meer zijn gaan uitgeven voor het onderhoud en de renovatie van hun huizen. Tegelijk heeft het ongewoon warme weer voor de tijd van het jaar ook de verkoop van outdoor-spullen aangezwengeld.

 

Recordjaar

Over heel 2015 realiseerde Home Depot een recordomzet van 88,5 miljard dollar (ca 80,36 miljard euro), een stijging met 6,4%. Voor 2016 rekent de groep uit Atlanta op een iets lagere omzetgroei van 5,1 à 6%. De jaaromzet zou dan ergens tussen de 84,5 à 85,2 miljard euro uitkomen. Het management ziet de vergelijkbare omzet dit jaar 3,7 à 4,5% groeien.

 

Woensdag maakt Lowe’s, de kleinere rivaal van Home Depot, zijn resultaten bekend. Samen domineren beide woonketens de Amerikaanse doe-het-zelfmarkt: hun prestaties worden traditiegetrouw met argusogen bekeken, omdat ze een goede graadmeter zijn voor de gezondheid en de heropleving van de Amerikaanse huizenmarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

“Ferrero dicht bij overname Amerikaanse chocoladetak Nestlé”

11/01/2018

Er is een deal in de maak tussen het Italiaanse Ferrero en het Zwitserse Nestlé over de Amerikaanse chocoladeactiviteiten van die laatste. De producent van o.a. Nutella en Tictac zou 2,8 miljard dollar betalen voor merken als Butterfinger en Baby Ruth.

Colora opent 60ste verfwinkel in Bree

10/01/2018

Zaterdag opent in Bree de zestigste winkel van Colora, de winkelketen van de Belgische verfproducent BOSS paints. Uitbater Kris Peter Follon was voorheen coach voor meer dan dertig filialen van de keten.

Overname Bricorama door Les Mousquetaires afgerond

05/01/2018

De overname van de doe-het-zelfketen Bricorama door franchisegroep Les Mousquetaires heeft groen licht gekregen van de Franse concurrentiewaakhond. Les Mousquetaires wordt zo de nummer drie op de Franse doe-het-zelfmarkt.

 

Back to top