Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet | RetailDetail

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet
Foto: Hornbach

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.

 

Groei te danken aan het buitenland

Hornbach heeft zijn groei de laatste jaren te danken aan het buitenland: net als in de afgelopen twee jaar hebben de activiteiten in de acht landen buiten Duitsland gezorgd voor de meeste groei. Buiten de thuismarkt steeg de omzet met gemiddeld 9% tot 1,820 miljard euro: het internationale omzetaandeel stijgt daardoor van 45% naar 46,8%. De organische groei (in bestaande winkels) en zonder wisselkoerseffecten steeg de omzet buiten de thuismarkt met 6,1% in het gebroken boekjaar 2017/2018. Vorig jaar bedroeg die internationale vergelijkbare groei 5,1%.

 

Op de Nederlandse markt zag Hornbach de omzet bijvoorbeeld voor het derde jaar op rij met dubbele cijfers toenemen. Nederlands algemeen directeur Evert de Goede zegt erg tevreden te zijn over de omzetontwikkeling: “Als Hornbach Nederland hebben we een substantieel aandeel geleverd in de concerngroei. Zowel offline als online, want ook de webshop ontwikkelt zich in een razend tempo. Hornbach is populair in ons land.” Er staan ook nog nieuwe winkelopeningen in Apeldoorn, Duiven, Enschede en Nijmegen gepland.

 

Op de Duitse thuismarkt steeg de netto-omzet met 1,5% tot 2,07 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis groeide Hornbach naar eigen zeggen in alle vier de kwartalen, al geeft het niet vrij hoeveel die groei bedroeg. Hornbach heeft vandaag wel nog evenveel bouwmarkten in Duitsland als een jaar eerder: 98 vestigingen.

 

Lichte groei in rendabiliteit

De afdeling Hornbach Baustoff Union, de groothandel in bouwmaterialen van de groep, groeide met 8,3% tot 248 miljoen euro in het afgelopen boekjaar, na een groei van 4,8% in het voorgaande jaar. De doe-het-zelfgroep telt 29 groothandelsvestigingen, waaronder twee nieuwe locaties sinds het derde kwartaal.

 

Hoewel de jaarresultaten nog niet formeel bevestigd zijn, verwacht Hornbach de winstverwachtingen “grotendeels” in te lossen. Het operationeel resultaat (EBIT) wordt naar verwachting even hoog of iets hoger zijn dan de cijfers van vorig jaar (156,8 miljoen euro). Voor de bouwmarkten een iets hoger EBIT dan de 97,5 miljoen euro van vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Greenyard lijdt onder druk supermarkten

07/06/2018

Groenten- en fruitproducent Greenyard presteerde vorig boekjaar onder de verwachtingen. De prijsdruk vanuit de supermarkten weegt door, net als de mislukte overname van Dole.

De smartphone kiest jouw cadeaus op Zalando

06/06/2018

Je smartphone vragen om een cadeautje te zoeken op Zalando, het kan vanaf dit najaar. Zalando en Google werken samen aan een chatbot voor de virtuele Google Assistant, die in elke Android-smartphone zit. De bot helpt je cadeaus kiezen.

Hudson’s Bay verliest omzet in Europa

06/06/2018

Het Canadese HBC, moederbedrijf van warenhuisketens Hudson’s Bay, Saks OFF 5TH en Galeria Inno, heeft het vooral in Europa moeilijk. Uit de zopas gepubliceerde kwartaalcijfers blijkt dat de verliezen flink oplopen.

Groeiend Exki zet stap naar Duitsland en Spanje

01/06/2018

De Belgische restaurantketen Exki, die inzet op duurzame en gezonde voeding, vervolgt zijn buitenlandse expansie in twee nieuwe markten. Nog dit jaar zal het bedrijf de kaap van de honderd vestigingen overschrijden.