Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet | RetailDetail

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet
Foto: Hornbach

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.

 

Groei te danken aan het buitenland

Hornbach heeft zijn groei de laatste jaren te danken aan het buitenland: net als in de afgelopen twee jaar hebben de activiteiten in de acht landen buiten Duitsland gezorgd voor de meeste groei. Buiten de thuismarkt steeg de omzet met gemiddeld 9% tot 1,820 miljard euro: het internationale omzetaandeel stijgt daardoor van 45% naar 46,8%. De organische groei (in bestaande winkels) en zonder wisselkoerseffecten steeg de omzet buiten de thuismarkt met 6,1% in het gebroken boekjaar 2017/2018. Vorig jaar bedroeg die internationale vergelijkbare groei 5,1%.

 

Op de Nederlandse markt zag Hornbach de omzet bijvoorbeeld voor het derde jaar op rij met dubbele cijfers toenemen. Nederlands algemeen directeur Evert de Goede zegt erg tevreden te zijn over de omzetontwikkeling: “Als Hornbach Nederland hebben we een substantieel aandeel geleverd in de concerngroei. Zowel offline als online, want ook de webshop ontwikkelt zich in een razend tempo. Hornbach is populair in ons land.” Er staan ook nog nieuwe winkelopeningen in Apeldoorn, Duiven, Enschede en Nijmegen gepland.

 

Op de Duitse thuismarkt steeg de netto-omzet met 1,5% tot 2,07 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis groeide Hornbach naar eigen zeggen in alle vier de kwartalen, al geeft het niet vrij hoeveel die groei bedroeg. Hornbach heeft vandaag wel nog evenveel bouwmarkten in Duitsland als een jaar eerder: 98 vestigingen.

 

Lichte groei in rendabiliteit

De afdeling Hornbach Baustoff Union, de groothandel in bouwmaterialen van de groep, groeide met 8,3% tot 248 miljoen euro in het afgelopen boekjaar, na een groei van 4,8% in het voorgaande jaar. De doe-het-zelfgroep telt 29 groothandelsvestigingen, waaronder twee nieuwe locaties sinds het derde kwartaal.

 

Hoewel de jaarresultaten nog niet formeel bevestigd zijn, verwacht Hornbach de winstverwachtingen “grotendeels” in te lossen. Het operationeel resultaat (EBIT) wordt naar verwachting even hoog of iets hoger zijn dan de cijfers van vorig jaar (156,8 miljoen euro). Voor de bouwmarkten een iets hoger EBIT dan de 97,5 miljoen euro van vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hogere omzet GrandVision door overnames

26/04/2018

GrandVision sluit het eerste kwartaal van 2018 af met een omzetgroei van 8%, die het bedrijf wel grotendeels dankt aan overnames. De optiekketen ziet haar operationele winst wel lichtjes dalen ten opzichte van een jaar eerder.

Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival

25/04/2018

De Franse luxegroep Kering heeft er een sterk eerste kwartaal op zitten: de omzet steeg met 36,5%. Vooral Gucci kon profiteren van de jaren negentig-revival bij jongeren: het luxemerk is ‘hot’ bij tieners en zag de omzet liefst 48,7% stijgen.

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

25/04/2018

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicagroep Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekt naar eigen zeggen snelle vooruitgang en nam ook grote stappen in haar herstelplan: eind 2018 wil het voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen.

Spontane staking uitgebroken bij Brico

23/04/2018

Afgelopen zaterdag waren alle Brico-winkels in Brussel dicht, net als een aantal vestigingen in Vlaanderen en Wallonië. De medewerkers legden er spontaan het werk neer omdat de Brico in Molenbeek sluit.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.