Hubo komt dit najaar met nieuwe online platform

Hubo komt dit najaar met nieuw online platform

Hubo komt dit najaar met nieuw online platform

In een interview heeft Erwin Van Osta, CEO van doe-het-zelfketen Hubo, gezegd dat de keten binnenkort op de proppen komt met een nieuw online platform. Daarnaast wordt er hard gewerkt aan de uitbreiding van de tuincentra.

 

Producenten verzorgen logistiek

Erwin Van Osta heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij geen fan is van e-commerce, vooral omdat het bijzonder duur is voor bedrijven die werken met grote of zware producten. “Ik wil aan e-commerce doen op een rendabele manier. Dat is absoluut niet evident”, zegt hij in een interview aan De Tijd.

 

Daarom werkt Hubo aan een webwinkel waarbij de pakjes worden verstuurd vanuit de leveranciers en niet vanuit centrale magazijnen van Hubo, zoals ook Amazon, Alibaba en Bol.com dat doen. “Wij doen de marketing en onze leveranciers verzorgen de logisitiek. Daar zijn zij veel sterker in dan wij. Het model dat wij voor ogen hebben, is uniek in België en in Europa.” Het nieuwe platform moet dit najaar gelanceerd worden, wanneer de informaticasystemen van de leveranciers op punt staan.

 

Joint venture

Naast het online aspect wordt er ook verder werk gemaakt van de uitbouw van de tuincentra binnen de groep. Hubo kreeg in 2012 de tuincentra van Walter Van Gastel in handen en enkele weken geleden kwam het nieuws naar buiten dat er een joint venture komt met het Waalse Oh! Green. Samen hebben ze in België 16 filialen en zijn ze na marktleider Aveve de tweede grootste keten in België.

 

Door samen te werken kunnen de twee ketens flink wat kosten besparen en is het eenvoudiger om met eigen huismerken op de proppen te komen. “Bovendien kunnen we in de nieuwe structuur meer focussen op onze tuincentra. Vandaag gaat in ons hoofdkantoor de meeste aandacht naar Hubo, want die keten is goed voor ruim 90 procent van de omzet”, aldus Van Osta.

 

Van Osta heeft ook nog altijd het plan om een keten van 50 tot 60 vestigingen uit te bouwen, maar beseft dat het nog wel enkele jaren kan duren. “Ik heb geleerd dat het afzetgebied van een tuincentrum veel groter is dan dat van een doe-het-zelfwinkel en dat tuincentra grote investeringen vergen. De meeste Belgische tuincentra zijn verouderd.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mooie groei, dunne marges voor Aveve

30/07/2018

Achter tuinketen Aveve schuilt een grote groep die in zowat alle facetten van de landbouwsector actief is. De omzet groeit, net als de winst, maar de marges blijven wel flinterdun.

Frank van Oers gaat Intergamma voorzitten

27/07/2018

Frank van Oers is benoemd tot voorzitter van de raad van commissarissen van de nieuwe Intergamma-organisatie. Die wil de positionering van de winkelketens Gamma en Karwei versterken en de onlineactiviteiten uitbouwen.

Hubo opent in Wevelgem

24/07/2018

De eerder dit jaar overgenomen bouwmarkt Texas in Wevelgem is zopas heropend als een volwaardige Hubo. De doe-het-zelfketen heeft nu 145 vestigingen.

Minder omzet maar meer winst voor Maxeda

23/07/2018

Maxeda, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Praxis en Brico, publiceerde zopas degelijke bedrijfsresultaten. In Nederland gaan de zaken beter dan in België. De groep wil groeien met kleinere stadswinkels.

Intergamma rondt overname grootste franchisenemer af

18/07/2018

De Intergamma-groep boven Gamma en Karwei heeft de overname afgerond van zijn grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep. De overname was in februari al getekend, maar moest nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. 

Intergamma stelt Sebastiaan de Jong aan als CCO

06/07/2018

Sebastiaan de Jong vervoegt eind dit jaar de directie van Intergamma. De 44-jarige zal er vanaf oktober als commercieel directeur mee de verantwoordelijkheid dragen over Gamma Nederland, Gamma België en Karwei.