Intergamma weet opnieuw positieve cijfers voor te leggen | RetailDetail

Intergamma weet opnieuw positieve cijfers voor te leggen

Intergamma weet opnieuw positieve cijfers voor te leggen

Intergamma, het moederbedrijf van Gamma en Karwei heeft vorig jaar opnieuw positieve cijfers kunnen voorleggen. Het wist voor het tweede jaar op rij de ebitda en de omzet te verbeteren, na jaren van verval.

 

Klussers tot bij de consument brengen

De omzet van Intergamma steeg in 2015 met 3 procent naar 1,697 miljard euro euro. De ebitda ging zelfs met 7 procent de hoogte in naar 141 miljoen euro. “We noteren een heel klein plusje door een betere koopkracht en het aantrekken van de huizenmarkt. Maar er valt nog weinig te juichen. Eigenlijk stabiliseert de markt zich”, zegt topman Harm-Jan Stoter van Intergamma aan De Telegraaf.

 

In Nederland waren de resultaten beter dan in België, voornamelijk omdat de economie in België verder verslechterde. Het marktaandeel van Intergamma is daarbij wel gelijk gebleven.

 

Stoter spreekt zich dan ook nog niet positief uit over de toekomst van het bedrijf. Hij merkt op dat de concurrentie in de sector zwaar is en dat mensen steeds minder klussen, omdat ze minder tijd hebben of omdat ze zelf niet zo handig zijn. “Ik ervaar dat zelf. Mijn vader was erg handig. Ik heb geen tijd voor klussen. En mijn zoon kan niet zoveel, omdat ik het hem niet heb geleerd.”

 

Daarom heeft het bedrijf zich ook op een andere deel van de markt gericht en werkt het steeds meer als tussenpersoon. Klanten kopen hun producten bij Gamma of Karwei en die worden dan geïnstalleerd door mensen in dienst van ketens.

 

Stoter voegt daar wel aan toe dat het moeilijk is om goede klussers te vinden die de kleinere klussen voor een degelijke prijs doen. “Wij zoeken kwalitatief goede klussers die het werk tegen een redelijke prijs willen klaren. Maar die zijn lastig te vinden, omdat ze niet georganiseerd zijn. Volgens mij zit hier een gat in de markt.”

 

Sterk inzetten op online verkoop

Ook belangrijk voor de wederopstanding zijn de investeringen in de online verkoop. “Daar plukken we nu de vruchten van. De online verkopen zijn dit jaar verdubbeld.” Door de opmars van de online verkoop, verwacht Stoter dat de winkels van Intergamma de komende jaren zullen veranderen, met minder vierkante meters winkeloppervlakte.

 

“Het worden showrooms die klanten moeten inspireren. Ook zal het assortiment veranderen.” Bovendien zet Intergamma sterk in op bestelzuilen in de winkels, waar klanten het volledige assortiment kunnen bekijken en bestellen.

 

De komende jaren zal het bedrijf 100 miljoen euro investeren in online en de omvorming van de winkels en de mogelijke uitbreiding van het kleinere concept Gamma Compact. Vorig jaar werden al tien bouwmarkten volledig gerestyled.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Greenyard lijdt onder druk supermarkten

07/06/2018

Groenten- en fruitproducent Greenyard presteerde vorig boekjaar onder de verwachtingen. De prijsdruk vanuit de supermarkten weegt door, net als de mislukte overname van Dole.

Hudson’s Bay verliest omzet in Europa

06/06/2018

Het Canadese HBC, moederbedrijf van warenhuisketens Hudson’s Bay, Saks OFF 5TH en Galeria Inno, heeft het vooral in Europa moeilijk. Uit de zopas gepubliceerde kwartaalcijfers blijkt dat de verliezen flink oplopen.

Hoe categoriemanagement bij Gamma de shopper ontzorgt

31/05/2018

"Doe-het-zelf is een agressieve, sterk door promoties gedreven markt." Dat zeggen wij niet, maar wel Kristin Van Limbergen, manager categoriemanagement bij Gamma België. Biedt een doorgedreven categoriemanagement dan concurrentieel voordeel?