Intergamma weet opnieuw positieve cijfers voor te leggen

Intergamma weet opnieuw positieve cijfers voor te leggen

Intergamma, het moederbedrijf van Gamma en Karwei heeft vorig jaar opnieuw positieve cijfers kunnen voorleggen. Het wist voor het tweede jaar op rij de ebitda en de omzet te verbeteren, na jaren van verval.

 

Klussers tot bij de consument brengen

De omzet van Intergamma steeg in 2015 met 3 procent naar 1,697 miljard euro euro. De ebitda ging zelfs met 7 procent de hoogte in naar 141 miljoen euro. “We noteren een heel klein plusje door een betere koopkracht en het aantrekken van de huizenmarkt. Maar er valt nog weinig te juichen. Eigenlijk stabiliseert de markt zich”, zegt topman Harm-Jan Stoter van Intergamma aan De Telegraaf.

 

In Nederland waren de resultaten beter dan in België, voornamelijk omdat de economie in België verder verslechterde. Het marktaandeel van Intergamma is daarbij wel gelijk gebleven.

 

Stoter spreekt zich dan ook nog niet positief uit over de toekomst van het bedrijf. Hij merkt op dat de concurrentie in de sector zwaar is en dat mensen steeds minder klussen, omdat ze minder tijd hebben of omdat ze zelf niet zo handig zijn. “Ik ervaar dat zelf. Mijn vader was erg handig. Ik heb geen tijd voor klussen. En mijn zoon kan niet zoveel, omdat ik het hem niet heb geleerd.”

 

Daarom heeft het bedrijf zich ook op een andere deel van de markt gericht en werkt het steeds meer als tussenpersoon. Klanten kopen hun producten bij Gamma of Karwei en die worden dan geïnstalleerd door mensen in dienst van ketens.

 

Stoter voegt daar wel aan toe dat het moeilijk is om goede klussers te vinden die de kleinere klussen voor een degelijke prijs doen. “Wij zoeken kwalitatief goede klussers die het werk tegen een redelijke prijs willen klaren. Maar die zijn lastig te vinden, omdat ze niet georganiseerd zijn. Volgens mij zit hier een gat in de markt.”

 

Sterk inzetten op online verkoop

Ook belangrijk voor de wederopstanding zijn de investeringen in de online verkoop. “Daar plukken we nu de vruchten van. De online verkopen zijn dit jaar verdubbeld.” Door de opmars van de online verkoop, verwacht Stoter dat de winkels van Intergamma de komende jaren zullen veranderen, met minder vierkante meters winkeloppervlakte.

 

“Het worden showrooms die klanten moeten inspireren. Ook zal het assortiment veranderen.” Bovendien zet Intergamma sterk in op bestelzuilen in de winkels, waar klanten het volledige assortiment kunnen bekijken en bestellen.

 

De komende jaren zal het bedrijf 100 miljoen euro investeren in online en de omvorming van de winkels en de mogelijke uitbreiding van het kleinere concept Gamma Compact. Vorig jaar werden al tien bouwmarkten volledig gerestyled.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top