Intergamma weet opnieuw positieve cijfers voor te leggen

Intergamma weet opnieuw positieve cijfers voor te leggen

Intergamma, het moederbedrijf van Gamma en Karwei heeft vorig jaar opnieuw positieve cijfers kunnen voorleggen. Het wist voor het tweede jaar op rij de ebitda en de omzet te verbeteren, na jaren van verval.

 

Klussers tot bij de consument brengen

De omzet van Intergamma steeg in 2015 met 3 procent naar 1,697 miljard euro euro. De ebitda ging zelfs met 7 procent de hoogte in naar 141 miljoen euro. “We noteren een heel klein plusje door een betere koopkracht en het aantrekken van de huizenmarkt. Maar er valt nog weinig te juichen. Eigenlijk stabiliseert de markt zich”, zegt topman Harm-Jan Stoter van Intergamma aan De Telegraaf.

 

In Nederland waren de resultaten beter dan in België, voornamelijk omdat de economie in België verder verslechterde. Het marktaandeel van Intergamma is daarbij wel gelijk gebleven.

 

Stoter spreekt zich dan ook nog niet positief uit over de toekomst van het bedrijf. Hij merkt op dat de concurrentie in de sector zwaar is en dat mensen steeds minder klussen, omdat ze minder tijd hebben of omdat ze zelf niet zo handig zijn. “Ik ervaar dat zelf. Mijn vader was erg handig. Ik heb geen tijd voor klussen. En mijn zoon kan niet zoveel, omdat ik het hem niet heb geleerd.”

 

Daarom heeft het bedrijf zich ook op een andere deel van de markt gericht en werkt het steeds meer als tussenpersoon. Klanten kopen hun producten bij Gamma of Karwei en die worden dan geïnstalleerd door mensen in dienst van ketens.

 

Stoter voegt daar wel aan toe dat het moeilijk is om goede klussers te vinden die de kleinere klussen voor een degelijke prijs doen. “Wij zoeken kwalitatief goede klussers die het werk tegen een redelijke prijs willen klaren. Maar die zijn lastig te vinden, omdat ze niet georganiseerd zijn. Volgens mij zit hier een gat in de markt.”

 

Sterk inzetten op online verkoop

Ook belangrijk voor de wederopstanding zijn de investeringen in de online verkoop. “Daar plukken we nu de vruchten van. De online verkopen zijn dit jaar verdubbeld.” Door de opmars van de online verkoop, verwacht Stoter dat de winkels van Intergamma de komende jaren zullen veranderen, met minder vierkante meters winkeloppervlakte.

 

“Het worden showrooms die klanten moeten inspireren. Ook zal het assortiment veranderen.” Bovendien zet Intergamma sterk in op bestelzuilen in de winkels, waar klanten het volledige assortiment kunnen bekijken en bestellen.

 

De komende jaren zal het bedrijf 100 miljoen euro investeren in online en de omvorming van de winkels en de mogelijke uitbreiding van het kleinere concept Gamma Compact. Vorig jaar werden al tien bouwmarkten volledig gerestyled.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Desigual krijgt fikse tik in eerste drie kwartalen

14/11/2017

De Spaanse modeketen Desigual heeft in de eerste drie kwartalen van 2017 een tik gekregen van meer dan 10%. Vooral in Europa, waar de keten vrijwel al zijn omzet haalt, waren de resultaten teleurstellend.

Alibaba-rivaal JD.com tekent 40% omzetgroei op

13/11/2017

De omzet van JD.com, dat deels in handen is van het Amerikaanse Walmart, is in het derde kwartaal met 39,2% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Dit jaar wist het Chinese bedrijf ook winst te maken, in tegenstelling tot in 2016.

Back to top