Kingfisher wil Mr.Bricolage overnemen | RetailDetail

Kingfisher wil Mr.Bricolage overnemen

Kingfisher wil Mr.Bricolage overnemen

Het Britse Kingfisher wil de Franse doe-het-zelfgroep Mr.Bricolage inlijven. De eigenaar van Conforama en Brico Dépôt voert daartoe 'exclusieve onderhandelingen' met de franchisehouders van Mr.Bricolage en de familiale aandeelhouder.

"Betere voorwaarden voor franchisehouders"

De franchisehouders, verenigd in de ANPF, hebben samen 41,9% van het kapitaal in handen, de familie Tabur nog eens 26,2%. Kingfisher is bereid 15 euro per aandeel te betalen, wat de hele groep op zo'n 275 miljoen euro waardeert, en wil daarna alle andere uitstaande aandelen tegen dezelfde prijs kopen.

 

"In het kader van deze transactie zal het bestaande netwerk van franchisehouders en geaffilieerden van Mr. Bricolage behouden blijven en de leden zullen betere commerciële voorwaarden aangeboden krijgen", belooft Kingfisher, dat hoopt de deal rond te krijgen tegen februari 2015, inclusief groen licht van de concurrentiewaakhond.

 

Bijna 900 winkels erbij

De hele operatie voegt meteen "een derde, solide en complementaire keten" toe aan de Franse portefeuille van Kingfisher, zegt topman Ian Cheshire, die het heeft over een "aantrekkelijke groei-opportuniteit" - ook al zag Mr.Bricolage zijn nettowinst vorig jaar met 39,8% dalen tot 6,8 miljoen euro.

 

Mr.Bricolage is met een marktaandeel van 12% het nummer drie op de Franse doe-het-zelfmarkt, na Adeo (Leroy Merlin, Bricoman) en Kingfisher zelf. De keten telde eind december 809 vestigingen in Frankrijk en daarbuiten nog eens 69 winkels in 10 landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe categoriemanagement bij Gamma de shopper ontzorgt

31/05/2018

"Doe-het-zelf is een agressieve, sterk door promoties gedreven markt." Dat zeggen wij niet, maar wel Kristin Van Limbergen, manager categoriemanagement bij Gamma België. Biedt een doorgedreven categoriemanagement dan concurrentieel voordeel?

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

Hubo werkt samen met klussersplatform ListMinut

08/05/2018

Klanten van doe-het-zelfketen Hubo kunnen sinds maandag een beroep doen op de ruim 4.000 klussers van het deelplatform ListMinut. Beide organisaties kondigen een partnerschap aan voor een periode van minstens vijf jaar.

Floralux opent tweede megatuincenter in Limburg

27/04/2018

Tuincentrum Floralux, in Dadizele goed voor 25.000 m², opent op 1 mei een tweede winkel in het Limburgse Ham. De West-Vlamingen bouwen er een verkooppunt van 15.000 m² op de plaats van het tuincentrum ’t Serreke.