Britse Kingfisher ziet omzet weer dalen | RetailDetail

Kingfisher ziet omzet weer dalen

Kingfisher ziet omzet weer dalen
Shutterstock

Doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft er opnieuw een zwak kwartaal opzitten: de Brits-Franse groep heeft op beide thuismarkten te maken met een terugval en daarnaast weegt het herstructureringsplan op de resultaten.

Terugval B&Q

De gerapporteerde omzet van Kingfisher steeg dan wel met 4% naar 3,15 miljard pond (3,46 miljard euro), maar dat was volledig te danken aan positieve wisselkoerseffecten. Voor wisselkoersen was er sprake van een daling van 1,7% en ook op vergelijkbare basis was er een omzetdaling van 1,9%.

 

Zowel in Frankrijk als in het Verenigd Koninkrijk, de twee belangrijkste markten voor Kingfisher, werden er zwakkere prestaties opgetekend. In het Verenigd Koninkrijk viel de vergelijkbare omzet met 1% terug, vooral vanwege een stevige terugval bij doe-het-zelfketen B&Q, dat zelfs slechter presteerde dan de al matige verwachtingen van de analisten. In Frankrijk was er zelfs een vergelijkbare omzetdaling van 3,8%.

 

“We waren er zeer bewust van dat dit jaar moeilijk zou worden vanwege de herstructureringen”, zegt CEO Véronique Laury. Kingfisher bevindt zich midden in een herstructurering die de jaarlijkse winst vanaf 2021 met 500 miljoen pond (550 miljoen euro) de hoogte in moet jagen, maar die over vijf jaar heen wel eerst 800 miljoen pond (880 miljoen euro) zal kosten. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Intergamma rondt overname grootste franchisenemer af

18/07/2018

De Intergamma-groep boven Gamma en Karwei heeft de overname afgerond van zijn grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep. De overname was in februari al getekend, maar moest nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. 

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.