Kingfisher ziet winst groeien, maar verkoopt Hornbach | RetailDetail

Kingfisher ziet winst groeien, maar verkoopt Hornbach

Kingfisher ziet winst groeien, maar verkoopt Hornbach

In het boekjaar 2013-2014 is de winst van doe-het-zelfbedrijf Kingfisher met 4,1 procent gestegen ten opzichte van het voorgaande boekjaar. Het verkocht daarnaast ook zijn aandeel in Hornbach.

Verkoop in Frankrijk daalt

Kingfisher, het moederbedrijf van concepten als B&Q, Screwfix, Castorama en Brico Depot, had in het boekjaar 2013-2014 een winst voor belastingen van 744 miljoen pond (890 miljoen euro). De omzet steeg daarbij met 3,5 procent naar 11,1 miljard pond (13,3 miljard euro). De vergelijkbare omzet steeg met 0,7 procent en daarbovenop opende Kingfisher 91 nieuwe winkels in het afgelopen boekjaar.

 

Daarmee presteerde Kingfisher naar de verwachtingen van de analisten, die een winst tussen 738 miljoen pond en 748 miljoen pond hadden voorspeld. De verkoop in Frankrijk, de grootste markt voor het bedrijf, daalde weliswaar met 1,2 procent op vergelijkbare basis. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland steeg de vergelijkbare omzet met 1,1 procent, in de overige markten kwam de stijging uit op 3,4 procent.

 

Aandeel in Hornbach verkocht

In 2014-2015 wil Kingfisher ongeveer 10 miljoen pond (12 miljoen euro) investeren in het aanboren van twee nieuwe markten. Zo komen er filialen van Brico Depot in Portugal en opent het enkele winkels van Screwfix in Duitsland. Daarnaast is het op zoek naar een strategische partner voor het verlieslatende B&Q China.

 

Kingfisher maakte vandaag ook bekend dat het zijn aandeel van 21,2 procent in het Duitse Hornbach voor 195 miljoen pond (230 miljoen euro) heeft verkocht aan een groep van internationale investeerders.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Intergamma rondt overname grootste franchisenemer af

18/07/2018

De Intergamma-groep boven Gamma en Karwei heeft de overname afgerond van zijn grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep. De overname was in februari al getekend, maar moest nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. 

Intergamma stelt Sebastiaan de Jong aan als CCO

06/07/2018

Sebastiaan de Jong vervoegt eind dit jaar de directie van Intergamma. De 44-jarige zal er vanaf oktober als commercieel directeur mee de verantwoordelijkheid dragen over Gamma Nederland, Gamma België en Karwei.

Hoe categoriemanagement bij Gamma de shopper ontzorgt

31/05/2018

"Doe-het-zelf is een agressieve, sterk door promoties gedreven markt." Dat zeggen wij niet, maar wel Kristin Van Limbergen, manager categoriemanagement bij Gamma België. Biedt een doorgedreven categoriemanagement dan concurrentieel voordeel?

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.