Lijmenproducent Soudal doet overname in Letland | RetailDetail

Lijmenproducent Soudal doet overname in Letland

Lijmenproducent Soudal doet overname in Letland

De Turnhoutse lijmenproducent Soudal heeft het Letse Tenachem, dat voegkitten voor de glasindustrie maakt, overgenomen voor een onbekend bedrag.

Versterking positie in glasindustrie

"De overname van Tenachem is strategisch belangrijk omdat ze onze kerncompetenties verder uitbreidt in een domein waar de komende jaren nog veel groei valt te verwachten. Het is een perfecte aanvulling van ons huidig assortiment", zegt Soudal-oprichter Vic Swerts. Tenachem bestaat al 20 jaar en levert zijn producten - voornamelijk voegkitten voor het afdichten van meerlagige beglazing in de bouw - in een veertigtal landen.

 

Met de Letse vestiging erbij telt Soudal nu wereldwijd veertien fabrieken en zo'n 2.300 medewerkers (van wie ruim 800 op de hoofdzetel in Turnhout). Soudal, actief in 120 landen, realiseerde in 2014 een recordomzet van 565 miljoen euro, een groei van 15,4% tegenover 2013. Tegen 2020 moet die omzet 1 miljard euro zijn. Daartoe bouwt Soudal na de zomer een nieuwe productiehal in Turnhout, waar het behalve producten onder eigen merk ook een gamma voor private labels van grote winkelketens gaat produceren.

 

Op de vraag of dat niet botst met de ambitie van Soudal om zijn eigen merknaam meer in de kijker te spelen - bijvoorbeeld als hoofdsponsor van de wielerploeg Lotto-Soudal (foto) - antwoordt Swerts: "Eigenlijk niet. Een keten die een private label wil aanbieden, doet dat meestal met een beperkt assortiment. Hij kan onmogelijk alle kleuren, formaten en specialiteiten hebben. Uiteindelijk maken huismerken maar zowat een kwart van het aanbod uit. Het zijn de echte merken die innoveren. Die nieuwe producten zullen ooit wel in huismerken vertaald worden, maar tegen dan moeten wij alweer nieuwe innovaties klaar hebben."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe categoriemanagement bij Gamma de shopper ontzorgt

31/05/2018

"Doe-het-zelf is een agressieve, sterk door promoties gedreven markt." Dat zeggen wij niet, maar wel Kristin Van Limbergen, manager categoriemanagement bij Gamma België. Biedt een doorgedreven categoriemanagement dan concurrentieel voordeel?

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

Hubo werkt samen met klussersplatform ListMinut

08/05/2018

Klanten van doe-het-zelfketen Hubo kunnen sinds maandag een beroep doen op de ruim 4.000 klussers van het deelplatform ListMinut. Beide organisaties kondigen een partnerschap aan voor een periode van minstens vijf jaar.

Floralux opent tweede megatuincenter in Limburg

27/04/2018

Tuincentrum Floralux, in Dadizele goed voor 25.000 m², opent op 1 mei een tweede winkel in het Limburgse Ham. De West-Vlamingen bouwen er een verkooppunt van 15.000 m² op de plaats van het tuincentrum ’t Serreke.